TS hoppas nog på att komma med i nästa poddavsnitt av "jobba hos idioter"

• Gilla
devavi
  • Laddar…
Tråden handlar alltså numera om hur hantverkare blåser sina kunder?
Ta lite eget ansvar när ni anlitar hantverkare. Begär offert från mer än en. Kolla upp företagen, Google brukar räcka långt. Begär fastpris istället för löpande. Tänk på att billigast är ofta billiga av en anledning, du får vad du betalar för...

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Varför så aggressiv?

Känns som en relevant fråga om hantverkare vill ta 5-15min i telefon per kund som kanske ska anlita dem för att sätta upp eluttag eller koppla på en utkastare.

Är det så du vill ha då kör vi på det, bara alla är nöjda!
Aggressiv? Hur svårt är det att fråga - vad kostar det?

Om jag skulle tals 15 min i telefon med alla som kanske ska anlita mig så blir det ungefär 50 timmars oavlönat jobb om året som jag då skall göra helt gratis så ni kan köpa grejer på cdon och Rinkaby och sen ska ska jag koppla in era saker för max 200 i timmen för att ni ska vara nöjda.

• Haha
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:

Om jag skulle tals 15 min i telefon med alla som kanske ska anlita mig så blir det ungefär 50 timmars oavlönat jobb om året som jag då skall göra helt gratis så ni kan köpa grejer på cdon och Rinkaby och sen ska ska jag koppla in era saker för max 200 i timmen för att ni ska vara nöjda.
Hur tänker du nu?
Du förespråkar leverantörens rekommenderade pris, inte vill att folk ringer dig och frågar om pris men ändå föreslår att kund ska kolla pris innan.
Hur ska en kund veta vad det beräknas kosta att anlita dig?

tttomten tttomten skrev:
Hur tänker du nu?
Du förespråkar leverantörens rekommenderade pris, inte vill att folk ringer dig och frågar om pris men ändå föreslår att kund ska kolla pris innan.
Hur ska en kund veta vad det beräknas kosta att anlita dig?
Det vet dem, dem läser i slutet av offerten, där står det
Pris och en summa .

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
står tydligt vad som gäller i avtalslagen, den är mycket intressant läsning. Det står bland annat att leverantören kan avbryta jobbet omedelbart om denne befarar att denne inte kommer få betalt, för att ta ett exempel.
Då nu detta är ett konsumentforum måste det ju påpekas att konsumenttjänstlagen (KTjL) och konsumentköplagen (KKöpL) har s.a.s företräde före avtalslagen (AvtL) och köplagen (KöpL).
Det är endast förhållande som ej regleras i KTjL och KKöpL som medger att man går över och kikar på AvtL eller KöpL, och aldrig om det ger konsumenten sämre rätt.

KTjL och KKöpL är indispositiva lagar, går ej att avtala bort helt eller delar av.

Avtalslagen är i vissa delar dispositiv, och man har en viss avtalsfrihet att avtala annat än det som står i lagen.
Det finns dock oskäliga avtalsvillkor som inte direkt finns nämnda i någon av dessa lagar som kan slå till och ogiltigförklara ett avtal eller delar av det.
Ja även hur avtalet kommit till och en del andra omständigheter kan ogiltigförklara det. T.ex. att det skett under hot, under påverkan eller sinnesförvirring eller att det avtalats med någon omyndigförklarad kanske även näringsförbud och sånt också är omständigheter som kan göra avtal ogiltiga.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Pris och en summa .
Ok bra.
Bara så jag förstår, en skriftlig offert är mindre jobb för dig än att lämna en offert på telefon?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ok bra.
Bara så jag förstår, en skriftlig offert är mindre jobb för dig än att lämna en offert på telefon?
Det är omöjligt att lämna offert på telefon, jag vet ju inte hur systemet jag ska uppdatera ser ut.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Det är omöjligt att lämna offert på telefon, jag vet ju inte hur systemet jag ska uppdatera ser ut.

Pris och en summa
Transparens gillas!!!

J
C Calore skrev:

Hej! Ok, det kanske bara är jag som uppfattar tre frågetecken på rad som aggressivt.

Hur som helst, jag förstår fortfarande inte hur du menar att jag som kund ska anlita dig på ett litet uppdrag (säg 2h, något uttag och kabel). Hur kan jag få reda på ungefär vad materialet kommer att kosta utan att be dig lämna skriftlig offert? Du verkar föredra att jag ber dig om offert, även fast jobbet är ca 2-3h? För mig känns det underligt att man vill ha det så, men bekräfta gärna det

Ett för mig smidigare alternativ är att materialet kostar rimligt mycket (inte billigast, utan rimligt) och att timlönen höjs.

Jag har skrivit jag tror det är 3ggr nu att det inte handlar om den totala kostnaden, utan att upplägget med orimliga materialpriser för att hålla uppe lönsamheten är så svårförståeligt att inte ens Ahlsell eller hantverkare kan förklara det.

Varför inte höja arbetskostnaden så att du får samma lönsamhet, men prissättningen på materialet är rimlig/förståelig? Då är ju allting löst. Du har kvar omsättningen, vi kunder förstår och du behöver inte lämna offert för 2h jobb bara för att kunden vill veta ungefärliga materialpriser i förväg.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag drar rör. Men det kan ju inte vara så svårt att få ett ungefärligt pris. Jag vet ju vad det kommer kosta, det kan diffa på nån timme hit o dit.

Mikael_L
D devavi skrev:
Du har haft full koll på alla tider dom jobbat, du har bevakat dom som en hök
Ändå väljer du att dra av på timmar för att någon helt oberoende person tycker att arbetet borde ta 2 dagar + 1 dag för extraarbeten
Sjukt beteende, skäms på dig
Tycker inte du att det vore bättre att leva i en värld utan fuskare, bedragare och såna som lurar en ..?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jo, vore bra om kunden här i fråga inte lurar de hantverkarna han anlitade
Då menar jag såklart på timmarna, såg nånstans att det var något fuffens med materialet däremot, det vore bra om sånt upphörde också, ja

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tycker inte du att det vore bättre att leva i en värld utan fuskare, bedragare och såna som lurar en ..?

Mikael_L
Nu är det ju i detta fallet uppenbart att firman försökt lurat TS helt uppåt helvete.

Jag vet inte riktigt hur man ska komma åt sådant här.
Det bästa vore kanske att varenda lurendrejarfirma bara fick avdrag på sin faktura och sen var tvungen att ta strid och förlora, tills dess att skiten är utrensad.

Men de här gynnarna innebär även ett problem för mig. Jag vill ju helst jobba i relationer baserade på förtroende. Men skitfirmorna förstör ju möjligheten för det.

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Nu kanske jag inte läst eller förstått tråden ordentligt isåfall
Hur jag förstått det är:
Firman har debiterat 56h, kund är arg för att dom har käkat frukost, råkat handla spray som inte behövdes etc.
Sedan har kund pratat med nåt självutnämnt proffs som säger att han hade gjort det på 34h
Då valde kunden att bara betala 34h

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju i detta fallet uppenbart att firman försökt lurat TS helt uppåt helvete.

Jag vet inte riktigt hur man ska komma åt sådant här.
Det bästa vore kanske att varenda lurendrejarfirma bara fick avdrag på sin faktura och sen var tvungen att ta strid och förlora, tills dess att skiten är utrensad.

Men de här gynnarna innebär även ett problem för mig. Jag vill ju helst jobba i relationer baserade på förtroende. Men skitfirmorna förstör ju möjligheten för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.