D.Margaretha skrev:
Jag söker med ljus och lykta efter en hantvekare som VILL renovera mitt kök och som också behandlar mig som den som kommer att betala densammes lön, alltså med RESPEKT både i bemötande och när det gäller offererat pris.
Tycker det är lite konstigt här? Bara för att du betalar dennes lön skall den behandla dig med "respekt"???

Min chef får ingen respekt av mig bara för att han betalar min lön, det får han för att han är vänlig, att det går å diskutera sakligt med honom, att han gör ett bra jobb själv osv.

Respekt får man inte det förtjänar man!

Noseone skrev:
Tycker det är lite konstigt här? Bara för att du betalar dennes lön skall den behandla dig med "respekt"???

Min chef får ingen respekt av mig bara för att han betalar min lön, det får han för att han är vänlig, att det går å diskutera sakligt med honom, att han gör ett bra jobb själv osv.

Lite halvlurigt att "förtjäna" respekt av en hantverkare som man kommer att träffa tre gånger i sitt liv eller? Man kan väl ändå förutsätta att hantverkaren är så pass kundorienterad att han behandlar sin kund med tillbörlig respekt? Är så trött på idén om att man bara är ett jobb som kund, skadar ju inte att le och presentera sig när man kommer hem till en kund, snacka lite skit och vara som folk är mest, istället för att grina och tjura över att man är på jobbet... Lika så att hantverkaren är ärlig och öppen med det han gör; säger med en gång att det här fixar han inte på en dag, eller ensam, eller vad det nu kan vara... Det är ju respekt i mina ögon..

Respekt borde komma ömsesidigt i alla professionella möten man gör i vardagen, vare sig det är killen bakom kassan på Coop eller om det är hantverkaren som ska sätta ditt kök...

Har själv haft väldig tur med trevliga hantverkare än så länge, men det kanske är nyhetens behag.

whork skrev:
Lite halvlurigt att "förtjäna" respekt av en hantverkare som man kommer att träffa tre gånger i sitt liv eller? Man kan väl ändå förutsätta att hantverkaren är så pass kundorienterad att han behandlar sin kund med tillbörlig respekt? Är så trött på idén om att man bara är ett jobb som kund, skadar ju inte att le och presentera sig när man kommer hem till en kund, snacka lite skit och vara som folk är mest, istället för att grina och tjura över att man är på jobbet... Lika så att hantverkaren är ärlig och öppen med det han gör; säger med en gång att det här fixar han inte på en dag, eller ensam, eller vad det nu kan vara... Det är ju respekt i mina ögon..

Respekt borde komma ömsesidigt i alla professionella möten man gör i vardagen, vare sig det är killen bakom kassan på Coop eller om det är hantverkaren som ska sätta ditt kök...

Har själv haft väldig tur med trevliga hantverkare än så länge, men det kanske är nyhetens behag.
Tack "whork" för det inlägget.Kände att jag behövde bemöta "Noseone's" kommentar och blev glad över att du hade svarat så bra. Det är märkligt så många det är som tydligen känner sig påhoppade eller provocerade av att man som kund vill att kassan ska var öppen när man kommer och ska handla och att man/jag som kund blir glad och gärna återkommer om jag får ett leende och ett "tack för att du ville handla av oss". Att bemöta kunder väl är en garanti för att kunderna återkommer även när det är "sämre tider".

För mig som jobbar inom en extremt konkurrenskänslig bransch (gör-det-själv-handeln) så blir det extra viktigt att jag som säljare behandlar varje kund som en stammis, funkar ju inte annars... går jag och hänger med axlarna och har gamnacke på jobbet kommer det att smitta av sig på mina arbetskamrater, och rätt var det är ser det ut som om vi inte vill ha kunderna inne i butiken, det håller ju inte....

Förstår faktiskt vad Noseone menar också; tycker också att man ska förtjäna respekten hos folk, men man får ju välja sina strider... jag vill gärna att mina vänner och arbetskamrater ska respektera mig, och rent socialt förväntar jag mig att jag ska behöva förtjäna den sortens respekt; men jag förväntar mig i gengäld att jag ska bli bemött som en människa av folk jag köper varor/tjänster av trots att jag inte träffat dom tidigare.

Mina två cent :)

Det är ju så att det är hantverkarens marknad, det råder brist på duktiga hantverkare. Värst verkar det vara i Stockholm. Kanske är det därför som inte alla bemödar sig med att vara trevliga mot potentiella kunder. Jag tror inte heller att kundvård ingår i deras utbildning. Begreppet "Kunden har alltid rätt" har de aldrig behövt fundera på eftersom jobben strömmar in ändå.

Men jag tycker att du ska vara uthållig, för när du minst anar det så dyker det upp en duktig hantverkare som faktiskt är trevlig. Vi har lyckats samla på oss en hel drös nu efter att ha renoverat i tio år. De allra bästa får man på referens. Fråga grannar, arbetskamrater, lokala byggvaruhandeln, till och med stadsbyggnadskontoret och försäkringsbolaget har ibland tips på bra hantverkare i området. Vi fick tips på en jättebra elektriker en gång från hyresvärden till lägenheten där vi bodde, när vi precis hade köpt vårt hus. Det var firman som de brukade anlita till lägenheterna.

Visst finns det bra hantverkare, men man får lägga ner en hel del tid och möda för att hitta dem.

Paul-Staffanstorp skrev:
Mig veterligen så är det bara HTH-kök som säljer kök inkl. montering och sedan hyr HTH in snickare för montagen medan övriga leverantörer endast tipsar om montörer.
Men inte behöver det bli bra för det. Vårat kök ifrån HTH kök i Lund skulle varit färdigt veckan efter midsommar 2010 men är än i dag inte avslutat... Läs mer om denna tråkiga historia som idag ej är publicerad i sin helhet eftersom affären inte är till fullo avslutad.

www.kretz.nu

:@

Paul-Staffanstorp
ktz skrev:
Men inte behöver det bli bra för det. Vårat kök ifrån HTH kök i Lund skulle varit färdigt veckan efter midsommar 2010 men är än i dag inte avslutat... Läs mer om denna tråkiga historia som idag ej är publicerad i sin helhet eftersom affären inte är till fullo avslutad.

www.kretz.nu

:@
Man kan ju inte säga annat än att det är mycket tråkigt när det blir så här men samtidigt vilket inte är något försvar, så har jag aldrig varit med om att det strulat på detta viset någon gång...

Som sagt har ju HTH en egen montör som gör en del monteringar och sen hyr de in olika mindre egenföretagare när inte deras egen montör hinner med.

Här verkar det ju vara en kombination av det mesta som strulat, men tyvärr är det ju så att det kan hända hos vilken leverantör som helst egentligen.

Marlene Eskilsson skrev:
Det är ju så att det är hantverkarens marknad, det råder brist på duktiga hantverkare. Värst verkar det vara i Stockholm. Kanske är det därför som inte alla bemödar sig med att vara trevliga mot potentiella kunder. Jag tror inte heller att kundvård ingår i deras utbildning. Begreppet "Kunden har alltid rätt" har de aldrig behövt fundera på eftersom jobben strömmar in ändå.

Men jag tycker att du ska vara uthållig, för när du minst anar det så dyker det upp en duktig hantverkare som faktiskt är trevlig. Vi har lyckats samla på oss en hel drös nu efter att ha renoverat i tio år. De allra bästa får man på referens. Fråga grannar, arbetskamrater, lokala byggvaruhandeln, till och med stadsbyggnadskontoret och försäkringsbolaget har ibland tips på bra hantverkare i området. Vi fick tips på en jättebra elektriker en gång från hyresvärden till lägenheten där vi bodde, när vi precis hade köpt vårt hus. Det var firman som de brukade anlita till lägenheterna.

Visst finns det bra hantverkare, men man får lägga ner en hel del tid och möda för att hitta dem.
Tack för peptalk och feedback. I ärlighetens namn så har ju också jag träffat på många trevliga hantverkare, flera också för den delen men som sagt...de som har ett bra pris och är snabba och trevliga, är för uppbokade.Därför, tyvärr ,har jag flera gånger varit med om att dom inte ens återkommer med offert eller att dom helt enkelt inte återkommer när man vill boka in en tid om så 4-5 månader framåt i tiden. Menmen ,,det ordnar sig nog tillslut.

Noseone skrev:

Tänker du likadant på restaurangen? Fixar du deras disk innan du beställer av kyparen? Eller hur reagerar du när du får kass service och 1 timme mellan förrätt och (kall) varmrätt? Det är OK jag har inte förtjänat ngn. respekt här ännu.

Mikael_L
Sen haltar det väl lite att jämföra en chef - anställd med
en tjänsteleverantör - kund.

Tyckte eg bara att ordet "respekt" lät lite fel. Fast det kanske är för att just det ordet missbrukas ofta.

Noseone skrev:
Tyckte eg bara att ordet "respekt" lät lite fel. Fast det kanske är för att just det ordet missbrukas ofta.
Humhum...ja det är ju lite intressant det där, vilken betydelse vi läser in i orden. För mig står respekt för aktning,vördnad, omtanke och hänsyn men uttryckt med ett ord. Själv är jag uppvuxen i servicebranchen och ja....tidigt fick jag lära mig att det är kunden som batalar min lön. Det betyder inte att jag tycker att en, i det här fallet hanverkare, ska krypa för mig eller buga och bocka. Absolut inte!!

Noseone skrev:
För att inte tala om ordet "kränkt". Det måste ju vara det mest felaktigt använda ordet de senaste åren. "Ica har höjt priset på bananer, jag känner mig kränkt!"

Mikael_L
Jag tycker inte "respekt" missbrukas egentligen.
Det har ju olika betydelse bara, och som språk är i allmänhet förändras det ju över tid också.

Respekt betyder väl lite olika saker beroende på ...
Kund - säljare
Lärare - elev
Gangster - misshandlad av gangstern
Mor - dotter
Hustru - man

Vad skulle vara ett bättre ord att använda för vad en hantverkare ska visa sin kund då?

Savoir-vivre - vida begripligt även bland icke-fransktalande :D
Skämt åsido. Man kan inte lära gamla hundar sitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.