28 229 läst ·
113 svar
28k läst
113 svar
Hantverkare överskider avtalade tiden med råge - vad göra nu?
Ja, kanske det. Min målsättning var att skorstenarna skulle bli klara, oavsett hur lång tid det skulle ta.BirgitS skrev:
Jag hade ändå inte kunnat ge kunden en rimlig uppskattning på hur lång tid jag skulle behöva så någon ny preliminär kostnad hade han inte fått ändå.
Om jag ber om mer pengar när jag är klar är det tydligt för kunden att den har makten att säga nej.
Ber jag om mer pengar innan jag är klar tänker jag att kunden kanske känner sig tvingad att betala för att jag ska göra klart.
Men jag brukar komma överens med mina kunder även de ggr jag räknat fel.
Precis, men tycker ju att du kunde pratat muntligt med hantverkaren när du ändå jobbade med honom och påtala att du tycker att det drar iväg i tid och säga att du inte tänker betala mer än vad som står i kontraktet.E eztoril skrev:
Varje gång du frågat om tiden som återstår skulle du påminna honom. När du nu inte gjort det kanske han tror att det är ok från din sida.
Att då mejla och smsa i efterhand känns ju fegt från din sida. Men det är bara min åsikt.
Varför ska det alltid vara amatören som ska agera proffsigt? Är det inte bättre att den erfarne hantverkaren i god tid meddelar att det tyvärr kommer ta lite längre tid än uppskattat men vi har ett takpris så du behöver inte oroa dig för att det ska kosta mer än så.
Edit: stafvel
Edit: stafvel
En hantverkare som inte är helt tappad bakom en vagn, vet att efter ett bra utförande så är priset den viktigaste faktorn gentemot kund. Att då hålla på och fippla som det nu är beskrivet är mycket dålig kundhantering imho.
Enligt min åsikt ligger det på hantverkaren att flagga för att det drar iväg. När han säger max 60 så är det max 60. Sätt ner foten nu och fråga han om hur han ser på vad max 60 timmar betyder. Gäller avtalet eller inte. Du får fundera över vad som kan hända efter när du frågat. Min gissning är att pakar ihop och drar. Så du är beredd på det. Bor du på landet? Det har stor betydelse. Ryktet har stor betydelse. Om du berättar på "stan". Vet du vad som hände mig... Ojdå, vem var det? Kanske inte så bra för snickaren. Så fungerar det där jag bor. Folk har koll. Och alla vet det senaste....E eztoril skrev:Jag menar att det inte var ngn okänd faktor som skulle vara anledningen till den dåliga tidsuppskattningen.
Om en hantverkare ger oss en tidsuppskattning på 40 timmar, max 60 timmar, anser jag att han får på ngt vis stå för vad han säger.
Därav mitt ena förslag: maxtiden som han själv sa, 60 timmar minus den tid han själv säger sig behöva för att färdigställa, alltså 49 timmar. Vi har ju inte fått det vi beställt på hans maxtid, därav avdraget.
Man kan också vända på det. Vad är hans bedömning av tidsåtgång skriven i kontraktet värd isåfall om man kan utan konsekvens överstiga maxtiden med hur mkt som helst?
Säg de till honom när han dyker upp nästa arbetsdag, "jag tänker endast betala 60 timmar, de har hallå konsument sagt"E eztoril skrev:
Om han jobbat hela tiden skulle jag skämmas om jag var du!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Istället för att sitta på byggahus kan man ju föra dialog med hantverkaren!F Freddedan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Du vet inte vad jag gjort/sagt. Nu är det så att jag efter ca 32 timmar sa till honom på morgonen när han kom: "Du nämnde för mig att ca 2-3 dagar återstår. Det skulle betyda att vi är klara ungefär mitt på dagen måndag? På tisdag eftermiddag beräknar jag att vi kommer upp i 60 timmar. Hinner vi detta? Vi har taket och glaspartier kvar." Han sade då inte mkt mer än "vi får jobba på". Han var för övrigt rätt tyst.P Putte 9497 skrev:Precis, men tycker ju att du kunde pratat muntligt med hantverkaren när du ändå jobbade med honom och påtala att du tycker att det drar iväg i tid och säga att du inte tänker betala mer än vad som står i kontraktet.
Varje gång du frågat om tiden som återstår skulle du påminna honom. När du nu inte gjort det kanske han tror att det är ok från din sida.
Att då mejla och smsa i efterhand känns ju fegt från din sida. Men det är bara min åsikt.
Även under första veckan, onsdagen, sade jag "kommer vi vara klara denna vecka?" Då fanns fortfarande en liten förhoppning om att fixa allt inom de 40 timmar han bedömde.
Så, jag har varit den enda som under arbetets gång försökt lyfta ämnet tidsåtgång. Därför har jag inget dåligt samvete.
Dessutom har jag, som jag skrivit tidigare, färdigställt saker på egen hand, alltid med hans godkännande, allt för att minimera hans lagda tid.
