5 959 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Hantverkare, OSA snabbt: hur få entreprenör att vilja utföra ett jobb?
Det beror väl på hur man prioriterar.Nissens skrev:
Känns tätt overkill att hålla igång värmesystemet för badrumsgolvet.
Så du lär få skruva även på värmekurvorna i värmepumpen om du vill att systemet skall skicka ut värme även vid rumstemperatur.
Vi andra som helst undviker att ständigt skruva på värmesystemet väljer självklart elvärme i badrumsgolvet där det är möjligt.
Det finns en anledning till att även nya hus har eluppvärmda badrumsgolv, åtminstone om de inte är på betongplatta.
Kör man elgolvvärme så innebär det ju att man värmer badrummet med direktverkande el hela vinterhalvåret vilket ju kostar avsevärt mer än att låta en värmepump göra jobbet.
Låter man istället värmepumpen mata ut 23 grader så får man golvvärme i badrummet och den behöver inte arbeta speciellt hårt eller ofta för att åstadkomma det.
Men det bygger ju såklart på att man har termostater som stänger flödet i resten av huset för att inte skicka värme dit i onödan under sommaren. Men det är rätt vanligt numera. så ser det ut med min golvvärme. Även om jag skulle låta pumpen hålla varmt i arbetstanken så kommer inget att gå ut i slingorna eftersom termostaterna stänger.
De flesta moderna värmepumpar kan dessutom schemaläggas så att den bara kör värmeproduktion för att värma badrummet under dagarna om man vill det.
nu har jag dock ännu så länge inte lagt golvvärme i badrummet eftersom det får vänta tills vi renoverar det.
Jag är dock osäker på om jag kommer att låta pumpen gå under sommaren. Jag tror snarare att jag kommer att låta den gå ned i sommarläge och stoppa allt utom varmvattenproduktion så får golvet vara lite svalt.
Golvet blir inte speciellt kallt även utan golvvärmen.
Jag ser det snarare motsatt. Jag skulle aldrig sätta in elgolvvärme i badrummet eftersom det gör att man värmer ett ganska stort rum med direktverkande el och jag håller hellre ned värmekostnaden genom att låta värmepumpen värma så mycket som möjligt.
Annars skulle jag vara tvungen att sätta in en radiator i badrummet och då måste jag ställa upp kurvorna rejält för att hålla varmt om jag inte sätter i en väldigt stor radiator. Då skulle jag istället få problemet att jag riskerar att skicka ut för hög värme i golvvärmen med resultat att jag torkar sönder parkettgolven.
Stör man sig inte på uppvärmningskostnaden så är naturligtvis elvärme enklast och billigast att installera och det ger bra komfort men att låta värmepumpen köra golvvärmen är överlägset bäst ur energiförbrukningsperspektivet.
Nej, det gör man absolut inte. Jag har en radiator för vattenburen värme i badrummet som värmer på vintern. Den elektriska golvvärmen har en termostat i golvet som ser till att golvet aldrig känns kyligt. Det är möjligen lite stödvärme som behövs.S steffo_b skrev:
Jag har låga elräkningar så det är verkligen inget problem.
Ja, om man orkar och hålla på att ständigt ställa om systemet och låta värmesystemet jobba med det så. Själv vill jag hellre lägga tid och energi på helt andra saker. Mitt värmesystem sköter sig själv automatiskt med minimal tillsyn året om till en mycket låg driftkostnad.S steffo_b skrev:
Hus på ca 170 kvm + garage på 70 kvm +laddybrid bil drar totalt 12 000kWh per år med en 20+ år gammal värmepump som har verkningsgrad runt 3…
Nej, det vanliga är att man har elvärme i golvet i badrummen. Just av komfortskäl och att de flesta inte heller vill hålla på och ständigt skruva på sina värmesystem.S steffo_b skrev:
Det är nog rätt ovanligt. Normalt går alla slingorna via en fördelare, inte till värmepumpen direkt.S steffo_b skrev:
Jag lade det för 20+ år sedan.S steffo_b skrev:
Det är så det är tänkt att fungera.S steffo_b skrev:
Svala badrumsgolv är inte så kul när man kommer upp från sängvärmen på morgonkvisten…S steffo_b skrev:
Det behöver inte vara speciellt kallt för att komforten sjunker ordentligt. Termostaten till golvvärmen hemma gick sönder härom året. Kan säga att jag bytte den illa kvickt.S steffo_b skrev:
Som sagt, man värmer inte upp rummet med elgolvvärmen, man ger bara stödvärme för att ha bra temp i golvet. Rummet värms upp med en radiator kopplad till vattenburen värme.S steffo_b skrev:
Jaså? Jag har en normalstor radiator i mitt stora badrum, det fungerar utmärkt. Det är så man bygger nya hus idag också.S steffo_b skrev:
Man har en separat shunt för golvvärmen som begränsar maxtemp till den.S steffo_b skrev:
Som sagt, man värmer inte upp rummet med golvvärmen i badrummet, den är för komfortens skull. Du får läsa på lite helt enkelt.S steffo_b skrev:
Det är ju trevligt att du uppmuntrar till fortbildning men faktum är att jag är rätt påläst.Nissens skrev:
Nej, det gör man absolut inte. Jag har en radiator för vattenburen värme i badrummet som värmer på vintern. Den elektriska golvvärmen har en termostat i golvet som ser till att golvet aldrig känns kyligt. Det är möjligen lite stödvärme som behövs.
Jag har låga elräkningar så det är verkligen inget problem.
Ja, om man orkar och hålla på att ständigt ställa om systemet och låta värmesystemet jobba med det så. Själv vill jag hellre lägga tid och energi på helt andra saker. Mitt värmesystem sköter sig själv automatiskt med minimal tillsyn året om till en mycket låg driftkostnad.
Hus på ca 170 kvm + garage på 70 kvm +laddybrid bil drar totalt 12 000kWh per år med en 20+ år gammal värmepump som har verkningsgrad runt 3…
Nej, det vanliga är att man har elvärme i golvet i badrummen. Just av komfortskäl och att de flesta inte heller vill hålla på och ständigt skruva på sina värmesystem.
Det är nog rätt ovanligt. Normalt går alla slingorna via en fördelare, inte till värmepumpen direkt.
Jag lade det för 20+ år sedan.
Det är så det är tänkt att fungera.
Svala badrumsgolv är inte så kul när man kommer upp från sängvärmen på morgonkvisten…
Det behöver inte vara speciellt kallt för att komforten sjunker ordentligt. Termostaten till golvvärmen hemma gick sönder härom året. Kan säga att jag bytte den illa kvickt.
Som sagt, man värmer inte upp rummet med elgolvvärmen, man ger bara stödvärme för att ha bra temp i golvet. Rummet värms upp med en radiator kopplad till vattenburen värme.
Jaså? Jag har en normalstor radiator i mitt stora badrum, det fungerar utmärkt. Det är så man bygger nya hus idag också.
Man har en separat shunt för golvvärmen som begränsar maxtemp till den.
Som sagt, man värmer inte upp rummet med golvvärmen i badrummet, den är för komfortens skull. Du får läsa på lite helt enkelt.
Och jag är medveten om att många som har elgolvvärme också har en radiator i badrummet.
Men det bygger som sagt på att man vill ha en radiator där.
Och det är inte speciellt svårt att hitta exempel på nyrenoverade eller nybyggda badrum där man velat spara in på utrymmet och skippat radiatorn så att man bara har elgolvvärmen.
För min del så är det inte ett intressant alternativ av flera skäl.
Dels har jag i nuläget inte någon vattenradiator i badrummet. Dvs för att få dit den så ska jag dra nya ledningar dit för att koppla in en radiator. Betydligt mer jobb än att dra slang för golvvärme där jag har förberett för det.
Dels innebär det att jag måste göra om vämresystemet i huset.
Jag har idag 14 slingor för golvvärmen fördelat på två fördelare som försörjs från värmepumpen..
För att kunna köra en radiator så skulle jag då behöva sätta shuntar på dessa vilket då skulle bli en extrakostnad för att skydda golven i resten av huset..
Jag vill dessutom inte ha någon radiator i badrummet. Jag kan använda det utrymmet till något annat.
Kort sagt. Jag vill inte använda utrymme i badrummet till en radiator så för mig så är alternativet att antingen hålla badrummet varmt med elgolvvärme enbart. Eller lägga vattenbruren golvvärme.
För mig är det valet enkelt.
Vad gäller att hålla på och skruva på pumpen så är det nog du som måste läsa på.
Det är inte så att någon ska hålla på och pilla med inställningar på pumpen hela tiden.
Man ställer in den en gång som den ska vara och sedan får den göra sitt jobb utan att jag är där och pillar. Det finns mängder med inställningar i moderna värmepumpar som gör att dom sköter sig själv i väldigt hög grad.
Dvs i mitt fall så kommer jag troligen låta den vara som den är i inställnignarna vilket betyder att när temperaturen utomhus är tillräckligt hög så stänger den ned sig till sommarläge. Dvs jag kommer inte ens att peta på den.
Om jag vill lyxa så kan jag ställa in så att den inte ställer sig i sommarläge och vips så har jag varmt golv i badrummet.
Hur kalla golven blir beror ju lite på hur huset ser ut. Hatr du betonggolv så kan dom säkert kännas rejält kalla.
I mitt fall så har vi krypgrund som aldrig blir speciellt kall. Och golvet blir inte speciellt kalls i badrummet trots att det är kaklat.
Dvs jag har inget som helst problem med temperaturen i golvet under sommarhalvåret. Vinterhalvåret däremot kan det bli kallt. på vintern men då kommer jag ju ändå att ha värmen på.
Det är ingen kritik mot dig alls. Om du vill köra med vattenradiator och elgolvvärme så får du göra det..
Min poäng är att med vattenburen golvvärme så kan man slippa radiatorn om man vill använda det utrymmet till annat.
Och vill man inte köra bergvärmepumpen på sommaren men ändå ha varma golv så går det att slänga in en separat elshunt med elpatron till badrummet som då tar över och värmer badrummet när bergvärmepumpen vilar under sommaren. Jag kommer dock inte att lägga pengar på en sådan.
Beroende på vad man har för prioriteringar så kan man komma till olika val.
Att man bygger nya hus idag med vissa lösningar betyder inte att det är det bästa eller mest energieffektiva. Man har exempelvis sällan energiåtervinning i form av FTX utan drar in iskall luft utifrån istället. Knappast det mest energieffektiva.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast då har du kanske inte följt installationsanvisningen. Isolationsmät före läggning, efter läggning, efter flyspackling, och vid drifttagning. Protokoll från mätningarna är en förutsättning för att garantin från tillverkaren skall gälla.boschkenta skrev:
Ok, det verkar ha gått prestige i detta.S steffo_b skrev:Det är ju trevligt att du uppmuntrar till fortbildning men faktum är att jag är rätt påläst.
Och jag är medveten om att många som har elgolvvärme också har en radiator i badrummet.
Men det bygger som sagt på att man vill ha en radiator där.
Och det är inte speciellt svårt att hitta exempel på nyrenoverade eller nybyggda badrum där man velat spara in på utrymmet och skippat radiatorn så att man bara har elgolvvärmen.
För min del så är det inte ett intressant alternativ av flera skäl.
Dels har jag i nuläget inte någon vattenradiator i badrummet. Dvs för att få dit den så ska jag dra nya ledningar dit för att koppla in en radiator. Betydligt mer jobb än att dra slang för golvvärme där jag har förberett för det.
Dels innebär det att jag måste göra om vämresystemet i huset.
Jag har idag 14 slingor för golvvärmen fördelat på två fördelare som försörjs från värmepumpen..
För att kunna köra en radiator så skulle jag då behöva sätta shuntar på dessa vilket då skulle bli en extrakostnad för att skydda golven i resten av huset..
Jag vill dessutom inte ha någon radiator i badrummet. Jag kan använda det utrymmet till något annat.
Kort sagt. Jag vill inte använda utrymme i badrummet till en radiator så för mig så är alternativet att antingen hålla badrummet varmt med elgolvvärme enbart. Eller lägga vattenbruren golvvärme.
För mig är det valet enkelt.
Vad gäller att hålla på och skruva på pumpen så är det nog du som måste läsa på.
Det är inte så att någon ska hålla på och pilla med inställningar på pumpen hela tiden.
Man ställer in den en gång som den ska vara och sedan får den göra sitt jobb utan att jag är där och pillar. Det finns mängder med inställningar i moderna värmepumpar som gör att dom sköter sig själv i väldigt hög grad.
Dvs i mitt fall så kommer jag troligen låta den vara som den är i inställnignarna vilket betyder att när temperaturen utomhus är tillräckligt hög så stänger den ned sig till sommarläge. Dvs jag kommer inte ens att peta på den.
Om jag vill lyxa så kan jag ställa in så att den inte ställer sig i sommarläge och vips så har jag varmt golv i badrummet.
Hur kalla golven blir beror ju lite på hur huset ser ut. Hatr du betonggolv så kan dom säkert kännas rejält kalla.
I mitt fall så har vi krypgrund som aldrig blir speciellt kall. Och golvet blir inte speciellt kalls i badrummet trots att det är kaklat.
Dvs jag har inget som helst problem med temperaturen i golvet under sommarhalvåret. Vinterhalvåret däremot kan det bli kallt. på vintern men då kommer jag ju ändå att ha värmen på.
Det är ingen kritik mot dig alls. Om du vill köra med vattenradiator och elgolvvärme så får du göra det..
Min poäng är att med vattenburen golvvärme så kan man slippa radiatorn om man vill använda det utrymmet till annat.
Och vill man inte köra bergvärmepumpen på sommaren men ändå ha varma golv så går det att slänga in en separat elshunt med elpatron till badrummet som då tar över och värmer badrummet när bergvärmepumpen vilar under sommaren. Jag kommer dock inte att lägga pengar på en sådan.
Beroende på vad man har för prioriteringar så kan man komma till olika val.
Att man bygger nya hus idag med vissa lösningar betyder inte att det är det bästa eller mest energieffektiva. Man har exempelvis sällan energiåtervinning i form av FTX utan drar in iskall luft utifrån istället. Knappast det mest energieffektiva.
Jag kan konstatera att du haft en rad fel i dina påståenden om elektrisk golvvärme och att du inte har något emot att ställa om och skruva på ditt värmesystem ett antal ggr om året.
Det skiljer dig från många andra, och jo, det finns en väldigt bra anledning till att man i flera decennier har byggt och fortfarande bygger hus med vattenburen radiatorvärme kombinerat med elektrisk golvvärme i badrummen.
Och man får INTE för hög temp i den vattenburna golvvärmen för att man har vattenvärmda radiatorer , och man får INTE höga elräkningar, man värmer INTE upp badrummet med golvvärmen.
För att vara påläst hade du ändå missat en del.
Det gjorde inte min elektriker heller, de hade från början lagt ut den helt ojämnt över rummet och sedan satt givaren med buntband på värmetråden 🤦♂️. Vid detta laget hade jag redan tappat förtroendet så jag granskade allt som gjorts under dagen varje kväll och han därför se detta innan andra gubbar skulle komma och flytspackla klockan 08 nästa morgon, så det var ju bara att på bästa polska mota gubbarna i dörren till elektrikern (var VD själv som kom) hade lagt om med ny längre slinga och gjort rätt.H hempularen skrev:
Så vad vill jag ha sagt? Tror inte de så ofta gör dessa mätningar och skriver protokoll om man inte som kund begär det.
Så det är prestige för att jag säger att pga att jag har andra prioriteringar än dig så gör jag andra val??Nissens skrev:
Ok, det verkar ha gått prestige i detta.
Jag kan konstatera att du haft en rad fel i dina påståenden om elektrisk golvvärme och att du inte har något emot att ställa om och skruva på ditt värmesystem ett antal ggr om året.
Det skiljer dig från många andra, och jo, det finns en väldigt bra anledning till att man i flera decennier har byggt och fortfarande bygger hus med vattenburen radiatorvärme kombinerat med elektrisk golvvärme i badrummen.
Och man får INTE för hög temp i den vattenburna golvvärmen för att man har vattenvärmda radiatorer , och man får INTE höga elräkningar, man värmer INTE upp badrummet med golvvärmen.
För att vara påläst hade du ändå missat en del.
Menar du att man måste ha samma prioriteringar som dig och göra samma val som dig???
För övrigt så kan jag avslöja att jag har petat på inställningarna i min vörmepump exakt 0 gånger under senaste året. Så ditt påstående om att jag hela tiden är och petar i den har du hittat på.
Det är klart att det går att få in en radiator utan att förstöra golven. Men det kräver att den är rejält tiltagen.
Max tillåten yttemp i golven är 27 grader vilket betyder att redan vid 40 grader i framledning så börjar man nå gränsen för vad golven tål. Det betyder att radiatorn måste dimensioneras för det vilket ju gör den större än om man kan tillåta 50 grader i framledning.
Det är inte speciellt svårt att räkna ut. Och jag har ingen lust att ha en så stor radiator i mitt badrum.
Förutom det uppenbara att det är billigare för mig att lägga vattenburen golvvärme eftersom jag bara behöver mata in slang innan flytspackling. Jag har redan fördelaren pga att jag redan har golvvärme och dom lämnade kvar en massa slang som jag kan anävnda som redan ligger och skräpar i förrådet.
Dvs jag får ungefär 0 kr i materialkostnad för att vattenburen golvvärme. Men såklart arbetskostnad men den är inte högre än att ta elgolvvärme.
Men du anser alltså att eftersom jag inte har lust att lägga ut pengar på att köpa elgolvvärme som för mig skulle vara betydligt sämre för energieffektiviteten så är det prestige eftersom du för 20 år sedan valde elgolvvärme????.
Det finns ingen del i dig som inser att alla inte har samma prioriteringar. en del människor resonerar säketligen som du och andra gör det inte när dom prioriterar lösningar för sitt badrum.
Vad menar du med overkill? Man har ju värmesystem för att just ha det varmt i golvet. "Känns overkill" att hålla igång elektrisk golvvärme snarare, som du pratar om.Nissens skrev:
Känns tätt overkill att hålla igång värmesystemet för badrumsgolvet.
Så du lär få skruva även på värmekurvorna i värmepumpen om du vill att systemet skall skicka ut värme även vid rumstemperatur.
Vi andra som helst undviker att ständigt skruva på värmesystemet väljer självklart elvärme i badrumsgolvet där det är möjligt.
Det finns en anledning till att även nya hus har eluppvärmda badrumsgolv, åtminstone om de inte är på betongplatta.
Värmekurvan behövs ställas in en gång. Verkar som att du inte förstår hur termostater fungerar heller.
Vanligtvis är en värmepump försedd med en utegivare som styr vilken temp värmepumpen ger på framledningsvattnet…K Karl Heinz skrev:
Om du skall ha ut värme i värmesystemet när det är varmt ute så måste man ändra inställningarna.
Har du någonsin haft värmepump så borde du veta det.
Nej, man har inte ett värmesystem ”för att ha varmt i golvet” man har det i första hand för att värma upp bostaden och ev. värma tappvatten.
Elektrisk golvvärme i badrum är knappast någon overkill, det är därför man har det i moderna hus. Den är endast till för stödvärme, komfortvärme alltså. Att värma upp rummen är en helt annan sak.
Och har man plastmatta istället för klinker känns inte golvet kallt på sommaren när värmen är avstängd heller!S steffo_b skrev:Det beror väl på hur man prioriterar.
Kör man elgolvvärme så innebär det ju att man värmer badrummet med direktverkande el hela vinterhalvåret vilket ju kostar avsevärt mer än att låta en värmepump göra jobbet.
Låter man istället värmepumpen mata ut 23 grader så får man golvvärme i badrummet och den behöver inte arbeta speciellt hårt eller ofta för att åstadkomma det.
Men det bygger ju såklart på att man har termostater som stänger flödet i resten av huset för att inte skicka värme dit i onödan under sommaren. Men det är rätt vanligt numera. så ser det ut med min golvvärme. Även om jag skulle låta pumpen hålla varmt i arbetstanken så kommer inget att gå ut i slingorna eftersom termostaterna stänger.
De flesta moderna värmepumpar kan dessutom schemaläggas så att den bara kör värmeproduktion för att värma badrummet under dagarna om man vill det.
nu har jag dock ännu så länge inte lagt golvvärme i badrummet eftersom det får vänta tills vi renoverar det.
Jag är dock osäker på om jag kommer att låta pumpen gå under sommaren. Jag tror snarare att jag kommer att låta den gå ned i sommarläge och stoppa allt utom varmvattenproduktion så får golvet vara lite svalt.
Golvet blir inte speciellt kallt även utan golvvärmen.
Jag ser det snarare motsatt. Jag skulle aldrig sätta in elgolvvärme i badrummet eftersom det gör att man värmer ett ganska stort rum med direktverkande el och jag håller hellre ned värmekostnaden genom att låta värmepumpen värma så mycket som möjligt.
Annars skulle jag vara tvungen att sätta in en radiator i badrummet och då måste jag ställa upp kurvorna rejält för att hålla varmt om jag inte sätter i en väldigt stor radiator. Då skulle jag istället få problemet att jag riskerar att skicka ut för hög värme i golvvärmen med resultat att jag torkar sönder parkettgolven.
Stör man sig inte på uppvärmningskostnaden så är naturligtvis elvärme enklast och billigast att installera och det ger bra komfort men att låta värmepumpen köra golvvärmen är överlägset bäst ur energiförbrukningsperspektivet.
Nja. Om man väljer ett värmesystem med golvvärme så gör man det för att få varma golv och kanske för att slippa ha radiatorer efter väggarna.Nissens skrev:
Vanligtvis är en värmepump försedd med en utegivare som styr vilken temp värmepumpen ger på framledningsvattnet…
Om du skall ha ut värme i värmesystemet när det är varmt ute så måste man ändra inställningarna.
Nej, man har inte ett värmesystem ”för att ha varmt i golvet” man har det i första hand för att värma upp bostaden och ev. värma tappvatten.
Elektrisk golvvärme i badrum är knappast någon overkill, det är därför man har det i moderna hus. Den är endast till för stödvärme, komfortvärme alltså. Att värma upp rummen är en helt annan sak.
Det är väl därför du har din elgolvvärme. Eller.
Till skillnad från radiatorer som inte värmer golven och därmed inte ger varma golv.
Eller har jag missförstått något när jag antagit att du har golvvärmen (som är en del av ditt värmesystem) för att du vill ha varma golv?
Det är ju en fråga om prioritering för den som väljer värmesystem till sitt hus. Ingetdera är fel
Har man redan ett system med vattenburen golvvärme i hela huset så finns det flera fördelar med att välja samma i badrumet. Speciellt om man redan har fördelare med lediga utgångar att bara koppla in slangen.
Har man däremot ett system med radiatorer så blir det en merkostnad för att lägga vattenburen golvvärme i badrummet eftersom du då bör shunta ner den så inte badrumsgolvet blir jobbigt varmt när det är kallt ute. Då kan det mycket väl vara fördelaktigt att låta radiatorn sitta kvar och lägga elgolvvärme som bara ger lite stödvärme även om den inte är lika energieffektiv som en värmepump.
Så är det såklart. Men det är inte säkert att golvet blir speciellt kallt även med klinker.P ptlf skrev:
Vårt golv i badrummet blir inte speciellt kallt eftersom det bara isolerar mot krypgrunden under huset som nästan aldrig går under 15 grader och isoleringen i golvet räcker rätt bra för att hålla undan den temperaturskillnaden.
Inte ens min fru som har lätt för att tycka att det är kallt har klagat på det golvet.
Så vårt val att lägga vattenburen golvvärme i badrummet handlar mer om att slippa radiatorn på väggen så vi kan använda utrymmet mer effektivt samt att vi redan har golvvärme överallt annars i huset så vi har redan resten av värmesystemet på plats. Det är bara lite slang som behöver dras in i badrummet när vi gör om det.
Varför låtsas du som att jag inte vet vad jsg pratar om när du själv inte verkar ha koll? Din temperatur inomhus ska vara lagom, oavsett vad din utegivare visar, ifall du ställt in din värmekurva efter dina behov. Det behöver du inte göra flera gånger, i så fall har du gjort fel. "Har du någon gång haft ett vattenburet värmesystem" borde du känna till att man har golvvärme fördelat på flera slingor med termostat till varjeNissens skrev:
Vanligtvis är en värmepump försedd med en utegivare som styr vilken temp värmepumpen ger på framledningsvattnet…
Du verkar också förvirrad som nu plötsligt menar att man inte alls har värme i huset för att få ett varmt golv, men tidigare tyckte du det var jätteviktigt med en varm känsla i badrumsgolvet, oavsett om rumsluften är i önskad temperatur, du får ju bestämma dig istället för att låtsas som att dina egna åsikter tillhör andra. Det är ju för din önskan om ett varmt golv som vi ens har den här diskussionen.
Du verkar inte medveten om att det är utetemperaturen som värmepumpen har som ingångsvärde. Och därför måste du justera om värmekurvan om du vill ha uppvärmt när det är varmt ute. Varför känner du inte till det?K Karl Heinz skrev:
Då borde du veta att bästa ekonomin får du om du öppnar alla termostaterna och styr uppvärmningen från värmepumpen.K Karl Heinz skrev:
Det är väl du som är förvirrad i så fall, för jag är inte det. Det är skillnad på komfortvärme och värme för uppvärmning av ett rum. Begriper du den skillnaden?K Karl Heinz skrev:
Vilka vi pratar du för?K Karl Heinz skrev:
Jag pratar enbart för mig själv och de erfarenheter jag har. Och den konstruktionen jag beskriver används i nya hus sedan länge. - av goda skäl.
Nja, det är ts som funderar på att ha vattenburen golvvärme, varför jag delar med mig av erfarenheter och vilka konsekvenser det får.
Vad är det du skriver för, och vilka har utsett dig till deras talesman? 😊