2 775 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Hantverkare lovat byta trasigt fönster, kommer efter 1år 8 månader
Hej
Vi är verkligen så arga och ledsna på vår hantverkare. Hoppas ni kan hjälpa oss,
Under sommaren 2008 hade vi hantverkare som renoverade vårt hus, bla bytte fönster. När de monterade ett fönster så sprack en ruta i ett hörn. "Chefen" (som för övrigt varit otrevlig och bla inte kommit på utlovad tid, vi tagit ledigt från jobb och han dyker inte upp mm)
Han lovade då att komma med nytt fösnter. Då vi inte alls litade på honom så lät vi avsiktligt bli att betala 8000kr av slutfakturan. Annars hade han aldrig kommit.
Vi hör inget på flera månader, vi ringer och "jagar"...lämnar meddelande. Inget. Sen dyker han plötligt upp som gubben i lådan, utanför vårt fönster (kliver in på tomten) och MÄTER fönstret i MARS 2009!!!
Se hör vi inget igen från honom på flera månader, DECEMBER 2009, strax innan jul ringer han på dörren och vill att vi bokar tid för montering. Det passar oss inte alls då, vinter och precis innan jul.
Så ringde han igår, 17 FEBRUARI 2010, 1 år och 8 månader efter renoveringen och hotar att han spelar in samtalet. Vi säger att vi har väntat så länge och att han har betett sig så illla, att vi nu inte vill ha fönstret.
Vår fråga,
1. får han spela in samtalet? Är det till hans fördel?
2. Kan han dröja så länge?
3. Kan han kräva att få dessa 8000kr efter drygt 1½ år? Han har inte skickat någon påminnelse. Han vet själv att vi väntar på fönstret.
Vi vill inte ha med honom att göra. Han är otäck. Vi vill hellre anlita någon annan eller göra det själva.
Tacksam för tips, svar!
Vi är verkligen så arga och ledsna på vår hantverkare. Hoppas ni kan hjälpa oss,
Under sommaren 2008 hade vi hantverkare som renoverade vårt hus, bla bytte fönster. När de monterade ett fönster så sprack en ruta i ett hörn. "Chefen" (som för övrigt varit otrevlig och bla inte kommit på utlovad tid, vi tagit ledigt från jobb och han dyker inte upp mm)
Han lovade då att komma med nytt fösnter. Då vi inte alls litade på honom så lät vi avsiktligt bli att betala 8000kr av slutfakturan. Annars hade han aldrig kommit.
Vi hör inget på flera månader, vi ringer och "jagar"...lämnar meddelande. Inget. Sen dyker han plötligt upp som gubben i lådan, utanför vårt fönster (kliver in på tomten) och MÄTER fönstret i MARS 2009!!!
Se hör vi inget igen från honom på flera månader, DECEMBER 2009, strax innan jul ringer han på dörren och vill att vi bokar tid för montering. Det passar oss inte alls då, vinter och precis innan jul.
Så ringde han igår, 17 FEBRUARI 2010, 1 år och 8 månader efter renoveringen och hotar att han spelar in samtalet. Vi säger att vi har väntat så länge och att han har betett sig så illla, att vi nu inte vill ha fönstret.
Vår fråga,
1. får han spela in samtalet? Är det till hans fördel?
2. Kan han dröja så länge?
3. Kan han kräva att få dessa 8000kr efter drygt 1½ år? Han har inte skickat någon påminnelse. Han vet själv att vi väntar på fönstret.
Vi vill inte ha med honom att göra. Han är otäck. Vi vill hellre anlita någon annan eller göra det själva.
Tacksam för tips, svar!
8000? var ett dyrt fönster
Tja jag kan inte se att ni kan vägra att betala om han fixar fönstret om ni inte har kommit överens om ngt annat, han försökte ju fixa det i Dec med?
Men visst var det väldigt dålig stil av han att dröja så länge men det kan finnas naturliga orsaker med?
Tja jag kan inte se att ni kan vägra att betala om han fixar fönstret om ni inte har kommit överens om ngt annat, han försökte ju fixa det i Dec med?
Men visst var det väldigt dålig stil av han att dröja så länge men det kan finnas naturliga orsaker med?
Man behöver inte be om lov att spela in samtalet på ett band. Men att spela in digitalt utan samtycke är olagligt. Ja ja. Jag vet. Det låter konstigt. Men så är det.
Mer kan jag inte tillägga. Ledsen.
Mer kan jag inte tillägga. Ledsen.
Orkar man inte läsa min långa text nedan så gå på snabbversionen här:kamilenski skrev:
http://www.magnus.burgsvik.se/datorer_o_it/spela-in-dina-telefonsamtal-de-kan-bli-viktiga-bevis
eller här:
http://datainspektionen.webhotel.qd...ppgiftslagen/andringar-i-personuppgiftslagen/
Det där kommer upp på forum hela tiden och det är inte sant som ett generell påstående. När man spelar in digitalt är det personuppgiftslagen som gäller och det är då datainspektionen som kan svara på frågan om inspelning på digital väg är okej eller inte. Denna typ av inspelningar gäller då framförallt strukturerad insamling av inspelningar tex att en telefonväxel spelar in alla sina samtal och dessutom gör dessa sökbara. För enstaka inspelningar för privat bruk som inte kränker den personliga integriteten för den som spelas in finns det inga lagliga hinder att använda digital utrustning. Alla mobiler, videokameror, ljudinspelare m.m. spelar in digital idag och det är på inget sätt olagligt att använda dessa som privatperson i normalfallet.
Nyckelorden är strukturerad inspelning och kränkande av den personliga integriteten. Att spela in ett ensamt samtal är inte strukturerat och om det är kränkande eller inte är något som får avgöras från fall till fall. Där gäller det ju att då att inspelningen mer gynnar den som spelar in än det kränker den som blir inspelad. Har man inte samtycke från den inspelade ( i just detta fallet påtalade han ju att han spelade in) så måste något av undantagen i PUL träda i kraft för att du ska få spela in. Detta har datainspektionen skrivit om i detta lilla dokument: http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-intresseavvagning.pdf
Om ni läser på sidan 7 i detta dokument så ser ni ett par undantag för när personuppgiftslagen inte gäller och det därmed är tillåtet att spela in digitalt utan restriktioner.
"När uppgifter behandlas uteslutande för privat bruk"
Detta medför alltså att personuppgiftslagen inte gäller när du gör en inspelning för privat bruk, som en minnesanteckning för dig själv tex. I slutet på sidan 7 står även:
"År 2007 infördes ett nytt omfattande undantag i lagen som innebär att
de festa reglerna inte gäller för vardaglig ostrukturerad behandling av
personuppgifter."
På sidan 9 sammanfattas också andra viktiga undantag från §10 i PUL.
"För att få behandla personuppgifter utan samtycke krävs att behandlingen är nödvändig för att uppfylla vissa syften som nämns i personuppgiftslagen, som att
uppfylla ett avtal eller en rättslig skyldighet eller för att skydda vitala intressen."
Som husägare/husköpare finns det ju då goda skäl att spela in kontakter med hantverkare/försäljare för att kunna dokumentera vad som sägs under samtalet för framtida behov.
Sammanfattning från en lekman: Att ostrukturerat spela in något digitalt som privatperson för privat bruk är alltid okej. Att sen sprida detta vidare till andra ställer högre krav då det inte får kränka personen man spelat in.
Redigerat:
Problemet i detta fall är väl att det skulle kosta TS 8000kr om de lät honom komma och fixa fönstret. Klart att TS tycker att det är dyrt när de mentalt har räknat med att han har glömt bort det.
Tycker tyvärr att hantverkaren har rätt i detta fall. Ni har väl inte direkt tjatat på att han ska komma.
Tycker tyvärr att hantverkaren har rätt i detta fall. Ni har väl inte direkt tjatat på att han ska komma.
[
Tycker tyvärr att hantverkaren har rätt i detta fall. Ni har väl inte direkt tjatat på att han ska komma.[/QUOTE]
Det är ju de de har gjort......
Tycker tyvärr att hantverkaren har rätt i detta fall. Ni har väl inte direkt tjatat på att han ska komma.[/QUOTE]
Det är ju de de har gjort......
Är lite inne på din linje oxå.Buster1 skrev:Problemet i detta fall är väl att det skulle kosta TS 8000kr om de lät honom komma och fixa fönstret. Klart att TS tycker att det är dyrt när de mentalt har räknat med att han har glömt bort det.
Tycker tyvärr att hantverkaren har rätt i detta fall. Ni har väl inte direkt tjatat på att han ska komma.
Tycker dom ska se det som en tvåårsbesiktning och låta dom komma och byta fönstret. Känns inte som ett jättelidande med en spricka i ett hörn i fönstret, men mer att det ska bli trist att betala resterande 8000:- som dom räknat hem säkert.
Hej du! Lät inte roligt!
Mitt svar nedan
Konsumenttjänstlagen:
16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på
konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §.
Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller
också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad
som sägs i 31 §.
19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för
att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren
avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader
för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till
felets betydelse för konsumenten. Avhjälpande skall ske inom
skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 §, får
konsumenten göra avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och
näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten i
stället häva avtalet. Detsamma gäller, om tjänsten har utförts
i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen
(2004:451).
Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att
anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig
betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande
återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i
huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse
detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 §
produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i
dess helhet.
22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få
felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde
stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är
oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för
konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för
konsumenten.
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada
som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte
näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför
hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat
med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller
skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
DVS: Kortfattad version nedan
Ni får hålla inne så mycket av betalningen som ni anser "rimligt" för att få det åtgärdat av utomstående!
Avhjälpandet skall ske inom skälig tid, vilket inte är 2 år!
Om ni tycker att "syftet" med det hela är förlorat och att det tagit för lång tid har ni rätt att häva avtalet och inte betala resterande 8.000 och istället ta in en ny entreprenör!
Ni har även rätt till ersättning/skadestånd för "skada" som ni lidit genom att entreprenören inte lagat fönstret, om ni nu har lidit någon skada!
MVH! d^_^b
Mitt svar nedan
Konsumenttjänstlagen:
16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på
konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §.
Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller
också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad
som sägs i 31 §.
19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för
att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren
avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader
för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till
felets betydelse för konsumenten. Avhjälpande skall ske inom
skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 §, får
konsumenten göra avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och
näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten i
stället häva avtalet. Detsamma gäller, om tjänsten har utförts
i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen
(2004:451).
Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att
anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig
betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande
återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i
huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse
detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 §
produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i
dess helhet.
22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få
felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde
stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är
oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för
konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för
konsumenten.
31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada
som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte
näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför
hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat
med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller
skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
DVS: Kortfattad version nedan
Ni får hålla inne så mycket av betalningen som ni anser "rimligt" för att få det åtgärdat av utomstående!
Avhjälpandet skall ske inom skälig tid, vilket inte är 2 år!
Om ni tycker att "syftet" med det hela är förlorat och att det tagit för lång tid har ni rätt att häva avtalet och inte betala resterande 8.000 och istället ta in en ny entreprenör!
Ni har även rätt till ersättning/skadestånd för "skada" som ni lidit genom att entreprenören inte lagat fönstret, om ni nu har lidit någon skada!
MVH! d^_^b
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Kan man inte ta dit någon annan för att byta fönstret, sen drar man av kostnaden från de 8000kr och betarar ut resterande???
Hej
Tack snälla för alla svar och mycket bra info!!!!
Tjatat har vi verkligen gjort!
Han hörde av sig i december 2009, dvs 1½ år senare.
Det är inte att vi har "lidit av sprickan", utan det är en principsak hur man behandlar en kund, man bokar inte möten - och inte dyker upp (gång på gång) lovar en sak och håller det inte. Knackar på dörren innan jul och vill byta fönster - 1½år senare.q(;^
p
Om vi inte hade hållit inne dessa 8000kr hade han ALDRIG hört av sig!
Nu har vi kommit överens om att han kör hem fönstret till oss, vi betalar 4000kr och monterar det själva.
Tack snälla för alla svar och mycket bra info!!!!
Tjatat har vi verkligen gjort!
Han hörde av sig i december 2009, dvs 1½ år senare.
Det är inte att vi har "lidit av sprickan", utan det är en principsak hur man behandlar en kund, man bokar inte möten - och inte dyker upp (gång på gång) lovar en sak och håller det inte. Knackar på dörren innan jul och vill byta fönster - 1½år senare.q(;^
Om vi inte hade hållit inne dessa 8000kr hade han ALDRIG hört av sig!
Nu har vi kommit överens om att han kör hem fönstret till oss, vi betalar 4000kr och monterar det själva.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur många hantverkare behövs för att byta ett fönster?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byta ut bänkskiva. Själv eller hantverkare? Pris?
Kök -
Byta bänkskiva och toalettstol - anlita hantverkare
Kök -
Hantverkare för att byta syll
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkare som ska byta fönster är 4 veckor sena
Juridik