11 770 läst ·
65 svar
12k läst
65 svar
Hantverkare,Ska jag vara tacksam och stå med mössan i hand?Jag betalar ju deras lön!
Jag tycker inställningen/idén "jag är kund och betalar din lön" är lite konstig. Jag tex utför en tjänst åt någon, denne någon betalar till mitt registrerade företag. Företaget avsätter viss del av den totala omsättningen till min lön. Jag får lön från företaget.
Jag menar, det räcker ju sällan med en kund för att lönen ska komma till den nivå man får.
Så om man "tror" på det ordagrant, alltså att kunden betalar lönen så är man i mitt tycke lite fel ute. Det är väl mer riktigt att vi genom skatter betalar lönen till de som är offentligt anställda.
Peronligen skulle jag ha svårt att visa tillbördig respekt för någon som skulle uttrycka sig på liknande sätt.
Jag menar, det räcker ju sällan med en kund för att lönen ska komma till den nivå man får.
Så om man "tror" på det ordagrant, alltså att kunden betalar lönen så är man i mitt tycke lite fel ute. Det är väl mer riktigt att vi genom skatter betalar lönen till de som är offentligt anställda.
Peronligen skulle jag ha svårt att visa tillbördig respekt för någon som skulle uttrycka sig på liknande sätt.
Tycker att man ska förbise formuleringar om respekt hit och dit och försöka fokusera på att om man som företagare försöker göra ett så bra jobb som möjligt för att göra kunden nöjd, och att kunden i sin tur gör sitt bästa för att komma ihåg att företagaren också är en människa som alla andra så blir allt hur bra som helst.
Eller har jag fel? Är det inte roligare som företagare/hantverkare att komma hem till en kund som är uppriktigt glad över att du kommer och gör ett kick-ass-jobb och kanske anlitar dig igen istället för att man kommer dit, tjurar, gör sitt jobb och aldrig återkommer dit igen?
Tycker det verkar mer logiskt att man som företagare hellre har en lagom stor klick kunder som återkommer regelbundet än att man ska behöva jaga småjobb hela tiden...
Eller har jag fel? Är det inte roligare som företagare/hantverkare att komma hem till en kund som är uppriktigt glad över att du kommer och gör ett kick-ass-jobb och kanske anlitar dig igen istället för att man kommer dit, tjurar, gör sitt jobb och aldrig återkommer dit igen?
Tycker det verkar mer logiskt att man som företagare hellre har en lagom stor klick kunder som återkommer regelbundet än att man ska behöva jaga småjobb hela tiden...
Nu är det ju så som jag förklarade, en kund bygger inte upp ett företag och blir man av med alla så ska man inte driva firma, var lite realistisk.gaia skrev:
whork är inne på helt rätt linje när det gäller förhållande kund/företagare/arbetare. Vi är alla mäniskor och den som ska utföra tjänsten kanske inte har lust att hålla humöret på topp om kunden skulle vara en grinig jävel tex. Nu ingår ju inte heller vare sig pedagogik eller psykologi i en yrkesutbildning utan kundvård lär sig företagaren genom yrkeserfarenhet, de som sällan träffar folk har ju då svårare att hantera det när det väl blir så. Det är faktiskt så att det finns både privatkunder och företag som har svårt att få ut hantverkare och byggare som har svårt att få UE just pga att dom är idioter rent ut sagt, det snackas en del i branschen också speciellt inom samma yrke på samma ort så det är ju lika åt båda hållen, de dåliga hantverkarna får dåligt rykte och de dåliga kunderna likaså, iaf i den här stan.
Glufsglufs; vad betyder förkortningen UE?
Jag har typexemplet idag faktiskt, om några minuter kommer förhoppningsvis en rörmokare hit och gör slutinstallationen på mitt nyrenoverade badrum. Som en "dricks" eller en extra liten grej får han en kasse finöl efter att han ställde upp på en söndag morgon med pluggar och klämringskopplingar när brorsan hade oflyt med en gipsskruv som gick igenom ett vattenrör....
Ge och ta, ge och ta, ge och ta..
Jag har typexemplet idag faktiskt, om några minuter kommer förhoppningsvis en rörmokare hit och gör slutinstallationen på mitt nyrenoverade badrum. Som en "dricks" eller en extra liten grej får han en kasse finöl efter att han ställde upp på en söndag morgon med pluggar och klämringskopplingar när brorsan hade oflyt med en gipsskruv som gick igenom ett vattenrör....
Ge och ta, ge och ta, ge och ta..
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
UE=Underentreprenör
Medlem
· Stockholms Län
· 21 inlägg
Det är alldeles säkert så att det finns dåliga, otrevliga kunder som varken beter sig väl eller betalar sina räkningar heller. Men om man nu troligtvis inte har hunnit skaffa sig ryktet som dålig kund utan bara vill ha ett jobb utfört till normala/rimliga priser på normal tid. Hur bär jag mig åt då för att få jobbet gjort? Vad är då normala/rimliga priser? Se mitt inlägg "Förslag på kvinnliga hantverkare?", frågorna och svaren flätas i varandra i mina två inlägg. Historien om de senaste hantverkarna jag hade hemma hos mig inför renoveringen av mitt kök, ger ett hum om vad som inte är rimligt och är bara en i raden av förvisso många gånger trevliga människor som varit och tittat på mitt kök men som men som av olika anledningar inte håller måttet! "Paul i Staffanstorp" i samma inlägg ger ett litet hum om vad som kan vara rimligt pris och rimlig tidsåtgång, även om jag är väl medveten om att jag kan får betala mer, för samma få samma arbete utfört här i Stockholm
"Whork"....trevligt initiativ att premiera "din" hantverkare när denne gör det där "lilla extra"!
"Whork"....trevligt initiativ att premiera "din" hantverkare när denne gör det där "lilla extra"!
Att hitta kvinnliga företagare inom hantverk är nog det svåraste, att hitta kvinnlig snickare som är anställd kan nog vara lite lättare men lättast är nog att hitta kvinnliga anställda kakel, el och vvs:are. Att hitta erkänt duktig manlig hantverkare går ju men man får ju räkna med lång framförhållning så jag föreslår följande, gör upp väldigt exakt vad du vill ha utfört, vilket material som ska användas, exakt hur det ska se ut, var vatten och el ska finnas osv så att det absolut inte går att missa vad du vill, skriv upp eventuella funderingar som du kan tycka vara viktiga som tex "kan man slippa få kabeln till belysningen synlig och/eller vilken väg drar man kabeln" så att du kan ge din input på det med sen till offertförfrågan (om du redan har klart för dig hur du vill ha så tar du med det direkt i offertförfrågan) Kontakta sen ett gäng olika firmor, låt dom kolla din förfrågan och få svara på dina frågor. Kolla om dom tar på sig hela entrepenaden eller om du måste kolla upp och anlita vvs och el själv (låt dom gärna speca priserna för vvs, bygg och el. Kanske det kan löna sig att anlita olika på egen hand men då får du räkna med att själv styra in så att varje yrkesgrupp kommer då dom ska och att den föregående är färdig med sitt). Ta in priser och tidsaspekter. Berätta lite "i förbigående" att det var en firma som försökte blåsa dig, börjar ni mummla lite om det så ser du ju hur personen som kollar jobbet reagerar på det priset och sättet förra gjorde. Kolla igenom offerterna från de olika firmorna, kolla eventuella reservationer samt vad dom tar i timmen för extratid/avvikelser (för det blir det garanterat), jämför dom med varandra och med känslan du fick av personen som var på plats.D.Margaretha skrev:Det är alldeles säkert så att det finns dåliga, otrevliga kunder som varken beter sig väl eller betalar sina räkningar heller. Men om man nu troligtvis inte har hunnit skaffa sig ryktet som dålig kund utan bara vill ha ett jobb utfört till normala/rimliga priser på normal tid. Hur bär jag mig åt då för att få jobbet gjort? Vad är då normala/rimliga priser? Se mitt inlägg "Förslag på kvinnliga hantverkare?", frågorna och svaren flätas i varandra i mina två inlägg. Historien om de senaste hantverkarna jag hade hemma hos mig inför renoveringen av mitt kök, ger ett hum om vad som inte är rimligt och är bara en i raden av förvisso många gånger trevliga människor som varit och tittat på mitt kök men som men som av olika anledningar inte håller måttet! "Paul i Staffanstorp" i samma inlägg ger ett litet hum om vad som kan vara rimligt pris och rimlig tidsåtgång, även om jag är väl medveten om att jag kan får betala mer, för samma få samma arbete utfört här i Stockholm
En hantverkare som får något av kund lite överraskande är alltid en glad och nöjd hantverkare, behöver inte vara något kostsamt heller, 9 ggr av 10 så råkar den hantverkaren "glömma" de extra 20-30 min som passerat en hel timme men ändå skulle ha debiterats som en ytterligare hel timme, så som whork skriver "ge och ta, ge och ta".
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jo, verkligen! När en kund sagt till mig att jag skött mig bra och är väldigt trevlig eller fått höra av firman att kund pratat gott om mig så lever man ju på det ett litet tag.whork skrev:
Och då finns det ju en chans att man får återkomma också.
Är man trevlig så kan man komma långt! Det är ju samma sak med tjejen i kassan på ICA. Det är mycket trevligare med en skitsnygg tjej med ett leende på läpparna som sitter i kassan än en gammal surkärring som luktar rök. Eller.., i och för sig så kanske det beror på en annan sak än bara trevlighet...
//Patrik
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hon kan faktiskt se mindre bra ut och ändå vara sju resor bättre än surkärringen som luktar rök så länge hon är glad och trevlig i bemötandet...Patrik_Hed skrev:Jo, verkligen! När en kund sagt till mig att jag skött mig bra och är väldigt trevlig eller fått höra av firman att kund pratat gott om mig så lever man ju på det ett litet tag.
Och då finns det ju en chans att man får återkomma också.
Är man trevlig så kan man komma långt! Det är ju samma sak med tjejen i kassan på ICA. Det är mycket trevligare med en skitsnygg tjej med ett leende på läpparna som sitter i kassan än en gammal surkärring som luktar rök. Eller.., i och för sig så kanske det beror på en annan sak än bara trevlighet...:blushing:
//Patrik
Kan lova att den sociala biten med att bete sig ordentligt och vara trevlig är en av de stora bidragande orsakerna till att folk ringer ner en och vill att man ska utföra saker till dem...
Jag kan hålla med om att ROT-avdraget egentligen inte är en bra lösning men tack vare det har många mindre företag kunnat överleva trots hård konkurrens - exempelvis från utländska firmor. Dessutom har det inom många branscher nästintill eliminerat svartjobben. Personligen tror jag att det hade varit bättre att ta ner skattetrycket (arbetsgivaravgiften) till rimliga nivåer istället men det är en annan diskussion.D.Margaretha skrev:Jag börjar önska att rotavdraget skall slopas,för inte har det blivit billigare för mig som kund. Den stora efterfrågan på duktiga hantverkare i rotavdragets kölvatten har gjort att priserna ökat till ibland det dubbla på 4 år . Dessutom har högmodet hos de ovannända också ökat. Jag söker med ljus och lykta efter en hantvekare som VILL renovera mitt kök och som också behandlar mig som den som kommer att betala densammes lön, alltså med RESPEKT både i bemötande och när det gäller offererat pris. Kan någon hjälpa mig med en seriös kontakt som kan räkna.
Har Du funderat på om Ditt eget uppträdande gentemot hantverkaren i fråga kan spela in i hur Du själv blir behandlad? Jag har nämligen svårt att tänka mig att hantverkare skulle ha en ovilja att ta åt sig jobb utan anledning. Tänk på att hantverkare måste planera in jobb med en viss framförhållning. Det fungerar i de allra flesta fall inte att boka in ett 14 dagars jobb att vara klart "nästa vecka". Att alla hantverkare är upptagna kan ju inte stämma - då handlar det ju bara om att man har en orimlig tidplan och borde kontaktat hantverkaren tidigare i projekteringen.
Sen att du betalar hantverkarens lön är ju en sanning med modifikation som många här påpekat. Klart är ju att du betalar en hel del skatt i alla fall. Rikta din ilska över hantverkarnas höga timdebitering mot hög marginalskatt, arbetsgivaravgift, moms och en oändlig byråkrati istället.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Dom duktiga hantverkarna väljer ut guldkornen, ser dom problem så drar de öronen åt sig och tar ett annat jobb istället...