Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS skriver att han/hon aldrig sett en så stor nätverkskabel så är det verkligen säkert? TS säger att den är 8 mm i diameter. Är det så stora nätverkskablar är? Jag vet inte.
Men du som dragit så mycket kabel och aldrig fastnat enligt dina tidigare inlägg?!!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Farstatjej90
Matti_75 Matti_75 skrev:
Men du som dragit så mycket kabel och aldrig fastnat enligt dina tidigare inlägg?!!
Var har jag skrivit att jag dragit mycket kabel?🤔

Varför opponerar du dig då?

Farstatjej90
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför opponerar du dig då?
Mot vad?

Som redan konstaterats här ett antal gånger så är det inget problem att dra en skärmad nätverkskabel genom ett dylikt flexrör, tvärt om, det fanns ju draglina och då är det inte minsta problem.

*Men* när ni började använda röret och försökte dra igenom kabeln första gången gick draglinan av.
Det är ett starkt tecken på att något inte är som det ska i röret.
Om det är ett veck , en ögla som ligger löst och blir åtdragen när man drar eller en skruv eller liknande genom slangen kan ingen svara på förrän den frilagts, vilket troligtvis inte är aktuellt.
(Att det andra röret också drabbats av något liknande är ett tecken på att något är fel med förläggningen av rören snarare än en skruv genom dem, men det är bara spekulationer)

*Men* det innebär att problemet *inte* uppstod när de började dra i kabeln. Problemet var där långt innan och det uppdagades när de gjorde dragningen.
Inget du kan lasta hantverkarna för och inget de ska ersätta dig för.
Tvärt om, de ska få full ersättning för den tid de har lagt på arbetet och om det är deras material ska de även få betalt för kablaget som fastnat.

Det suger, men sådant händer tyvärr med tomrör då och då.

T tophee skrev:
Så här ser der ut. Passade på och mätte: kabeln är 6,5 mm och röret är 20mm.
F/FTP är lite overkill, har dragit nätverk på industri som har varit "mindre skärmade"😅
Det är säkert en kombo av att nån ledare eller skärm på kabeln vikt sig när man har dragit, eller att man har tejpat fast kabel i dragtråd och tejpen lossnat och kilat fast kabeln i slangen. Sen är F/FTP är rätt styv om det är många svängar, då blir det trögt

J J-banan skrev:
Med solaredge mätare MTR-240-3PC1-D-A-MW var enda alternativet koppla upp med nätverkskabel
[bild]
Fast det är ju RS485/Modbus RTU, går ju med vilken partvinnad kabel som helst i stort sett.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Fast det är ju RS485/Modbus RTU, går ju med vilken partvinnad kabel som helst i stort sett.
Ja, deras krav var skärmad kabel även fast det inte finns nån jordanslutning för skärm vid mätare eller inverter, samt vilken färg det skulle vara till respektive plint

J J-banan skrev:
Ja, deras krav var skärmad kabel även fast det inte finns nån jordanslutning för skärm vid mätare eller inverter, samt vilken färg det skulle vara till respektive plint
En oansluten skärm gör mer skada än nytta, bättre att köra oskärmat i så fall.
Vem har ställt kravet på skärmad kabel?
Om skärmklämmor saknas så anslut den till G(Ground).
Färgen spelar ingen roll, det bestämmer du själv bara det blir ett par för A och B.

Inlägg 97 😎

A
U Uffe A skrev:
Inlägg 97 😎
Hon skriver att hon har lyckats dom gånger hon försökt är väl inte samma sak som dragit mycket kabel?

• Gilla
jbr och 7 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
En oansluten skärm gör mer skada än nytta, bättre att köra oskärmat i så fall.
Vem har ställt kravet på skärmad kabel?
Om skärmklämmor saknas så anslut den till G(Ground).
Färgen spelar ingen roll, det bestämmer du själv bara det blir ett par för A och B.
När jag ringde till solaredge och frågade hur den skulle kopplas upp. De ville orange och v.orange skulle anslutas till B och A, samt blå till G. Dum gör som dum säger

Alla gånger är enligt mig lika med 100%
Och vad som kan utäsas av tidigare inlägg så anser hon sig vara expert på området 😉

Farstatjej90
U Uffe A skrev:
Och vad som kan utäsas av tidigare inlägg så anser hon sig vara expert på området 😉
Jag är inte någon expert på någonting förutom möjligen skilsmässor men man behöver inte vara det för att förstå att dom som varit hos TS inte har haft koll och borde inte gjort det dom gjorde.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Dels så har hon inte påstått att hon är expert, och visst är alla gånger samma som 100%
Men att sätta någon likhet mellan 100% och "mycket" är ju något som du själv hittar på...

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.