5 958 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Hantverkare, OSA snabbt: hur få entreprenör att vilja utföra ett jobb?
Sida 1 av 3
Hej, alla hantverkare på forumet! I och med att ROT 50% upphör till årsskiftet är alla hantverkare uppbokade upp över öronen. Vi har, som tur var, hittat en som precis påbörjat renovering av tvättstuga och badrum.
Vi hade inte tänkt ha golvvärme i badrummet om 5 m2, men elektrikern som var här övertalade oss - han sa att det bara kostar runt 15.000 för el. Rörmokaren lade då till att det kostar 20.000 plus 1000 kr kvadratmetern för vattenburen.
När jag frågade projektledaren sa han:
- Vattenburen golvvärme: 20-40.000 för material plus 20-40.000 för arbetet.
- Elburen golvvärme: 20.000 för material plus 10-15.000 för arbetet.
Det var uppenbart att projektledaren inte ville lägga vattenburen golvvärme. Vi bad om en offert. Den landade på 80.000 för vattenburet, och 55.000 för el (alltså i det högre spannet för vatten och väldigt mycket högre för el).
Projektledaren är superutarbetad och har fyra projekt igång samtidigt. Det är en stor och seriös firma som har funnits länge. Till koncernen hör också en elfirma och en annan hantverksfirma. Det var därför som vi valde dem. Men hur ska jag få projektledaren att sänka priset? Jag förstår ju att han inte vill ändra i sina planer och lägga ner extraarbete på att planera om i och med att han redan har så mycket att göra. Men vi är ju bundna till den firman nu. Vi kan ju inte ta in någon annan som lägger golvvärmen. Men jag tycker att det är väldigt mycket med 55.000 för 5 m2 elgolvvärme.
Så, ge mig alla knep som ni har. Hur kan jag få honom att sänka priset? Hur kan jag underlätta för honom? Vi har satt en deadline på januari. Om jag skulle ändra den till februari-mars, skulle han bli sugen då? Kom med alla idéer som ni kan komma på, som skulle få en utarbetad projektledare på en större firma att tänka sig att ta ett jobb! (Vi har till på onsdag på oss att svara.)
Vi hade inte tänkt ha golvvärme i badrummet om 5 m2, men elektrikern som var här övertalade oss - han sa att det bara kostar runt 15.000 för el. Rörmokaren lade då till att det kostar 20.000 plus 1000 kr kvadratmetern för vattenburen.
Det var uppenbart att projektledaren inte ville lägga vattenburen golvvärme. Vi bad om en offert. Den landade på 80.000 för vattenburet, och 55.000 för el (alltså i det högre spannet för vatten och väldigt mycket högre för el).
Projektledaren är superutarbetad och har fyra projekt igång samtidigt. Det är en stor och seriös firma som har funnits länge. Till koncernen hör också en elfirma och en annan hantverksfirma. Det var därför som vi valde dem. Men hur ska jag få projektledaren att sänka priset? Jag förstår ju att han inte vill ändra i sina planer och lägga ner extraarbete på att planera om i och med att han redan har så mycket att göra. Men vi är ju bundna till den firman nu. Vi kan ju inte ta in någon annan som lägger golvvärmen. Men jag tycker att det är väldigt mycket med 55.000 för 5 m2 elgolvvärme.
Så, ge mig alla knep som ni har. Hur kan jag få honom att sänka priset? Hur kan jag underlätta för honom? Vi har satt en deadline på januari. Om jag skulle ändra den till februari-mars, skulle han bli sugen då? Kom med alla idéer som ni kan komma på, som skulle få en utarbetad projektledare på en större firma att tänka sig att ta ett jobb! (Vi har till på onsdag på oss att svara.)
Hej
Elektrikern har mest rätt. 15000kr.
Så säg att du har ett pris. Öppna kort
Jag förstår nog inte riktigt annars.
Varför kan du inte anlita elektrikern separat?
Hur ser avtalet ut med projektledaren ?
Ovanligt med en totalentreprenad på tvätt och badrum I dess rätta bemärkelse alltså. Däremot alltid bra om någon håller i projektet totalt. Inofficiell totalentreprenad.
Skulle nog uppskatta om kunden bara var ärlig med hur den tänker,som du är här, .......hade iofs bara låtit värmeslingan gå på extrasidan. Blir projektet försenat är det kundens fel(rätt?) Och hade min pålitliga elektriker sagt summor till kunden får han stå för det. Rimligt ta 10% ue-arvode på det däremot om man vill.
Känns som en höna av en fjäder... Eller hur det var
Elektrikern har mest rätt. 15000kr.
Så säg att du har ett pris. Öppna kort
Jag förstår nog inte riktigt annars.
Varför kan du inte anlita elektrikern separat?
Hur ser avtalet ut med projektledaren ?
Ovanligt med en totalentreprenad på tvätt och badrum I dess rätta bemärkelse alltså. Däremot alltid bra om någon håller i projektet totalt. Inofficiell totalentreprenad.
Skulle nog uppskatta om kunden bara var ärlig med hur den tänker,som du är här, .......hade iofs bara låtit värmeslingan gå på extrasidan. Blir projektet försenat är det kundens fel(rätt?) Och hade min pålitliga elektriker sagt summor till kunden får han stå för det. Rimligt ta 10% ue-arvode på det däremot om man vill.
Känns som en höna av en fjäder... Eller hur det var
Jag förstår inte varför du pratar om den här projektledarens psykiska mående som att du är hans psykolog eller anhörig. Du är kund. Du köper en tjänst.
Säg att priset är för högt och att du förstått på andra att det handlar om 15000 kr ungefär.
Men problemet här är att projektledaren vill tjäna pengar på dig och vet att du är låst till deras erbjudande. Så det är ett riktigt fult sätt att mjölka er. Säg det till honom. 🤔
Säg att priset är för högt och att du förstått på andra att det handlar om 15000 kr ungefär.
Men problemet här är att projektledaren vill tjäna pengar på dig och vet att du är låst till deras erbjudande. Så det är ett riktigt fult sätt att mjölka er. Säg det till honom. 🤔
Överpriset han ger kan ju bero på att han vet att han då måste stuva om i jobbkalendern för andra planerade jobb. Men om ni betalar er ur det så löser dom det genom att fixa in någon underentreprenör extra någonstans.
Eller så är det en fuling för han vet att ni bara har att välja på att köra på enligt ert avtal utan golvvärme alt betal vad han föreslår. Fult men ja, viktigt att tänka efter innan avtal skrivs.
Ni har nog bara alternativet att försöka lite hederlig prutning.
Eller så är det en fuling för han vet att ni bara har att välja på att köra på enligt ert avtal utan golvvärme alt betal vad han föreslår. Fult men ja, viktigt att tänka efter innan avtal skrivs.
Ni har nog bara alternativet att försöka lite hederlig prutning.
Tycker materialpriset låter helt rubbat. Det handlar om max 5000kr i material.
Detta under förutsättning att det ändå ska flytspacklas (vilket normalt sett görs i våtrum).
(Elburen golvvärme alltså)
Detta under förutsättning att det ändå ska flytspacklas (vilket normalt sett görs i våtrum).
(Elburen golvvärme alltså)
Måste ändå ifrågasätta att du vill ha vattenburen golvvärme i badrummet. Det blir sämre komfort med det.U Umma01 skrev:Hej, alla hantverkare på forumet! I och med att ROT 50% upphör till årsskiftet är alla hantverkare uppbokade upp över öronen. Vi har, som tur var, hittat en som precis påbörjat renovering av tvättstuga och badrum.
Med vattenburen golvvärme kommer golvet att kännas kallt främst på våren och hösten när värmesystemet har stängt ner värmeproduktionen. Även om luften håller tempen i huset så känns då badrumsgolvet kallt.
Med elektrisk golvvärme håller badrumsgolvet alltid tempen och upplevs skönt att gå på.
Redigerat:
Med reservation för att att ni inte börjat sätta upp nya skivor på väggarna än eller flytspacklat golven så tycker jag följande: Slingan i golvet lägger du ju på en timme så detta kan varken bli dyrt eller göra att projektet ramlar över kant. Köp en slinga själv, (https://www.hornbach.se/p/golvvarme-ebeco-cable-kit-500-540w-49m-8961087/10209175/) lägg den i näven på elektrikern o säg att det blir 5h ÄTA. Den behöver ju en dosa till för termostaten bredvid lampknappen i rummet, det ska ju dras el till den och om man gör det snyggt så drar man nytt direkt från centralen och ger den en egen säkring.
Det som möjligtvis skulle kunna strula är ju om elektrikern är planerad att vara på annan ort precis innan det är tänkt att flytspacklas. Armeringen ska ju vara på plats men inte vara spacklat än.
Det som möjligtvis skulle kunna strula är ju om elektrikern är planerad att vara på annan ort precis innan det är tänkt att flytspacklas. Armeringen ska ju vara på plats men inte vara spacklat än.
Då kanske man ska se över termostaterna! Jag har öppna termostater till badrumsslingorna och låter övriga huset stänga vid 22 grader, och låter inte värmepumpen gå över i "sommarläge".Nissens skrev:
Måste ändå ifrågasätta att du vill ha vattenburen golvvärme i badrummet. Det blir sämre komfort med det.
Med vattenburen golvvärme kommer golvet att kännas kallt främst på våren och hösten när värmesystemet har stängt ner värmeproduktionen. Även om luften håller tempen i huset så känns då badrumsgolvet kallt.
Med elektrisk golvvärme håller badrumsgolvet alltid tempen och upplevs skönt att gå på.
Jag fattar ingenting. När man lägger vattenburen golvvärme lägger man en slang av plast, INTE rör av guld. Den här jäkla projektledare kan du kasta. Om han tror att 5m2 vattenburen golvvärme kostar 80.000kr så kan han sannolikt ingenting.
Men din rörmokare säger 20.000kr, vilket även det är ocker. Materialet till detta kostar ca 3500, men säg 5000kr om rörmokaren ska tjäna ordentligt, samt att saker kan behöva bytas. Gällande arbete. Den rörmokare som behöver en hel dag för att dra slingor, provtrycka, samt koppla ihop allt, ska inte jobba med hantverk överhuvudtaget. Men räkna ändå högt 1000kr/h x 8 = 4000kr efter ROT. Alltså är 9000kr fruktansvärt mycket, men kanske kan accepteras under speciella omständigheter.
Men din rörmokare säger 20.000kr, vilket även det är ocker. Materialet till detta kostar ca 3500, men säg 5000kr om rörmokaren ska tjäna ordentligt, samt att saker kan behöva bytas. Gällande arbete. Den rörmokare som behöver en hel dag för att dra slingor, provtrycka, samt koppla ihop allt, ska inte jobba med hantverk överhuvudtaget. Men räkna ändå högt 1000kr/h x 8 = 4000kr efter ROT. Alltså är 9000kr fruktansvärt mycket, men kanske kan accepteras under speciella omständigheter.
Nja nu förenklar du allt,A AG A skrev:Jag fattar ingenting. När man lägger vattenburen golvvärme lägger man en slang av plast, INTE rör av guld. Den här jäkla projektledare kan du kasta. Om han tror att 5m2 vattenburen golvvärme kostar 80.000kr så kan han sannolikt ingenting.
9000 är absolut inte ”fruktansvärt” mycket,
En push 12 med styrning kostar 9k
Känns tätt overkill att hålla igång värmesystemet för badrumsgolvet.K Karl Heinz skrev:
Så du lär få skruva även på värmekurvorna i värmepumpen om du vill att systemet skall skicka ut värme även vid rumstemperatur.
Vi andra som helst undviker att ständigt skruva på värmesystemet väljer självklart elvärme i badrumsgolvet där det är möjligt.
Det finns en anledning till att även nya hus har eluppvärmda badrumsgolv, åtminstone om de inte är på betongplatta.