Måste bara skriva av mig lite nu efter att ha plockat upp hakan under skrivbordet..

Pratade med ett företag (utländska arbetare, svensk chef) i fredags ang. en läcka på taket och de lovade kika på det så snart som möjligt. Ringde tillbaka kort därefter och meddelade att de skulle dyka upp på lördagsmorgonen och åtgärda felet, så långt allt frid och fröjd!

På lördagen kom det två herrar som pratade ingen som helst svenska och förstod knappt engelska. Min första tanke var varför det behövdes TVÅ man för detta ingrepp men vad vet jag? Utan och överdriva var dom inte hos oss i mer än 1,5 timme och jag fick tummen upp när dom lämnade..

Nu idag ringde chefen och undrade lite om jag var nöjd mm och vart han skulle skicka fakturan. Jag undrade då vad kalaset kunde tänkas gå på men det var inte uträknat ännu av nån anledning.

Nu till det lätt komiska:
Det han kunde säga var att dessa två herrar hade skrivit upp 4+6 timmar exkl. materialkostnad!! Herre nr1 jobbade effektivt i 1h och jag kan gladeligen betala honom 2h för han var ju där i ungefär 1,5h. Herre nr2 däremot stod nedanför stegen under hela tiden och agerade hantlangare åt den andre!? q(;^;)p

Tror dom på fullaste allvar att jag skulle betala totalt 10h á ca 350:- för ett 1,5h jobb för EN person!?:confused:

Ps. Då jag inte har för vana att beställa jobb från dessa "bemanningsfirmor" valde jag att vara hemma under besöket, glad för det då jag med all säkerhet vet hur länge dom var på plats!:cool:

Hoppas att du inte låter "chefen" komma undan om han försöker skylla på arbetarna om det blir diskussion om fakturan. Det är "chefen" som företagets representant gentemot dig och eventuella problem de har inom sin organisation är ointressant för dig. Lika ointressant som vilken nationalitet företagets anställda råkade ha i det här fallet.

Kanske de räknar dubbel tid för att det var lördag? Och lägger till tid för resor och inköp av material? Jag vet inte om det skulle räcka för att motivera 4+6 timmar, men det kan vara en del av förklaringen.

Givetvis har arbetarnas nationaliteter inget att göra med "chefens" agerande och framtida faktura. Det som är märkligt är ju att dessa herrar var ju medvetna om att vi var hemma under hela tiden och ändå skriver dom upp totalt 10h för ett arbete som tog 1,5h.?

b8q: Jag kan ju inte ta hänsyn till om dom arbetat 40h för att förbereda sig inför detta jobb med diverse inköp och dyl. skulle det vara så att det här jobbet kräver si och så mycket förberedelser förutsätter jag att dom kontaktar mig och meddelar mig detta!

Gällande val av dag så hade jag inga önskemål eller krav överhuvudtaget utan det enda vi diskuterade var hålet i mitt tak! Sen att dom kom en lördag och vill ha extrabetalt för det!? Om nu så är fallet att de lägger på för att det var en lördag så hade jag velat veta det också innan dom stod där på stegen.

Givetvis hade jag i så fall kunnat vänta till måndag för detta ingrepp!

Nu är det inte hela världen om dom lägger på 1,5 h extra för lördagsjobb men mer är 3h går jag aldrig med på..

Redigerat:
b8q skrev:
Kanske de räknar dubbel tid för att det var lördag? Och lägger till tid för resor och inköp av material? Jag vet inte om det skulle räcka för att motivera 4+6 timmar, men det kan vara en del av förklaringen.
En bilresa fram och tillbaka till Polen tar i och för sig en del tid. ;)

Hehe, det har du visserligen rätt i ;)

Timmar hit o dit... Men har du kollat HUR det har lagat ditt vattenläckande tak?

Wizeguy skrev:
Men har du kollat HUR det har lagat ditt vattenläckande tak?
OM? :wow:

b8q skrev:
Att det är lördag är väl i huvudsak chefens problem?

Nu är kanske det största problemet att man inte kommit överrens innan jobbet startade, men att debitera 4+6 timmars arbete för att 2 man var där i 2 timmar håller inte.

Jodå, läckan är åtgärdad och det ser bra ut!

Vi missade som sagt det här med att komma överens innan, men det är som det är med det.. Ska bli riktigt intressant när fakturan dimper ner i lådan, har ju ingen aning vad det kan komma att bli eftersom de ansvariga ej svarar eller ringer upp!q(;^;)p

Samtidigt är det ett större problem för byggfirman att ni inte gjort upp innan än för dig. Får du en felaktig faktura så är det ju bara att bestrida den och säga att du inte betalar för fler timmar än du har fått.

Först och främst får du acceptera att dom var 2 man när det skulle jobbas på tak. Med undantag för platta tak kanske. Men visste dom att det var platt i sådana fall?. Varför tog den ena bara betalt för 4 timmar? Var den andra själv när han handlade material i 2 timmar? Tycker iaf att 4+4 timmar verkar vara helt legitimt.

Hur kan 2+2 timmar bli 4+4 tycker du andreas_gbg_? Jag menar vad rättfärdigar en dubbling av arbetskostnaden?

andreas_gbg_ skrev:
Först och främst får du acceptera att dom var 2 man när det skulle jobbas på tak. Med undantag för platta tak kanske. Men visste dom att det var platt i sådana fall?. Varför tog den ena bara betalt för 4 timmar? Var den andra själv när han handlade material i 2 timmar? Tycker iaf att 4+4 timmar verkar vara helt legitimt.
Får jag bara fråga dig hur det kommer sig att det behövs två man :confused: Det var ju bara en gubbe på taket, den andre stod som sagt nedanför och rökte samt "sprang" och hämtade en såg, tätningsmassa + ngt mer.. Han satt aldrig sin fot på taket, ej heller på stegen!

Material i 2 timmar? Jag bor max 2min ifrån en byggvaruhandel.. Inte för att det spelar någon större roll eftersom de inte behövde inhandla mer material än de hade med sig och aldrig under min verksamma tid som bl.a. elektriker tog vi betalt för tiden det tog att beställa hem sakerna till jobbet!

Måste vara drömmen att få göra jobb hos dig min vän! Jag kommer gärna och monterar upp ett extra vägguttag hemma hos dig och skrattar hela vägen till banken när jag skriver upp 2+2 timmar för inköp av material (min kollega stod ju bredvid och höll i miniräknaren medans jag ringde in beställningen så han måste ju också räknas med)..:rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.