36 468 läst ·
78 svar
36k läst
78 svar
Hantverkare lånar verktyg utan att fråga
Nej jag tog inte billigaste alternativet. Jag fick ett fast pris, rätt högt tyvärr. Så du kan ju gå o lägga dig med dina antaganden och blinksmileys;-)Mats-S skrev:
Yrkeshedern bland dina sk. "hantverkare" verkar vara på en synnerligen låg nivå. Antar att du tog ett av dom billigaste prisförslagen som offererades?
Antar även att du inte kan kommunicera med dina "hantverkare" pga språkbarriärer, det innebär att du har noll koll på vad arbetsledaren säger till dom.
Som vanligt så får man vad man betalar för, så enkelt är det även i byggbranschen ;-)
Meningslösa antaganden från dej.Mats-S skrev:
Yrkeshedern bland dina sk. "hantverkare" verkar vara på en synnerligen låg nivå. Antar att du tog ett av dom billigaste prisförslagen som offererades?
Antar även att du inte kan kommunicera med dina "hantverkare" pga språkbarriärer, det innebär att du har noll koll på vad arbetsledaren säger till dom.
Som vanligt så får man vad man betalar för, så enkelt är det även i byggbranschen ;-)
Det var nog en slump. En snickare tog min gerkap, så jag drog en hammare igenom hans motorhuv. De har inte lånat grejer igen och jobbet blev kanon. Han skickade inte ens faktura.S Snairbox skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
det du gjorde är olagligt, eventuellt straffbart och definitivt bötesbelagt. Du är minsann lyckligt lottad!elpaco skrev:
För några år sen hade jag ett gäng betongsågare hemma hos mig, de skulle såga ut ett hål i bjälklaget mellan två våningar. Arbetet tog några veckor och nästan varje dag var det nya killar där. En eftermiddag när jag kom ut ur hissen på min våning mötte jag en av dem med en oöppnad glass i handen. Han hälsade och sa nåt skoj till min son som satt i barnvagnen. Han verkade helt obrydd och glad.
"Hm, märkligt att han har köpt en glass så här dags" tänkte jag. "Vänta- var det inte samma sort som jag köpte igår?" Mycket riktigt, han hade nallat en ur paketet i frysen. Även ett paket äppeljuice var öppnat och halvt urdrucket. Dessutom sågade de som krattor, on brand.
"Hm, märkligt att han har köpt en glass så här dags" tänkte jag. "Vänta- var det inte samma sort som jag köpte igår?" Mycket riktigt, han hade nallat en ur paketet i frysen. Även ett paket äppeljuice var öppnat och halvt urdrucket. Dessutom sågade de som krattor, on brand.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Dett är lite sent att komma med krav på avdrag för slitage, smuts etc när de redan fått låna verktygen. Det behöver göras klart innan arbetet sätter igång vad som gäller. Nu har ju lånen godkänts, om än som "tyst accept", eftersom det har fått fortgå. Var glad om inga verktyg försvunnit när arbetet är klart.
Det är mycket möjligt att han har. Han sa ju i alla fall det var ett högt pris. Om man anlitar shonkiga företag så gör man väl det för att spara pengar.D Dr.L skrev:
Att något kostar mycket är en sak. Om något är dyrt, ja det framgår endast i en jämförelse med flera aktörer.L llundberg skrev:Det är mycket möjligt att han har. Han sa ju i alla fall det var ett högt pris. Om man anlitar shonkiga företag så gör man väl det för att spara
L llundberg skrev:
Det kan låta klyschigt men efter en skapligt lång erfarenhet inom byggbranschen så har dom kunderna som råkat allra värst ut och som har dom största dispyterna med andra hantverkare gjort det på grund av att man hoppats på att hitta en bra produkt till ett för lågt pris.
Firman är en Underentreprenör till byggfirman jag anlitat. Dom är svenskregistrerade och anslutna till kollektivavtal sedan mitten av 60-talet. Fler frågor som du vet svaret på?D Dr.L skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det var det knäppaste jag hört! Verkligen inte okej!Boven_i_dramat skrev:
För några år sen hade jag ett gäng betongsågare hemma hos mig, de skulle såga ut ett hål i bjälklaget mellan två våningar. Arbetet tog några veckor och nästan varje dag var det nya killar där. En eftermiddag när jag kom ut ur hissen på min våning mötte jag en av dem med en oöppnad glass i handen. Han hälsade och sa nåt skoj till min son som satt i barnvagnen. Han verkade helt obrydd och glad.
//Patrik
Jag skulle inte accepterat. Sure, har de glömt ett verktyg och valet är "Åka och hämta, tillbaka om några timmar" eller "Låna" så får de gärna låna. Sånt händer. Jag förutsätter dock att de åtminstone försöker ta med egna verktyg.
Själv tänker jag likadant men reagera annorlunda. jag vill ju ha ett bra slutresultat så här måste jag vända lite på kinden. jag låter dom låna mot att bara rädda om prylarna men framöver gäller egna verktyg, samt kaffe.T Troberg skrev:
gör dom ett bra jobb o gör som jag förväntar så får dom fler jobb av mig framöver