Hej alla!

Vet ej om detta är rätt plats eller ifall denna tråd skulle höra hemma under "juridik".

Vi har precis byggt en ny gästtoalett och har skrivit avtal med hantverkaren med noggrann specifikation på vad som skulle göras, däribland att slitsbotten skulle gjutas. Det visade sig att slitsbotten redan fanns och således har det momentet blivit ogjort (det höga priset motiverades just pga slitsbotten är tidskrävande och jobbigt att gjuta), med den påföljden att de behövde montera vår vägghängda toalett betydligt högre än rekommenderat: 50cm från golv till kant. Att slitsbotten redan fanns kunde de också ha tagit reda på innan iom det fanns en inspektionslucka i slitsen.

Har vi då rätten att kräva prisavdrag iom alla moment, speciellt ett så tidskrävande sådant, aldrig utförts enligt avtal samt att det också lett till en avvikelse?

Tackar för alla svar!

ja, begär prisavdrag.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Någon som har koll på vad ett rimligt prisavdrag skulle kunna vara?

V
T toss3 skrev:
Någon som har koll på vad ett rimligt prisavdrag skulle kunna vara?
Det som specificerats på offert för momentet är la rimligt

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Det som specificerats på offert för momentet är la rimligt
Inget pris specificerat per moment tyvärr.

E
Var det ett fast pris eller löpande?

E epw skrev:
Var det ett fast pris eller löpande?
Fast pris med noggrann specifikation för vilka moment som ska ingå.

Kan inte uttala mig om skäligt prisavtal men håller med om att det SKA dras av. Vänder man på det hade hantverkaren gladeligen accepterat massa extra-jobb om man upptäckt sådant efter avtal? Nej det hade blivit tillägg snabbt som tusan.

• Gilla
MKAR och 3 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Kan inte uttala mig om skäligt prisavtal men håller med om att det SKA dras av. Vänder man på det hade hantverkaren gladeligen accepterat massa extra-jobb om man upptäckt sådant efter avtal? Nej det hade blivit tillägg snabbt som tusan.
Sant. Men vad hade de flesta kunder hävdat, om det visade sig vara mer omfattande än väntat?
Sannolikt att fast pris ska gälla.

Spontant håller jag dock med om att det borde bli prisavdrag. Men jag är osäker på vad juridiken säger.

Jag läser ett annat problem med det du skriver.
Får ni en toalettsits som kommer vara 50 cm upp? Det är visserligen bara 4-6 cm högre än standard men obekvämt att sitta på så högt monterade. Testa att sitta på en vanlig stol (borde vara 45 cm hög) och lägg på en kudde får ni se.
Ska inte skrämma dig men det låter som hantverkaren inte har koll på saker. Hur har allt annat gått? Har han fotat hur allt ser ut under med tätskikt mm? Väldigt lämpligt i ett läge där skador uppstår. Är brukligt att fotodokumentation ingår. Har ni fotat byggprocessen?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag läser ett annat problem med det du skriver.
Får ni en toalettsits som kommer vara 50 cm upp? Det är visserligen bara 4-6 cm högre än standard men obekvämt att sitta på så högt monterade. Testa att sitta på en vanlig stol (borde vara 45 cm hög) och lägg på en kudde får ni se.
Ska inte skrämma dig men det låter som hantverkaren inte har koll på saker. Hur har allt annat gått? Har han fotat hur allt ser ut under med tätskikt mm? Väldigt lämpligt i ett läge där skador uppstår. Är brukligt att fotodokumentation ingår. Har ni fotat byggprocessen?
Ja, allt är fotat och dokumenterat (projektledaren besiktningsman inom VVS så borde ha bra koll). Problemet med toalettsitsen var att de behövde få lutning på avloppet så därför monterades den så högt.

Bilder:
7ZNvQtn.jpg
4waTzo8.jpg

A AG A skrev:
Sant. Men vad hade de flesta kunder hävdat, om det visade sig vara mer omfattande än väntat?

Spontant håller jag dock med om att det borde bli prisavdrag. Men jag är osäker på vad juridiken säger.
Att oväntade extrajobb debiteras extra rä hantverkare noga att inkludera i kontraktet. Men det omvända har jag aldrig sett :)

A AG A skrev:

Det tänkte jag också, men iom det ändå fanns VVS-ritningar och inspektionslucka så tyder det väl mer på dålig planering från deras sida? Kan ju inte hävda att de inte visste att det redan fanns slitsbotten iom huset byggt 2013. Tycker arbetet blev betydligt lättare än förväntat - var planerat att dra nya rör från stam för VV och KV och samtidigt installera ny inspektionslucka, men istället gick det att dra från taket i nuvarande badrum på andra sidan väggen och därifrån ner i slitsen i nya toaletten. Så ingen ny lucka behövdes och inte heller slitsbotten med läckageindikering behövdes göras iom det också redan fanns. Läckageindikeringen sitter i väggen i andra badrummet så den kan inte de heller ha missat då de var här och kollade.

Finns det standardhöjd på kommod? Mätte precis och den nya sitter på 90cm vilket känns rätt högt. Rören till blandaren också dragna rätt högt ifrån slitsen vilket gör det svårt ifall man skulle vilja byta kommod i framtiden (behöver så monteras ännu högre upp).

Lite fler bilder (verkar som om det är 52cm från golv till sits):

r32pE6s.jpg
Vet ej heller vem som är ansvarig då plattsättaren installerat klinkers som är helt olika färg (beige och glansig samt grå och matt):
sWb1ax0.jpg
Rören sitter väldigt högt vilket försvårar byte av kommod - kommoden sitter nu på 90cm vilket verkar vara betydligt högre än standard:
MTAzUaa.jpg

Det här ser ju inte heller så bra ut:
A0I03hL.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.