125 933 läst ·
630 svar
126k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
Varför så aggressiv?C Calore skrev:
Känns som en relevant fråga om hantverkare vill ta 5-15min i telefon per kund som kanske ska anlita dem för att sätta upp eluttag eller koppla på en utkastare.
Är det så du vill ha då kör vi på det, bara alla är nöjda!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej, det har jag inte heller påstått.connywesth skrev:
Korrekt, och för det betalar jag en timpeng.connywesth skrev:
Javisst, men vad har det med överpris på material, med att åka onödigt många resor till grossisten och att ta fika på av kunden betald arbetstid?connywesth skrev:
Jo, jag förstår mycket väl det, men tråkigt nog så förstår /vill du inte förstå dettaconnywesth skrev:
Du läser riktigt illa faktiskt. Jag hyllar större delen av hantverkarkåren, men tvekar inte att tala om när jag anser att någon gör något som jag uppfattar som oetiskt.connywesth skrev:
Men gör jobbet själv istället för att misskreditera en hel yrkeskår, som älskar att hjälpa kunderna med det de älskar att jobba med. Hantverkarna har andra kunder de kan hjälpa, det finns gott om jobb för dem. Så du borde göra jobbet själv i stället för att gnälla och klaga på alla hantverkare som yrkesgrupp.
Det är lite som med telefonförsäljare. Många gillar de inte, men de flesta är nog hyggliga personer som inte avsiktligt missleder folk. Sen finns det ett antal som lurar sina offer och undanhåller information om kostnader etc. Du kanske tycker att alla som drabbas av detta får skylla sig själv och att de telefonförsäljarna är precis likadana som sina kollegor som inte försöker luras.
Som tur är finns konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen även om du och vissa hantverkare låtsas om att dessa lagar inte finns.
Detta handlar inte om otydlighet, det var nog uppenbart vad som skulle göras.connywesth skrev:
Vitsen med fastpris är att d får en klumpsumma som inkluderar allt som specificeras i uppdragsavtalet. Då blir det inga andra kostnader, men i normalfallet blir det sannolikt dyrare än att köra på löpande räkning. Men du vet vad du som kund ska betala och du vet exakt vad du kan förvänta dig av hantverkaren, för det står i avtalet.
Du kan även jämföra offerter från olika hantverkare lite enklare.
Men du måste vara noggrann innan så du verkligen är tydlig med vad du vill åstadkomma. När du specificerar dina krav, det gäller iofs även vid löpande räkning. Men de flesta problem jag läst om här i forumet har sitt ursprung i avsaknaden om tydliga avtal. Innan jobbet påbörjas.
Men hantverkarna smet undan i timtal för att göra annat, eller "bara" att det var ytterst ineffektivt att åka två.
Ska man inte kunna lita på hantverkarna? Det var tusenlappar som försvann bort.
Min känsla är att även om TS hade haft ett fastpris på 40 000kr så hade det varit en risk att de kommit på slutet.
"ja det tog lite extra tid, för att...."
"det ingår inte, utan du får betala extra för..."
Och det är det alltså inte motiverat utan att de pillat sig i naveln 5h och när alla 40 timmarna tagit slut så måste de fejka ihop nåt för att extra timmar.
Tar man genvägar i vissa lägen, så kan man göra det jämt.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är superenkelt, eftersom båda parter måste diskutera vad som ska göras, hantverkaren lämnar en offert, med bifogad prislista (det är dock du som kund som måste begära en offert med prislista som gäller med samma pris under hela uppdraget, annars får du en "vid var tid gällande prislista").J Jotsat skrev:
Du måste ju berätta vad du som kund vill ha. Om du vill ha ett fastpris, eller om du vill att hantverkaren ska jobba på löpande räkning. Du bör dessutom begära offert från flera olika hantverkare (ju större jobb ju fler begärda offerter, men om du ska renovera ett kök för 150000-300000 tycker jag du bör fråga minst 5 olika hantverkare om offert).
Var noga med att specificera skriftligt exakt vad du vill att hantverkaren åstadkommer när jobbet är klart. Använd hantverksformuläret som mall. och var tydlig med att alla överenskommelser ska vara skriftliga och undertecknade av båda parter. Det måste du skriva in i avtalet. Vill du ha fastprisavtal så måste det uttryckligen stå så i avtalet. Annars finns det risk för tolkningstvister. Alla ändringar ska även de vara skriftliga och undertecknade av båda parter.
Det är inte specifikt för byggsvängen, det gäller i andra uppdragsbranscher också. Det är ett ständigt problem när parterna inte har skriftliga avtal, som är tydliga. Var konkret i alla formuleringar, aldrig luddiga gummiformuleringar.
Att skapa en prislista är ju superenkelt för hantverkaren så fort denne vet vilket material som ska användas, Sen skriver man bara ut den från fakturaprogrammet och bifogar offerten.
Vi är på ett forum, vi diskuterar efter TS förutsättningar. Det är liksom ABC för att kunna komma framåt.C Calore skrev:
Absolut - det kan finnas saker som TS utelämnar, eller hittat på - skitsamma. Det är ett fullt rimligt scenario så vi utgår från det.
Sen - jag hoppas du förstår att det här inte är polisen sak överhuvudtaget.
Har du överhuvudtaget läst vad TS skrev?pelle plåttak skrev:
Du kan skriva hur mycket du vill och med hur fina ord du vill .
"attityden" som du pratar om kommer fram är just därför ,
kunder som inte vill betala för sig . Nu skall alltså hantverkaren spendera några timmar gratis med kunden för försöka få betalt för sina utförda tjänster.
Här kommer en enkel instruktion till dig om du mot förmodan skall anlita en hantverkare nån gång .
ta reda på vad det kostar innan så vet du vad du får betala efteråt.
Det handlar om att inte vilja betala för tid som hantverkaren INTE var med kunden.
Skulle TS frågat företaget innan skulle antagligen en säljare/projektledare/ägare svarat en vecka, 40h - utan vetskapen om att hans anställda glider runt, åker två för att handla 3 dagar av 4 (!)....
Skulle du varit nöjd med det om det var dina anställda?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Den juridiska processen hos ARN är helt gratis för båda parter (well, det kostar något frimärke och lite kuvert och papper...)!, Så om kunden inte har råd med det så undrar hur kunden kan ha råd att anlita en hantverkare över huvud taget? Jag har hjälpt en person att vinna sitt fall i ARN så jag vet hur den processen går till.J Jan Eklund skrev:Jag håller inte med dig om två jämställda sidor. Som jag ser det finns det varken ”bra” eller ”dåliga” kunder, enbart kunder som hantverkaren i egenskap av yrkesutövare ska leverera till. Hantverkaren besitter kompetensen inom sitt område och är därmed den som har övertaget. Om kunden är missnöjd med resultatet är det hantverkarens sak att göra kunden nöjd. Misslyckas det och det blir en tvist får man lösa den med de verktyg som står till buds.
Men den som yrkesmässigt utför och fakturerar för jobbet har en mycket starkare ställning än kunden, som måste bevisa brister i utförandet och felaktigheter i faktureringen - oavsett skrivet avtal, muntlig överenskommelse eller bara ”kom och fixan det här”. ARN:s utslag är endast rekommendationer och de flesta kunder har inte råd med en osäker juridisk process.
Därför menar jag att en fruktbar diskussion kring Hantverkare vs Kunder inte bara är en fråga om frukost hos grossisten eller antalet servicebilar och liknande petitesser utan i högsta grad en övergripande fråga om relationer, maktfördelning, yrkesmoral och attityder.
Kunden är den ende som VET vad denne VILL HA, det måste kunden kommunicera tydligt till hantverkaren i skriftlig form, så en tredje part (Exempelvis ARN eller en domstol) kan avgöra om parterna fullföljt sitt respektive ansvar enligt det skriftliga avtalet. Utan tydliga avtal/Offerter med prislistor, ritningar och allt som hör till så är det svårt för tredje part att lösa en eventuell tvist.
Kunden har ett informationsövertag i och med att det är kunden som vet vad denne vill ha (dvs vad kunden vill att hantverkaren ska åstadkomma), det vet inte leverantören vid förhandlingarnas början.
Kunden behöver dock inte veta HUR resultatet ska åstadkommas. Sen är det ofta klokt att anlita en oberoende besiktningsman, som kan fackområdet. Det måste man som kund skriva in i avtalet att besiktningen måste godkännas annars blir det ingen betalning (eller att det blir prisavdrag efter i förväg bestämt regelverk, som ska vara dokumenterat i avtalet, fråga besiktningsmannen vad denne rekommenderar).
Ok, super, visste inte att det gick så enkelt för hantverkaren. Fastpris är ju dock en annan sak en löpande. Större saker (har tex dränerat, lagt tak, garageuppfart) har jag kört fastpris, vilket känns givet och då bryr jag mig inte alls om var pengarna läggs och tar in 3-5 offerter för jämförelse, men har även satt upp lite uttag, tagit bort element osv på löpande och vet inte hur jag ska förhålla mig då.connywesth skrev:
Det är superenkelt, eftersom båda parter måste diskutera vad som ska göras, hantverkaren lämnar en offert, med bifogad prislista (det är dock du som kund som måste begära en offert med prislista som gäller med samma pris under hela uppdraget, annars får du en "vid var tid gällande prislista").
Du måste ju berätta vad du som kund vill ha. Om du vill ha ett fastpris, eller om du vill att hantverkaren ska jobba på löpande räkning. Du bör dessutom begära offert från flera olika hantverkare (ju större jobb ju fler begärda offerter, men om du ska renovera ett kök för 150000-300000 tycker jag du bör fråga minst 5 olika hantverkare om offert).
Var noga med att specificera skriftligt exakt vad du vill att hantverkaren åstadkommer när jobbet är klart. Använd hantverksformuläret som mall. och var tydlig med att alla överenskommelser ska vara skriftliga och undertecknade av båda parter. Det måste du skriva in i avtalet. Vill du ha fastprisavtal så måste det uttryckligen stå så i avtalet. Annars finns det risk för tolkningstvister. Alla ändringar ska även de vara skriftliga och undertecknade av båda parter.
Det är inte specifikt för byggsvängen, det gäller i andra uppdragsbranscher också. Det är ett ständigt problem när parterna inte har skriftliga avtal, som är tydliga. Var konkret i alla formuleringar, aldrig luddiga gummiformuleringar.
Att skapa en prislista är ju superenkelt för hantverkaren så fort denne vet vilket material som ska användas, Sen skriver man bara ut den från fakturaprogrammet och bifogar offerten.
Menar du att hantverkaren som ska spendera 1-2h hos mig ska/kan på ett enkelt sätt vill och kan berätta vad produkterna kostar?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du kan be hantverkare mejla en offert på vad han vill ha betalt för de olika grejerna, samt arbetstiden samt vad hela kalaset kostar. Det är helt enkelt inte svårare än att fråga! För du kanske tycker det blir för dyrt och ber hantverkaren ge dig ett annat förslag. Eller så inser du att det var tokbilligt, kanske vill du kosta på dig lite mer när du ändå ska byta element så kanske du vill ha lyxversionen i rosa färg, för att överraska dottern/frun... Vad vet jag....J Jotsat skrev:Ok, super, visste inte att det gick så enkelt för hantverkaren. Fastpris är ju dock en annan sak en löpande. Större saker (har tex dränerat, lagt tak, garageuppfart) har jag kört fastpris, vilket känns givet och då bryr jag mig inte alls om var pengarna läggs och tar in 3-5 offerter för jämförelse, men har även satt upp lite uttag, tagit bort element osv på löpande och vet inte hur jag ska förhålla mig då.
Menar du att hantverkaren som ska spendera 1-2h hos mig ska/kan på ett enkelt sätt vill och kan berätta vad produkterna kostar?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag jobbar inte alls inom byggsektorn. Men jag har anlitat hantverkare, så jag har varit kund, och kommer sannolikt att anlita hantverkare fler gånger. Jag har alltid varit nöjd med deras insatser, och jag har aldrig prutat eller betett mig oförskämt mot hantverkare. Jag uppskattar att de kommer hem och hjälper mig, med sånt jag inte kan göra själv.Mikael_L skrev:
Aha, men ändå känner du så väl till hur det fungerar där ... 
edit:
Men då du ser avtal som lösningen på allt, hur ska en random privatkund skriva sitt avtal med en random elfirma för att försäkra sig om att inte få betala ockerpriser på material, eller få någon nisse som åker iväg till grossen 3 ggr per dag, eller saltar timmarna.
Och glöm inte att avtal måste vara skäliga och vettiga för bägge parter, annars brukar det inte bli något.
edit:
Men då du ser avtal som lösningen på allt, hur ska en random privatkund skriva sitt avtal med en random elfirma för att försäkra sig om att inte få betala ockerpriser på material, eller få någon nisse som åker iväg till grossen 3 ggr per dag, eller saltar timmarna.
Och glöm inte att avtal måste vara skäliga och vettiga för bägge parter, annars brukar det inte bli något.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ja, det gör jag för jag har flera bekanta som är hantverkare och vi resonerar mycket om hantverkarnas situation och de problem de möter i sin vardag.Mikael_L skrev:
Jag känner byggare, plåtslagare, lackerare, IT-konsulter, affärskonsulter, advokater, redovisningskonsulter, bilmekaniker m.m.
Jag har hjälpt en av hantverkarna med 2 kunder som var rejält sena betalare, och en av kunderna var en ROT-kund som inte fattade att hon förlorade rätten till ROT-avdrag om hon inte betalade före årsskiftet, vilket då gjorde att fakturan blev 100% dyrare (det var när ROT-avdraget var 50%) än hon tänkt sig. Detta trots att kunden fått flera skriftliga påminnelser som påpekade just det.
i en av tvisterna fick jag skriva ett förslag till förlikningsavtal, som gillades skarpt av advokaten, så han använde det förslaget i domstolen rakt upp och ner utan att ändra en bokstav. Då kände jag mig lite stolt faktiskt.
Sen har jag biträtt en annan bekant med ett ärende hos ARN när han hade klagomål på en bilfirma som sålde begagnade bilar. Min bekant fick rätt på 100% av de punkter vi tog upp i ARN. Bilfirman rekommenderades att stå för samtliga reparationskostnader, inklusive bärgning av bilen. Helt utan kostnad för min bekant.
Så jag vill bara säga att jag har en del koll på juridiken, trots att jag inte är utbildad jurist/advokat, utan bara erfaren företagare och intresserad av juridik, avtalsrätt och konsumenträtt, samt en himla massa ekonomi. Sedan jag var i tidiga tonåren. Idag är jag 55 år.
Ja, avtalen får inte vara oskäliga, enligt lagen, står tydligt vad som gäller i avtalslagen, den är mycket intressant läsning. Det står bland annat att leverantören kan avbryta jobbet omedelbart om denne befarar att denne inte kommer få betalt, för att ta ett exempel.
Dessutom finns det en lag från 1840, som förbjuder slaveriarbete. D.v.s. oavlönat tvångsarbete.
Redigerat:
Du har haft full koll på alla tider dom jobbat, du har bevakat dom som en hök
Ändå väljer du att dra av på timmar för att någon helt oberoende person tycker att arbetet borde ta 2 dagar + 1 dag för extraarbeten
Sjukt beteende, skäms på dig
Ändå väljer du att dra av på timmar för att någon helt oberoende person tycker att arbetet borde ta 2 dagar + 1 dag för extraarbeten
Sjukt beteende, skäms på dig