H HM2020 skrev:
Men det har ju flera, tex Bauhaus.
Jag är inte hantverkare men jag har gjort en hel del grejer själv hemma. Jag har ett Jula varuhus i närheten. Men de saker jag kan köpa där för de el eller röris-jobb jag gjort har aldrig varit gott nog för att kunna fixa ett helt projekt. Och framförallt har de prylarna lämnat ett resultat som jag inte hade varit särskilt imponerad över om en hantverkare hade lämnat hos mig. Däremot har jag köpt mkt fina grejer på både elbutik - hemsidan och rinkabyrör hemsidan. Men då är man återigen i klorna på centraliserade stora nätbutiker. Så Ahlsell har ju ändå alltid en existensberättigande. Tyvärr.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det finns andra anledningar också, än att blåsa konsumenten.

Ahlsell köper in en produkt för 10 kr från tillverkaren, och annonserar den för 100 kr i katalogen.

Inköparen från kommunen, eller annat ställe, ska för sin arbetsgivares räkning köpa produkten från Ahlsells. Efter inte särskilt hårda förhandlingar får inköparen handla produkten för 20 kr.

Ahlsell får sälja för 20 kr, dvs med en marginal på fina 50%. Samtidigt kan upphandlaren stolt gå tillbaka till jobbet och visa chefen att han lyckats avtala hela 80% rabatt eftersom han minsann är så duktig på sitt jobb. Alla nöjda och glada, och precis noll incitament för endera parten att ändra något i befintligt upplägg.
Exakt sådär är det! Alla blir nöjda. Ingen bryr sig om småkunder när det finns stora statliga och kommunala kunder att försöka kämpa om.

Rickard.
Ett seriöst tips är att Ahlsells äger proffsmagasinet och dom säljer mycket av Ahlsells produkter till synliga priser. Om det är rimliga priser har jag inte kollat men det är ju priser som dom tjänar pengar på så det är ett bra ställe att jämföra mot om man misstänker att hantverkaren ljuger med nuffrorna.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
När kan vi få ett svar/en förklaring från en hantverkare (helst röris) i tråden??

T tobbbias skrev:
Jag är inte hantverkare men jag har gjort en hel del grejer själv hemma. Jag har ett Jula varuhus i närheten. Men de saker jag kan köpa där för de el eller röris-jobb jag gjort har aldrig varit gott nog för att kunna fixa ett helt projekt. Och framförallt har de prylarna lämnat ett resultat som jag inte hade varit särskilt imponerad över om en hantverkare hade lämnat hos mig. Däremot har jag köpt mkt fina grejer på både elbutik - hemsidan och rinkabyrör hemsidan. Men då är man återigen i klorna på centraliserade stora nätbutiker. Så Ahlsell har ju ändå alltid en existensberättigande. Tyvärr.
Men måste väl ändå få påstå att det är en viss skillnad mellan Jula och Bauhaus? Eller?

T tobbbias skrev:
Exakt sådär är det! Alla blir nöjda. Ingen bryr sig om småkunder när det finns stora statliga och kommunala kunder att försöka kämpa om.
Det förklarar ju bara igen hur dumma statliga och kommunala upphandlingar är.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Rickard.
H HM2020 skrev:
När kan vi få ett svar/en förklaring från en hantverkare (helst röris) i tråden??
Tror du rörmokare bestämmer över Ahlsells? :D

Fråga Ahlsells själv om inte Byggahus försök duger (det jag länkade i tidigare inlägg)

Nej, men rörmokaren väljer vad den baserar faktureringen på.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
Kan någon posta den roliga bilden på luften är fri? Där ahlsell tar över 1000kr eller va det bara för tryckluft på burk? :crysmile:
Meme med två bilder: vandrare på berg och skådespelare som ler ironiskt; skämt om luft som säljs dyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 18 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Du är ingen fena på att räkna….
Vem, jag? Upplys mig gärna vad som blev fel.

• Gilla
Oaken och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ett seriöst tips är att Ahlsells äger proffsmagasinet och dom säljer mycket av Ahlsells produkter till synliga priser. Om det är rimliga priser har jag inte kollat men det är ju priser som dom tjänar pengar på så det är ett bra ställe att jämföra mot om man misstänker att hantverkaren ljuger med nuffrorna.
Proffsmagasinet har tillräckligt bra priser för att irritera och påverka prissättningen hos de stora installatörerna (skapar även irritation internt då det ligger i en egen funktion/enhet hos Ahlsell).

Redigerat:
J JSE skrev:
[bild]
:crysmile::crysmile::crysmile:

H HM2020 skrev:
Hej alla hantverkare, speciellt rörisar.

Skriv gärna ett par rader hur ni motiverar Ahlsells prislista.
Hur ni kan tycka den är ok med deras "prislista" ut mot kund där man sitter med upp emot 90% "off".

Jag poppar lite popcorn och inväntar med spänning era förklaringar.
Som tur är det friviligt att leja hantverkare, antingen tar de ut högre timpenning eller en fuling med materialpriserna.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vem, jag? Upplys mig gärna vad som blev fel.
Från 10 kr till 20 kr blir 100% (antar jag hen menade).

A
B Byggareberg skrev:
Från 10 kr till 20 kr blir 100% (antar jag hen menade).
Av 20 kr är 10 kr ren vinst (om vi bortser från andra omkostnader), d.v.s. vinstmarginalen är 50%.

• Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.