10 955 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Hantera dialog kring tomtgräns och brygga
Granne B har två bryggor varav en av dessa är placerad vid/över tomtgränsen. Denna brygga äger och använder Granne C genom servitut.sysmali skrev:
Granne B har två bryggor, varav en är placerad utmed din strandlinje. Denna brygga använder Granne C genom servitut. Är detta korrekt?
Du skriver i ditt första inlägg "2. Granne B och Granne C har ett servitut som säger att Granne B ska anvisa en plats för brygga till Granne C på sin tomt."
Finns det två servitut? Ledsen om jag rör till det, men är bara normalbegåvad![]()
Med risk att sväva iväg i diskussionen, men ja, på detaljplanen från 2006-11-23 samt konstruktionsritningar från fastigheten 1973 finns det en mindre brygga utritad för fastigheten placerad till höger om där kättingen slutar. (mitt på tomten/strandlinjen) Granne B och C bryggor finns dock inte utritade på detaljplanen från 2006-11-23.Nötegårdsgubben skrev:
Som jag tolkar det är det granne Cs brygga, anlagd på Bs mark genom servitut. Det är ju då rätt fult att vinkla den så att den går framför TS mark, men det är nog som det är. Kettingens infästning vid stranden torde dock TS inte ha några större problem att bli av med.
TS: Förstod jag det rätt att du också hade rätt att anlägga brygga? Var i så fall, och skulle det inte då gå att snygga till den delen av stranden istället för att hänga vid gränsen mot B och Cs servitut? (Inte för att jag tycker att du ska låta dig bli hunsad, är mest nyfiken.)
Grannbryggan som den är utformad idag täcker med kätting ca 14 meter av vår tomts strandlinje på 35 meter. Den övriga delen av strandlinjen har en tätt beväxtning av vass och det skulle krävas ett ganska omfattande röjning av dessa för att kunna bada från den delen. (Vet inte hur mycket strandskyddet begränsar möjligheten att röja vassen)
Redigerat:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Efter vad jag förstår får man inte flytta bryggan från dess placering på land och det är inget som grannarna vill. Men kan man inte vända den yttre bryggdelen, som går in på er tomt, så att det vinklas åt vänster istället? Så att den går in över grannens strandlinje istället? Isåfall kan den delen fortfarande fästas med kätting åt andra hållet, om det är den springande punkten för grannarna. Bryggan ligger i princip kvar på samma plats med samma infästning, fast inte på din tomt...
I fortsatta diskussioner med grannarna skulle jag trycka på säkerhetsrisken mer än något annat. Det blev jobbigt tydligt med Finndjävels kommentar vad revirtänkande wannabe-Alfahannar annars tänker och tycker.
I fortsatta diskussioner med grannarna skulle jag trycka på säkerhetsrisken mer än något annat. Det blev jobbigt tydligt med Finndjävels kommentar vad revirtänkande wannabe-Alfahannar annars tänker och tycker.
Har full förståelse för TS oro kring sina barns säkerhet när de badar. Är dock tveksam till om den omtvistade kättingen är placerad på TS tomt. Om jag fattat situationen rätt går TS tomt fram till strandlinjen där den var 1972. P.g.a. landhöjning går tomtgränsen idag inte vid vattenlinjen? TS äger inte vattnet utanför sin tomt. Den kan mycket väl vara så att den omtvistade kättingen inte är förankrad på TS tomt.
Hur ser servitutet ut gällande B & C’s överenskommelse? Som några skriver ligger ju bryggorna inte på C’s tomt utan delvis även i vatten, finns lov för detta öht? Du kan nog jävlas om du vill som du säger. Ta reda på fakta och lägg fram för grannarna att detta är regler/lagen, du vill ha en lösning, hur löser vi det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Jag tycker @topmount visat på vad som synes vara en utmärkt lösning. Svårare än så borde det inte behöva vara.
Hade jag varit TS hade jag krävt att C skulle stå för kostnaden för detta då jag inte skulle acceptera kättingen tvärs min badvik oavsett vem som äger marken, men även där verkar ju TS mer resonlig och vill bara få det gjort (och det lär väl inte röra sig om några jättesummor oavsett).
Vem vet, kanske slutar det med att TS får slänga i en boj och ha båt vid Cs brygga och att även Cs barn eller barnbarn plaskar vid TS strand. Allt måste ju, som skrevs redan i inlägg #1, inte sluta i osämja eller avgöras av myndigheter och domstolar.
Hade jag varit TS hade jag krävt att C skulle stå för kostnaden för detta då jag inte skulle acceptera kättingen tvärs min badvik oavsett vem som äger marken, men även där verkar ju TS mer resonlig och vill bara få det gjort (och det lär väl inte röra sig om några jättesummor oavsett).
Vem vet, kanske slutar det med att TS får slänga i en boj och ha båt vid Cs brygga och att även Cs barn eller barnbarn plaskar vid TS strand. Allt måste ju, som skrevs redan i inlägg #1, inte sluta i osämja eller avgöras av myndigheter och domstolar.
Tack för bra input, att vinkla om den yttre delen till vänster torde vara en bra lösning och relativt enkelt åtgärdat. Det är något som vi har föreslagit i den dialog som varit i frågan, tyvärr utan någon vidare framgång, Granne B motsäger sig detta (vi är högst medvetna om att vi inte kan kräva att Granne C bygger om utformingen av sin brygga och vi har föreslagit att ta kostnaden för att vända yttre bryggdelen)Gammelnörden skrev:
Efter vad jag förstår får man inte flytta bryggan från dess placering på land och det är inget som grannarna vill. Men kan man inte vända den yttre bryggdelen, som går in på er tomt, så att det vinklas åt vänster istället? Så att den går in över grannens strandlinje istället? Isåfall kan den delen fortfarande fästas med kätting åt andra hållet, om det är den springande punkten för grannarna. Bryggan ligger i princip kvar på samma plats med samma infästning, fast inte på din tomt...
I fortsatta diskussioner med grannarna skulle jag trycka på säkerhetsrisken mer än något annat. Det blev jobbigt tydligt med Finndjävels kommentar vad revirtänkande wannabe-Alfahannar annars tänker och tycker.![]()
Nu med det som inträffat med min son så känner jag en snudd av panik, då jag står med två motparter som är totalt likgiltiga i frågan. Säkerhetsrisken är den absolut viktigate ståndpunkten.
Tack för bra input,Jonatan79 skrev:
Hur ser servitutet ut gällande B & C’s överenskommelse? Som några skriver ligger ju bryggorna inte på C’s tomt utan delvis även i vatten, finns lov för detta öht? Du kan nog jävlas om du vill som du säger. Ta reda på fakta och lägg fram för grannarna att detta är regler/lagen, du vill ha en lösning, hur löser vi det.
Granne C är känd advokat, och han är onekligen väl medveten om det juridiska och känsliga i frågan.
Det kanske är så man behöver hantera en dialog med en advokat, vara strikt juridisk i frågan.
(jag har som sagt inget intresse av att skapa en konflikt utan vill verkligen lösa frågan på ett smidigt sätt)
- Granne C far, ägde tidigare fastighet Granne B och är den som har upprättat servitutet
Servitutsavtal
"Hämed medger jag att nuvarande och blivande ägare av fastigheten Granne C dels må uppföra en för båtplats avsedd brygga på av ägaren till fastighet xxx (Granne B) anvisad plats
Dels må passera till och från ovan angivna båtplats på stig över förstnämnda fastighet. (Granne B)
Det åligger dock nuvarande och blivande ägare till fastighet "Granne C" att svara för underhålla för den ovannämnda bryggan.
Till säkerhet för nuvarande och blivande ägare av Granne C
(servitutet avser bara granne b och granne c)
.
Hmm. Ja, en advokat kan man behöva prata med på ett visst sätt i detta fall. Är servitutet registrerat ? Knappast gällande om vattnet ägs av annan juridisk person. Finns bygglov eller skulle dom kunna få bygglov för den andra bryggan?
Tack för bra input,P phälle skrev:Har full förståelse för TS oro kring sina barns säkerhet när de badar. Är dock tveksam till om den omtvistade kättingen är placerad på TS tomt. Om jag fattat situationen rätt går TS tomt fram till strandlinjen där den var 1972. P.g.a. landhöjning går tomtgränsen idag inte vid vattenlinjen? TS äger inte vattnet utanför sin tomt. Den kan mycket väl vara så att den omtvistade kättingen inte är förankrad på TS tomt.
1. Ägare till vattnet är kommunen och vi om nu tolkar det som att landhöjningen även är kommunen, ger det verkligen Granne C rätt att placera en kätting och brygga här?,
2. Spelar hemfridszonen in i detta, bryggan är placerad ca 12 meter från mitt sovrumsfönster
och ca 5 meter från min privata uteplats. (som garanterat är på min tomt)
3. Om vi tänker med tanken att vi är på skolgården och kör den klassiska "luften är fri", om jag nu monterar en båttamp från en boj upp till trädet på min tomt (tampen hänger i luften) bojen i vattnet inom förlängda tomtgränsen och resultatet är att det blir väldigt svårt att använda bryggan.
alternativt placerar en båt förankrad med boj och infästningar på min tomt med samma resultat.
Det känns som det förtjänar ett darwin award men jag vet inte hur jag ska skapa ett incitament till förändring eller dialog i frågan.
Eftersom de inte finns utritade på detaljplan misstänker jag att det inte finns bygglov (har inte kontrollerat detta) samt den aktuella flytbryggan har tillkommit senaste 10 åren (om vi tittar på flygfoton)Jonatan79 skrev:
Servitutet är registrerat och utifrån det input och diskussion som varit kan man fundera på om det är giltigt enligt svensk lag.
Kuriosa:
Vad förstår gör lantmäteriet en utrensning av gamla och felaktiga servirut löpande nuförtiden
https://www.svt.se/nyheter/en-halv-miljon-servitut-ska-rensas-ut
1. Kolla med lantmäteriet om servitutet är registrerat. Kolla med kommunen om bygglov finns för bryggorna eller kan ges om dom ansöker. Hemfridzoner i vatten är jag dålig på, fråga kommunen om det. Nr 3. Jag tror inte du får lov att lägga i en boj utan lov heller om vi ska vara paragrafryttare. Ta fram fakta läs lusen av advokaten och hans stallpartner och be dom komma med deras förslag till bästa lösning.
Kan man bara lägga en kätting i vattnet sådär som innebär uppenbar risk för olyckor? Betänk att det är inte bara TS barn som badar, man får beakta att tredje person också nyttjar bryggan.
Inga varningar etc.
Jag menar att det är riskabelt och då inte i dagens snowflakesamhälle där det alltid är någon annas fel. Utan som en rent allmäntgiltig verklighet.
Inga varningar etc.
Jag menar att det är riskabelt och då inte i dagens snowflakesamhälle där det alltid är någon annas fel. Utan som en rent allmäntgiltig verklighet.
Jag gillar din inställning, saker och ting blir mycket vad man gör det till, tyvärr är det en viss utmaning när man kliver in som ny granne och mentaliteten grannskapet gärna blir att man vill ha det som det alltid har varit. I mitt fall hade köpte jag ett dödsbo och många hade uppenbarligen gjort "tjänster" och gentjänster för den här gamla mannen. När jag flyttade in stod det en främmande bil parkerad i garaget, folk sjösatter sina kanoter från tomten, grannar klipper ned buskar och tar bort träd från tomten för att säkerställa sin havsutsikt, osv, alla dessa "potentiella konflikter" har gått att lösa med en god relation.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker @topmount visat på vad som synes vara en utmärkt lösning. Svårare än så borde det inte behöva vara.
Inte för att jag kan det juridiska riktigt bra i ärendet .
Det ser ut att vara lite större vatten utanför de fastigheter det gäller , då är det med svårighet att
få en flyttbrygga att ligga kvar på sin plats med s,k stolpankring ,
Det måste då vara kätting ut så en rätt vinkel håller kvar bryggan på plats vid större sjögång .
Det med att vrida en bryggdel verkar vara något av det bästa , då kommer inte en kätting att
påverka TS ,
Nu kanske det inte faller C i smaken då kättingen kommer att vara i vägen vid bordning av bryggan
Det ser ut att vara lite större vatten utanför de fastigheter det gäller , då är det med svårighet att
få en flyttbrygga att ligga kvar på sin plats med s,k stolpankring ,
Det måste då vara kätting ut så en rätt vinkel håller kvar bryggan på plats vid större sjögång .
Det med att vrida en bryggdel verkar vara något av det bästa , då kommer inte en kätting att
påverka TS ,
Nu kanske det inte faller C i smaken då kättingen kommer att vara i vägen vid bordning av bryggan