6 131 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Hantverkare, OSA snabbt: hur få entreprenör att vilja utföra ett jobb?
Vi tar det från början.Nissens skrev:
Du verkar inte medveten om att det är utetemperaturen som värmepumpen har som ingångsvärde. Och därför måste du justera om värmekurvan om du vill ha uppvärmt när det är varmt ute. Varför känner du inte till det?
Då borde du veta att bästa ekonomin får du om du öppnar alla termostaterna och styr uppvärmningen från värmepumpen.
Det är väl du som är förvirrad i så fall, för jag är inte det. Det är skillnad på komfortvärme och värme för uppvärmning av ett rum. Begriper du den skillnaden?
Vilka vi pratar du för?
Jag pratar enbart för mig själv och de erfarenheter jag har. Och den konstruktionen jag beskriver används i nya hus sedan länge. - av goda skäl.
Nja, det är ts som funderar på att ha vattenburen golvvärme, varför jag delar med mig av erfarenheter och vilka konsekvenser det får.
Vad är det du skriver för, och vilka har utsett dig till deras talesman? 😊
Ingen har sagt att värmepumpen inte baserar framledningstemp på utetemperaturen.
Alla är väl medvetna om det så ditt försök att påstå att andra inte känner till det får dig bara att framstå som någon som börjar trilla in på påhopp.
Och du borde veta att du får den bästa ekonomin med en värmepump istället för direktverkande el.
För övrigt så finns det anledningar till att termostater på slingorna kan vara en bra idé.
Där jag bor finns det emellanåt något som heter solsken.
Det värmer ganska fort upp ett rum så att värmebehovet blir noll. Då behövs en termostat för att stänga slingan så att det inte värmer i onödan.
Jag misstänker att du har sådana på dina radiatorer också. Det brukar vara i form av en ratt på sidan av radiatorn. Dom är för att reglera just vid ändringar i värmebehovet för enstaka rom.
Det antar jag att du känner till.
Valet att ofta lägga elvärmegolv i nybyggnationer har sina goda skäl ja. Men förmodligen inte dom som du tror.
Det verkliga skälet är att det nästan alltid blir billigare vid nybyggnationer och husfabrikanterna försöker hålla nere priserna.
Och det är av precis samma anledning som man sätter frånluftsvärmepump istället för FTX. Det är inte för att det blir bättre energieffektivitet. Det blir nämligen sämre ur såväl komforthänseende som energieffektivitet.
Men det är billigare att välja det vilket håller nere kostnaderna.
Det finns massor med sådana exempel där den primära anledningen är att hålla nere priset för husfabrikanterna så att dom kan hålla ett "attraktivt" pris mot sina kunder. Det är inte speciellt komplicerat.
Jag förstår att du pga dina prioriteringar har valt den lösning du har.
Däremot verkar du ha svårt att förstå att det finns andra som har andra prioriteringar och andra bevekelsegrunder och därmed gör andra val än du.
Det är inte frågan om rätt eller fel. Det är frågan om att allt är någon form av kompromiss och du kompromissar hellre med energieffektiviteten för att du vill köra golvvärmen när det är 30 grader varmt på sommaren. Jag och många andra gör ett annat val.
Jag hade vattenburen golvvärme i förra boendet och jag kommer att välja den lösningen igen för det är rejält mycket mer bekvämt än att ha elvärme som man ska hålla på och slå på och av för att den inte ska stå och slösa med energi på nätterna när jag sover vilket nästan alla som har sådan verkar göra eftersom dom annars får skyhöga elräkningar.
Ingen har utsett någon till talesman. Det uttalandet säger ganska tydligt att du har svårt att se att det kan finnas flera perspektiv på saken.
Så har jag också tänkt (har ännu inte renoverat något rum så har ingen golvvärme. Men många säger det inte funkar, man måste ha så hög värme på golvet att det ändå värmer hela rummet.Nissens skrev:
Tja, jag har elektrisk golvvärme i badrummet, värmepump och radiatorer i resten av huset samt VVC som även ”driver” vattenburen handdukstork i badrummet.
Pillar inte på några inställningar och stänger så klart inte av golvvärmen som är inställd på lagom komfortvärme.
Inga skyhöga elräkningar, brukar ligga runt 15.000kWh totalt inkl uppvärmning av 190m2 plank och timmerhus utan någon annan isolering än trävirket, till det en källare på 90m2.
Så nej det finns andra lösningar än vattenburen golvvärme i badrum
Pillar inte på några inställningar och stänger så klart inte av golvvärmen som är inställd på lagom komfortvärme.
Inga skyhöga elräkningar, brukar ligga runt 15.000kWh totalt inkl uppvärmning av 190m2 plank och timmerhus utan någon annan isolering än trävirket, till det en källare på 90m2.
Så nej det finns andra lösningar än vattenburen golvvärme i badrum
Du har verkligen valt en passande profilbild som matchar din personlighet 🤭Nissens skrev:
Du verkar inte medveten om att det är utetemperaturen som värmepumpen har som ingångsvärde. Och därför måste du justera om värmekurvan om du vill ha uppvärmt när det är varmt ute. Varför känner du inte till det?
Då borde du veta att bästa ekonomin får du om du öppnar alla termostaterna och styr uppvärmningen från värmepumpen.
Det är väl du som är förvirrad i så fall, för jag är inte det. Det är skillnad på komfortvärme och värme för uppvärmning av ett rum. Begriper du den skillnaden?
Vilka vi pratar du för?
Jag pratar enbart för mig själv och de erfarenheter jag har. Och den konstruktionen jag beskriver används i nya hus sedan länge. - av goda skäl.
Nja, det är ts som funderar på att ha vattenburen golvvärme, varför jag delar med mig av erfarenheter och vilka konsekvenser det får.
Vad är det du skriver för, och vilka har utsett dig till deras talesman? 😊
Både jag och nej. Det beror ju såklart på vad du ställer golvvärmen på.J JohanLun skrev:
Men eftersom golvvärme ger så stor uppvärmningsyta (du värmer ju upp hela golvet) så innebär det att du i ett 5 kvm badrum har 5 kvm som värmer rummet om du slår på golvvärmen.
Dvs om du är ute efter att hålla 22 grader i rummet så kan det räcka med att golvet är 24 grader varmt för att då värma hela rummet.
Då kommer inte radiatorn att göra speciellt mycket nytta förutom att hålla borta lite kallras från fönstret.
ska du utnyttja radiatorn för uppvärmingen och bara låta golvvärmen ge komfort så ska du inte ställa golvvärmen på högre än den önskade rumstemperaturen eller kanske en grad över.
Dvs om du siktar på 22 grader i rummet så ställer du golvvärmen på 22 grader. Då kommer radiatorn att få ta en större del av uppvärmningen och golvvärmen blir billigare att driva.
Men då är å andra sidan inte golvet mysvarmt.
Med andra ord. Elgolvvärme kan du köra med om du bara är ute efter att golvet inte ska kännas kallt.
Vill du att golvet ska kännas varmt så behöver du ställa golvvärmen på 23-34 grader och då kommer den att ta en stor del av uppvärmningen av rummet.
Så @Nissens har både rätt och fel beroende på vad man är ute efter men helt klart är att ju högre du ställer golvvärmen desto större del av uppvärmningen kommer den att ta. Och man behöver inte vrida upp den mycket innan den mer eller mindre helt tar över jobbet från radiatorn.
För min egen del så vill jag har mysvarma golv i badrummet större delen av året. Dvs golvvärmen ställd på kanske 24 grader. Mest för mysfaktor och inte för att jag egentligen tycker att det behövs.
Under sommaren stänger jag av alla värmekällor eftersom jag vill hålla ned temperaturen i huset. Jag har ganska stora fönsterpartier som gör att solen värmer upp rejält. Så då är det snarast skönt att kliva in i badrummet med ett golv som är svalt
Jag kommer dessutom att installera frikyla som tas från bergvärmebrunnen för att kyla huset. Att då köra en elgolvvärme samtidigt som värmer vore rent utsagt idiotiskt.
så det beror på dina prioriteringar. Om du nöjer dig med att golvet inte ska kännas kallt och inte har vattenburen golvvärme i övrigt utan behöver lägga på kostnad för shunt mm så kan elgolvvärme absolut vara ett alternativ.
Har du redan golvvärme i övrigt så behöver du i stort sett bara lägga till en utgång på fördelaren om du inte redan har en ledig och dra slang till badrummet och då är merkostnaden för vattenburen obefintlig. då kan vattenburen vara att föredra.
för min egen del så hade huset direktverkande el och vi valde golvvärme mest för att slippa radiatorerna under fönstren som torkar ut alla blommor under vintern samt tar plats. Men också för att det ger lite bättre COP på pumpen och därmed lite bättre energieffektivitet.
Dock är jag rätt övertygad om att merkostnaden för att lägga golvvärmen inte hade betalat igen sig om det inte hade varit för att vi ändå ville byta ut alla golv i huset. Det är inte säkert det gör det ändå pga att besparingen i energi är rätt liten. Merkostnaden för att lägga golvvärme i hela huset (235 kvm) var på drygt 50 000 jämfört med radiatorer och besparingen i energi ska enligt kalkylerna vara ca 2000 kWh om året jämfört med radiatorer vilket jag tror är högt räknat utan att ha något att jämföra med.
Men om vi prioriterar bort radiatorer för att vi vill slippa dom i hela huset så blir det ju snarast dumt att inte göra samma sak i badrummet. I vårt fall har vi dessutom redan ledig utgång på fördelaren och vi har golvvärmeslang liggande som vi kan dra dit. Dvs vi har inte ens någon materialkostnad för vattenburen förutom en till termostat om vi anser att det behövs och inte bara nöjer oss med att justera flödet.
Så vad som är rätt för dig beror lite på vilka förutsättningar du har och vilka prioriteringar du har. Har du inte redan golvvärme i övrigt så är det ju så att merkostnaden för vattenburen golvvärme kan betala i alla fall något års elgolvvärme men i längden är det ekonomiskt fördelaktivt med vattenburet om du har värmepump.
Du har mycket ideer, men vi som har elektrisk golvvärme för komfortvärme kombinerat med vattenburen värme i radiator i badrummet VET att golvvärmen inte drar mycket. Det behövs väldigt lite påslag för att få bort känslan av ett kallt golv.S steffo_b skrev:Både jag och nej. Det beror ju såklart på vad du ställer golvvärmen på.
Men eftersom golvvärme ger så stor uppvärmningsyta (du värmer ju upp hela golvet) så innebär det att du i ett 5 kvm badrum har 5 kvm som värmer rummet om du slår på golvvärmen.
Dvs om du är ute efter att hålla 22 grader i rummet så kan det räcka med att golvet är 24 grader varmt för att då värma hela rummet.
Då kommer inte radiatorn att göra speciellt mycket nytta förutom att hålla borta lite kallras från fönstret.
ska du utnyttja radiatorn för uppvärmingen och bara låta golvvärmen ge komfort så ska du inte ställa golvvärmen på högre än den önskade rumstemperaturen eller kanske en grad över.
Dvs om du siktar på 22 grader i rummet så ställer du golvvärmen på 22 grader. Då kommer radiatorn att få ta en större del av uppvärmningen och golvvärmen blir billigare att driva.
Men då är å andra sidan inte golvet mysvarmt.
Med andra ord. Elgolvvärme kan du köra med om du bara är ute efter att golvet inte ska kännas kallt.
Vill du att golvet ska kännas varmt så behöver du ställa golvvärmen på 23-34 grader och då kommer den att ta en stor del av uppvärmningen av rummet.
Så @Nissens har både rätt och fel beroende på vad man är ute efter men helt klart är att ju högre du ställer golvvärmen desto större del av uppvärmningen kommer den att ta. Och man behöver inte vrida upp den mycket innan den mer eller mindre helt tar över jobbet från radiatorn.
För min egen del så vill jag har mysvarma golv i badrummet större delen av året. Dvs golvvärmen ställd på kanske 24 grader. Mest för mysfaktor och inte för att jag egentligen tycker att det behövs.
Under sommaren stänger jag av alla värmekällor eftersom jag vill hålla ned temperaturen i huset. Jag har ganska stora fönsterpartier som gör att solen värmer upp rejält. Så då är det snarast skönt att kliva in i badrummet med ett golv som är svalt
Jag kommer dessutom att installera frikyla som tas från bergvärmebrunnen för att kyla huset. Att då köra en elgolvvärme samtidigt som värmer vore rent utsagt idiotiskt.
så det beror på dina prioriteringar. Om du nöjer dig med att golvet inte ska kännas kallt och inte har vattenburen golvvärme i övrigt utan behöver lägga på kostnad för shunt mm så kan elgolvvärme absolut vara ett alternativ.
Har du redan golvvärme i övrigt så behöver du i stort sett bara lägga till en utgång på fördelaren om du inte redan har en ledig och dra slang till badrummet och då är merkostnaden för vattenburen obefintlig. då kan vattenburen vara att föredra.
för min egen del så hade huset direktverkande el och vi valde golvvärme mest för att slippa radiatorerna under fönstren som torkar ut alla blommor under vintern samt tar plats. Men också för att det ger lite bättre COP på pumpen och därmed lite bättre energieffektivitet.
Dock är jag rätt övertygad om att merkostnaden för att lägga golvvärmen inte hade betalat igen sig om det inte hade varit för att vi ändå ville byta ut alla golv i huset. Det är inte säkert det gör det ändå pga att besparingen i energi är rätt liten. Merkostnaden för att lägga golvvärme i hela huset (235 kvm) var på drygt 50 000 jämfört med radiatorer och besparingen i energi ska enligt kalkylerna vara ca 2000 kWh om året jämfört med radiatorer vilket jag tror är högt räknat utan att ha något att jämföra med.
Men om vi prioriterar bort radiatorer för att vi vill slippa dom i hela huset så blir det ju snarast dumt att inte göra samma sak i badrummet. I vårt fall har vi dessutom redan ledig utgång på fördelaren och vi har golvvärmeslang liggande som vi kan dra dit. Dvs vi har inte ens någon materialkostnad för vattenburen förutom en till termostat om vi anser att det behövs och inte bara nöjer oss med att justera flödet.
Så vad som är rätt för dig beror lite på vilka förutsättningar du har och vilka prioriteringar du har. Har du inte redan golvvärme i övrigt så är det ju så att merkostnaden för vattenburen golvvärme kan betala i alla fall något års elgolvvärme men i längden är det ekonomiskt fördelaktivt med vattenburet om du har värmepump.
Även om du förkastar lösningarna som de flesta hus byggs med sedan länge så betyder inte det att hela branschen har fel.
Jag skulle aldrig bygga med vattenburen golvvärme i badrummet, och det enbart för att komforten blir så mycket bättre med elvärmen - och som bonus är installationen billigare och driftkostnaderna knappt mätbara. Det är ju främst på våren och hösten man har glädje av den.
Jag har aldrig sagt att jag förkastar lösningarna som hus byggs med.Nissens skrev:
Du har mycket ideer, men vi som har elektrisk golvvärme för komfortvärme kombinerat med vattenburen värme i radiator i badrummet VET att golvvärmen inte drar mycket. Det behövs väldigt lite påslag för att få bort känslan av ett kallt golv.
Även om du förkastar lösningarna som de flesta hus byggs med sedan länge så betyder inte det att hela branschen har fel.
Jag skulle aldrig bygga med vattenburen golvvärme i badrummet, och det enbart för att komforten blir så mycket bättre med elvärmen - och som bonus är installationen billigare och driftkostnaderna knappt mätbara. Det är ju främst på våren och hösten man har glädje av den.
Däremot är jag medveten om att dom inte alltid byggs med optimal energieffektivitet utan det är i många fall kompromisser för att hålla nere byggkostnaden.
Om så inte vore fallet så skulle alla hus som byggs vara nollenergihus och det vet vi att det inte är. Dom bygger så att man uppfyller gällande minimikrav med viss marginal men med så små kostnader som möjligt.
allt är fråga om kompromisser.
Att din golvvärme inte drar mycket beror ju på att du har den relativt lågt ställd. Och det uppfyller dina krav. Det är inte konstigare än så. Jag säger inte att det är fel att ha det så. Jag säger att med mina prioriteringar så är den lösningen inte att föredra. Din kompromiss är att om du vill ha golvet varmare så kommer det att bli avsevärt dyrare att driva det eftersom det då tar över uppvärmningen från din radiator.
Jag hamnar i ett annat val pga mina prioriteringar.
Dels för att installationen skulle bli dyrare då jag måste köpa in material som jag inte har. Dels för att jag då skulle behöva göra större ingrepp i värmesystemet som även det kostar pengar. Dels för att det skulle resultera i sämre energieffektivitet. Att jag då troligen kommer att ha golvvärmen avstängd under sommaren när det ändå är svårt att hålla inomhustemperaturen under 25 grader är den kompromiss jag då får göra. Men det är en kompromiss som jag hellre gör.
Att lägga en massa extra pengar på en lösning som resulterar i sämre energieffektivitet skulle kännas rätt dumt.
Hur stor del golvärme respektive radiator tar är relativt lätt att räkna ut även om det finns faktorer som är svåra att ta hänsyn till.
Om man antar att du har en radiator som är 50x50 cm i två lager. Då har den ca 1 kvm värmeavgivande yta.
Om man då utgår ifrån ett badrum med 8 kvm golvyta som är ungefär vad mitt badrum är så blir det som följer.
Om jag vill ha 22 grader i badrummet och har golvvärmen ställd på 23 grader för att hålla golvet varmt så är golvet 1 grad varmare än rummet. Då kommer golvet att avge lika mycket energi tillbadrummet som radiatorn om den håller en övertemp på 8 grader. Dvs 30 grader.
Det resulterar i att badrummet är ca 50% eluppvärmt och till 50% värms av radiatorn.
Det stämmer inte riktigt för man får skillnader pga konvektion och att du har temperaturgradient då det alltid är lite kallare nära golvet än uppe under taket. Men man kommer tillräckligt nära.
Ställer du golvvärmen på 22 grader då så kommer golvet att avge minimalt med värme till rummet och då är det huvudsakligen uppvärmt av radiatorn. Troligen är det ungefär så som det är i ditt fall.
Vill man däremot ha golvet 24 grader varmt så innebär det att majoriteten av värmen som tillförs rummet kommer att komma från golvet och inte från radiatorn Eftersom golvet ger dubbelt så mycket energi som radiatorn. Troligen kommer radiatorn då att strypa termostaten eftersom golvvärmen troligen värmer upp rummet till mer än 22 grader.
Men om du tar mitt scenario.
Jag har en värmepump med injusterad värmekurva som ger lagom varmt i huset. Inga vattenradiatorer någonstans.
Jag har lediga utgångar i fördelaren för golvvärmen där det går att koppla in slang till badrummet.
Jag har slang för golvvärme liggande i garaget. Närmare 100 meter slang.
Bör jag då enligt dig använda det material som jag redan har liggande för att låta värmepumpen som redan går även värma badrummet eller bör jag lägga en massa pengar på att köpa elgolvvärme och slänga det material jag redan har?
Tilläggas bör då att det inte kommer att installeras någon radiator i badrummet. Det är inte ett alternativ för jag vill använda utrymmet till annat.
Skulle du med dom förutsättningarna verkligen valt att köpa in elgolvvärmen för ett antal tusen och slängt material som du redan har? På fullt allvar?
Mitt badrum skulle i det fallet vara 100% värmt med direktverkande el.
Med lite uppbyggt självförtroende efter din kommentar där i början, så ringde jag till chefen och ställde frågan om vi kan hjälpas åt, så att det kan bli bättre förutsättningar för dem och billigare för oss. Han undersökte saken, men sa sedan att de inte kan göra något åt priset. Jag fick dock en annan värdefull kontakt på köpet, så det blev en stor vinst ändå med samtalet, och så kändes det skönt att få det synat en gång till. Vi tackade nej till golvvärme. Det kändes liksom inte som att de rekommenderade det.
Ok, så nu blir det ingen värme alls i golvet?U Umma01 skrev:Med lite uppbyggt självförtroende efter din kommentar där i början, så ringde jag till chefen och ställde frågan om vi kan hjälpas åt, så att det kan bli bättre förutsättningar för dem och billigare för oss. Han undersökte saken, men sa sedan att de inte kan göra något åt priset. Jag fick dock en annan värdefull kontakt på köpet, så det blev en stor vinst ändå med samtalet, och så kändes det skönt att få det synat en gång till. Vi tackade nej till golvvärme. Det kändes liksom inte som att de rekommenderade det.
Du gör som du vill. Jag fokuserar mest på vilket som är den bästa lösningen. Har du en massa material liggande kan du ju sälja det och få in lite pengar till den lösningen som är bäst.S steffo_b skrev:Jag har aldrig sagt att jag förkastar lösningarna som hus byggs med.
Däremot är jag medveten om att dom inte alltid byggs med optimal energieffektivitet utan det är i många fall kompromisser för att hålla nere byggkostnaden.
Om så inte vore fallet så skulle alla hus som byggs vara nollenergihus och det vet vi att det inte är. Dom bygger så att man uppfyller gällande minimikrav med viss marginal men med så små kostnader som möjligt.
allt är fråga om kompromisser.
Att din golvvärme inte drar mycket beror ju på att du har den relativt lågt ställd. Och det uppfyller dina krav. Det är inte konstigare än så. Jag säger inte att det är fel att ha det så. Jag säger att med mina prioriteringar så är den lösningen inte att föredra. Din kompromiss är att om du vill ha golvet varmare så kommer det att bli avsevärt dyrare att driva det eftersom det då tar över uppvärmningen från din radiator.
Jag hamnar i ett annat val pga mina prioriteringar.
Dels för att installationen skulle bli dyrare då jag måste köpa in material som jag inte har. Dels för att jag då skulle behöva göra större ingrepp i värmesystemet som även det kostar pengar. Dels för att det skulle resultera i sämre energieffektivitet. Att jag då troligen kommer att ha golvvärmen avstängd under sommaren när det ändå är svårt att hålla inomhustemperaturen under 25 grader är den kompromiss jag då får göra. Men det är en kompromiss som jag hellre gör.
Att lägga en massa extra pengar på en lösning som resulterar i sämre energieffektivitet skulle kännas rätt dumt.
Hur stor del golvärme respektive radiator tar är relativt lätt att räkna ut även om det finns faktorer som är svåra att ta hänsyn till.
Om man antar att du har en radiator som är 50x50 cm i två lager. Då har den ca 1 kvm värmeavgivande yta.
Om man då utgår ifrån ett badrum med 8 kvm golvyta som är ungefär vad mitt badrum är så blir det som följer.
Om jag vill ha 22 grader i badrummet och har golvvärmen ställd på 23 grader för att hålla golvet varmt så är golvet 1 grad varmare än rummet. Då kommer golvet att avge lika mycket energi tillbadrummet som radiatorn om den håller en övertemp på 8 grader. Dvs 30 grader.
Det resulterar i att badrummet är ca 50% eluppvärmt och till 50% värms av radiatorn.
Det stämmer inte riktigt för man får skillnader pga konvektion och att du har temperaturgradient då det alltid är lite kallare nära golvet än uppe under taket. Men man kommer tillräckligt nära.
Ställer du golvvärmen på 22 grader då så kommer golvet att avge minimalt med värme till rummet och då är det huvudsakligen uppvärmt av radiatorn. Troligen är det ungefär så som det är i ditt fall.
Vill man däremot ha golvet 24 grader varmt så innebär det att majoriteten av värmen som tillförs rummet kommer att komma från golvet och inte från radiatorn Eftersom golvet ger dubbelt så mycket energi som radiatorn. Troligen kommer radiatorn då att strypa termostaten eftersom golvvärmen troligen värmer upp rummet till mer än 22 grader.
Men om du tar mitt scenario.
Jag har en värmepump med injusterad värmekurva som ger lagom varmt i huset. Inga vattenradiatorer någonstans.
Jag har lediga utgångar i fördelaren för golvvärmen där det går att koppla in slang till badrummet.
Jag har slang för golvvärme liggande i garaget. Närmare 100 meter slang.
Bör jag då enligt dig använda det material som jag redan har liggande för att låta värmepumpen som redan går även värma badrummet eller bör jag lägga en massa pengar på att köpa elgolvvärme och slänga det material jag redan har?
Tilläggas bör då att det inte kommer att installeras någon radiator i badrummet. Det är inte ett alternativ för jag vill använda utrymmet till annat.
Skulle du med dom förutsättningarna verkligen valt att köpa in elgolvvärmen för ett antal tusen och slängt material som du redan har? På fullt allvar?
Mitt badrum skulle i det fallet vara 100% värmt med direktverkande el.
Jag har vattenburen golvvärme i hela garaget och bottenvåningen i huset. Jag valde radiatorer på andra våningen av flera skäl, och komfortvärme med el i badrumsgolvet på andra våningen.
Konventionell lösning som fungerat perfekt och energisnålt i 20 år.
Så du menar med andra ord på fullt allvar din rekommendation är att jag ska låta bli att använda den lediga utgången på fördelaren för golvvärmen, slänga den slang jag redan har (överbliven från när dom lade golvvärme i resten av huset och att sälja den kommer inte att ge många kronor).Nissens skrev:
Du gör som du vill. Jag fokuserar mest på vilket som är den bästa lösningen. Har du en massa material liggande kan du ju sälja det och få in lite pengar till den lösningen som är bäst.
Jag har vattenburen golvvärme i hela garaget och bottenvåningen i huset. Jag valde radiatorer på andra våningen av flera skäl, och komfortvärme med el i badrumsgolvet på andra våningen.
Konventionell lösning som fungerat perfekt och energisnålt i 20 år.
Bara för att helt och hållet värma badrummet med direktverkande el genom en elgolvvärme som jag ska lägga pengar på att köpa in.
Notera att jag inte kommer att sätta in en radiator för det blir ännu mer extra kostnader.
Notera också att jag aldrig i livet kommer att ha golvvärmen påslagen under sommaren för det är svårt nog att hålla nere temperaturen i huset som det är.
Jag har redan lagt en massa extra pengar på fönster som blockerar solvärme under sommaren för att hålla nere innetemp under sommaren.
Du förordar med andra ord att jag inte ska använda den redan befintliga vämrepumpen för att värma även badrummet utan istället ska lägga extra pengar på att få till så att jag värmer det med direktverkande el.
Du får nog förklara lite hur du tänker där för jag förstår inte hur det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att lägga extra pengar på att möjliggöra ett mindre effektivt uppvärmningssätt.
Det enda argumentet du har för att förorda det som jag förstår det är att jag då kan ha golvvärmen på under sommaren vilket jag inte vill.
Om det är som jag förstår det så uppvisar du en häpnadsväckande brist på förmåga att sätta dig in i andra förutsättningar än dina egna.
Men det har väl antagligen gått prestige i det från din sida.
Vi helrenoverade badrummet på 6 kvm i somras.U Umma01 skrev:Hej, alla hantverkare på forumet! I och med att ROT 50% upphör till årsskiftet är alla hantverkare uppbokade upp över öronen. Vi har, som tur var, hittat en som precis påbörjat renovering av tvättstuga och badrum.
Vi hade inte tänkt ha golvvärme i badrummet om 5 m2, men elektrikern som var här övertalade oss - han sa att det bara kostar runt 15.000 för el. Rörmokaren lade då till att det kostar 20.000 plus 1000 kr kvadratmetern för vattenburen.
När jag frågade projektledaren sa han:
- Vattenburen golvvärme: 20-40.000 för material plus 20-40.000 för arbetet.
- Elburen golvvärme: 20.000 för material plus 10-15.000 för arbetet.
Det var uppenbart att projektledaren inte ville lägga vattenburen golvvärme. Vi bad om en offert. Den landade på 80.000 för vattenburet, och 55.000 för el (alltså i det högre spannet för vatten och väldigt mycket högre för el).
Projektledaren är superutarbetad och har fyra projekt igång samtidigt. Det är en stor och seriös firma som har funnits länge. Till koncernen hör också en elfirma och en annan hantverksfirma. Det var därför som vi valde dem. Men hur ska jag få projektledaren att sänka priset? Jag förstår ju att han inte vill ändra i sina planer och lägga ner extraarbete på att planera om i och med att han redan har så mycket att göra. Men vi är ju bundna till den firman nu. Vi kan ju inte ta in någon annan som lägger golvvärmen. Men jag tycker att det är väldigt mycket med 55.000 för 5 m2 elgolvvärme.
Så, ge mig alla knep som ni har. Hur kan jag få honom att sänka priset? Hur kan jag underlätta för honom? Vi har satt en deadline på januari. Om jag skulle ändra den till februari-mars, skulle han bli sugen då? Kom med alla idéer som ni kan komma på, som skulle få en utarbetad projektledare på en större firma att tänka sig att ta ett jobb! (Vi har till på onsdag på oss att svara.)
Elgolvvärme kostade 6.000.
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
Ursäkta om jag är oartig. Men jag tycker det är sådana som du som driver upp hantverkarpriset i storstäderna. Du och lika vill göra snabba ombyggnaderna, kan lite om tekniken och vill att det går fort. Då kommer lycksökarna som vittrar cash.U Umma01 skrev:
Jag vet själv att det kan vara svårt att hitta vettiga hantverkare även på landsbygden. Men det gäller att ha tålamod och kontakter.
Klicka här för att svara