B Byggapålite skrev:
Nej, du betalar påslag för expertisen att han vet vilka grejer som ska köpas.
Jag förutsätter att du är ironisk för annars var det ngt av det roligaste jag hört.

• Gilla
  • Haha
VärhultsVargen och 10 till
  • Laddar…
Excel
B Byggapålite skrev:
Ja men det låter smart, gör så,, passa på och koppla in skiten när du ändå håller på. Man kanske ska ta med egen bärs på krogen nästa gång? man betalar ju ändå för inträde.
Nej koppla ni kan hantverkaren göra. Det är det som ger kunden mervärde. Synd att inte du fattar det.

• Gilla
VärhultsVargen och 7 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är då du skall använda din konsumentmakt, genom att bara betala det du tycker är skäligt. Betalar du allt trots att du är missnöjd, har du legitimerat att hantverkaren var hemma hos dig för att stjäla.
Varför haka upp sig på att dem var 2, krävdes 2 ?

Även fast inte 2 krävdes, kunde dem arbeta på varsitt håll ?

connywesth connywesth skrev:
Men sen finns det många här i trådarna som missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi utan att få någon som helst kompensation i form av vinst för det. Jag tycker det är en tråkig attityd
.
Jag missunnar ingen att tjäna pengar på sitt yrke, eller för den delen sitt företag.
Vad jag "missunnar" är att folk luras.
Att hantverkare skriver att de har gett rabatt på något. De har inte gett någon som helst jävla rabatt.Va bara ärlig.

Behöver du tjäna pengar. Höj ditt timpris. Men ta bara betalt för det du faktiskt arbetar. Sänk inte ditt timpris för att sedan debitera tid du inte arbetat på.

Jag betalar hellre 1000kr i timmen till någon som gör jobbet på 1,5h, dvs 1.500kr
Än att betala 500kr i timmen, x två timmar, dvs 1.000kr när samma person bara utförde jobbet på en timme.

Jag betalar hellre mer, än att möta någon som försöker lura mig. För det tar jag som en jävla förolämpning.

(Ovan är ett förenklat exempel. Jag förstår att det är svårt att få så små jobb lönsamma)

• Gilla
Yepp och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Smillan1000 skrev:
en annan i branschen som sa att han i vanliga fall gör en VP-installation på 2 dgr, plus att han beräknar det extra jobbet till en dag,
Jag har varit och dragit elen (och lite givare osv) till några LVVP-installationer.
Min tid brukade sluta på ca 5-8 timmar, och material kunde bli runt ett par tusingar, lite beroende på ifall det var tvunget att sättas in extra säkringar och sånt.

Och rörmokarn som gjorde den biten brukade ha en medhjälpare första halva dagen, för att frakta och lyfta diverse saker.
Sen jobbade han ensam resten av dagen och ofta typ hela dagen efteråt, sen kanske ett lite kort återbesök den tredje dagen eller någon dag senare för lite koll, lufta saker, ställa in saker.
Så VVS-tiden brukade nog ofta sluta på ca 20-30 timmar.
Då ingick det ju inget extra i den tiden, typ att flytta VVB eller annat befintligt. Men dock var det ofta en hel del omdragning av rör, och det var nya rör till utedel och även att fixa rör som tar hand om kondensvatten och vatten från övertrycksventil, och leda till golvbrunn osv.
Och han flängde inte iväg något i onödan till grossisten, verkade ofta ha rätt bra koll på vad som behövdes.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag förutsätter att du är ironisk för annars var det ngt av det roligaste jag hört.
jag är inte ironisk? det brukar bevisa sig när kunden har handlat grejerna redan när man kommer dit, och står och flinar med en jula kasse full med den billigaste skiten han har hittat med fel dimensioner. För övrigt måste du ha ett jävligt tråkigt liv, om det där var det roligaste du hört?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Men sen finns det många här i trådarna som missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi utan att få någon som helst kompensation i form av vinst för det. Jag tycker det är en tråkig attityd. Man märker även tydligt att vissa skulle vara fullkomliga tyranner som arbetsgivare, där de ställer helt omänskliga krav på hantverkarna. Det känns läskigt att läsa om dessa personers skamliga attityder mot hantverkare.
Är väl ingen som vill att hantverkare ska bedriva välgörenhet. Det är att de rakt av är bedrägliga och det faktum att branschen har otroligt låg transparens som gör kunderna irriterade.

En bra hantverkare ska kunna uppskatta tiden för ett uppdrag i förväg, plus-minus några timmar, och de ska speca alla timmar på fakturan korrekt, alltså inte låtsashandla varje morgon för att sitta och trycka i sig frukost och sedan debitera både mil och timmar för detta.

Sedan ska en bra hantverkare inte ljuga med låga timpriser för att sedan lägga på pengar på materialet, för kunder som inte har erfarenhet av hantverkare förutsätter att material, det kostar vad det kostar.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Om inte annat är det ju ett förmån som de ska beskattas för.

Det är inte grossisterna i sig som bjuder på frukostar utan leverantörer som visar upp produkter och lockar med frukost.

Har man anlitat ett företag så skall man självklart endast betala för en servicebil.

Mattelitias Mattelitias skrev:
Det är inte grossisterna i sig som bjuder på frukostar utan leverantörer som visar upp produkter och lockar med frukost.
Det skiljer säkert mellan olika orter mm. Här är det grossen som bjuder.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Det skiljer säkert mellan olika orter mm. Här är det grossen som bjuder.
självklart så lockar grossisterna med frukostar själva med, men övergripande så skall det vara i samspel med en leverantör.
Tror Göteborg tillhör en större ort.

Mattelitias Mattelitias skrev:
självklart så lockar grossisterna med frukostar själva med, men övergripande så skall det vara i samspel med en leverantör.
Tror Göteborg tillhör en större ort.
Vadå ska vara?
Här (100 000 invånare) är det främst grossisten som bjuder men självklart finns det andra upplägg också.

Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Varför haka upp sig på att dem var 2, krävdes 2 ?

Även fast inte 2 krävdes, kunde dem arbeta på varsitt håll ?
Här har du citerat fel inlägg.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej nej nej, det där rör endast relationen mellan arbetsgivare och anställda. Det har inte ett dyft med kunden att göra!

Nja, det enda som är solklart är att kunden ska betala för arbetstid (så länge det är rimligt med tanke på tjänstens art och omfattning).
Det är inte alls hugget i sten att man kan ta betalt för restid utan att det är avtalat innan.
Jag skulle nog vilja påstå att det aningens mer lutar år att man inte kan ta betalt för restid.

Därför meddelar jag alltid vid ROT-jobb att bilersättning kommer tillkomma, för annars godkänner inte skatteverket avdraget. När det inte är ROT-jobb så tar jag aldrig någon form av bilersättning eller restid för att göra det enkelt för mig och kunden. Dvs ingen diskussion. Undantaget är i de fall då jobbet ska ske långt utanför mitt normala arbetsområde, men då meddelar jag vad som gäller redan innan jag vi startar något arbete.
Så då bakar du in milersättningen i timpriset så att säga och blåser staten?

Staffans2000
Jobbar man som hantverkare på löpande räkning så debiterar man löpande för sin arbetstid, det finns inget "avdrag" för arbetstiden, inte ens om hantverkaren gör något fel som denne måste göra om. Löpande räkning är löpande räkning och inget fastpris.
Det borde naturligtvis bero på.
Om han fipplar till sig, är det inte mycket att gaffla över. Men om det sker gång på gång, är det inte tid beställaren skall betala för.
En adekvat jämförelse. När en taxichaufför kör fel stänger denne av taxametern för att hans blunder inte skall belasta kunden.
Kan det bero på att taxibranchen är överetablerad, medans hantverkarna glider omkring på sin räkmacka?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.