Jag har ett hus med helvalmat tak,vilket innebär att hängrännorna sitter ihop runt hela huset,

Det innebär även att vattnet måste rinna runt i vinkelrännan och med i ett stuprör som sitter i nästa hängränna c:a 42 cm in .
Jag har problem med att få till fall där runt hörnet då den korta biten skall luta tvärtemot hur det gör på andra sidan omvikningskupan, vilket gör att lite vatten blir kvar i rännan.

Hoppas ni orkat läsa och förstår min problembeskrivning. Frågan är om hur man löser det , ska man sätta 2 rännkrokar på var sida om omvikningskupan i samma nivå och sedan en rännskarv istället och en kort bit ut till rännvinkeln?

Hur gör ni som kan sånt här?

Tacksam för alla svar

H Haz6909 skrev:
Jag har ett hus med helvalmat tak,vilket innebär att hängrännorna sitter ihop runt hela huset,

Det innebär även att vattnet måste rinna runt i vinkelrännan och med i ett stuprör som sitter i nästa hängränna c:a 42 cm in .
Jag har problem med att få till fall där runt hörnet då den korta biten skall luta tvärtemot hur det gör på andra sidan omvikningskupan, vilket gör att lite vatten blir kvar i rännan.

Hoppas ni orkat läsa och förstår min problembeskrivning. Frågan är om hur man löser det , ska man sätta 2 rännkrokar på var sida om omvikningskupan i samma nivå och sedan en rännskarv istället och en kort bit ut till rännvinkeln?

Hur gör ni som kan sånt här?

Tacksam för alla svar
Lägger till 2 bilder för att förtydliga.

• Takfot på ett hus med svarta hängrännor och pilar markerade i rött på fasaden.
  • Takfot med svart takrännor och ett korrugerat tak, röd markering visar taklinje under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt att 135 stycke har läst men ingen har ett svar ?

Jag förstår inte riktigt problemet? Det är väl inget problem att få både den långa biten till vänster och den korta biten till höger att luta mot stupröret med lite milt våld?

useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet? Det är väl inget problem att få både den långa biten till vänster och den korta biten till höger att luta mot stupröret med lite milt våld?
Det kan man tycka, men för mig är det så, därför undrar jag hur ni som kan gör o var ni sätter rännkrokar….

Spelar det någon roll om det ligger kvar en halv cm vatten ute i hörnet?

En krok på varsida omvikningskupan.
Om hålet är tillräckligt stort är det inga kostigheter att trycka till rännan så det blir fall från 2 håll.
Eller har du bara 2 nersläpp å den som satte upp det tänkte inte till från början så nu är det fall åt gör många håll?

T Tjrex skrev:
En krok på varsida omvikningskupan.
Om hålet är tillräckligt stort är det inga kostigheter att trycka till rännan så det blir fall från 2 håll.
Eller har du bara 2 nersläpp å den som satte upp det tänkte inte till från början så nu är det fall åt gör många håll?
Du menar hålet ned för stupröret?

Vänstra sidan är 10 m lång med 2 nedsläpp med stuprör i bägge ändar , högersidan som kommer runt hörnet har detta nedsläpp och börjar i ett innerhörn.

useless useless skrev:
Spelar det någon roll om det ligger kvar en halv cm vatten ute i hörnet?
Det kanske det inte gör men det känns onödigt och ni som kan det här gör väl inte så tänker jag.

En krok på varje sida av hörnet, med minst 1cm höjdskillnad..
Såga ett jack i hängrännan nästan hela vägen (beroende på omvikningskupa)

plåtrickard plåtrickard skrev:
En krok på varje sida av hörnet, med minst 1cm höjdskillnad..
Såga ett jack i hängrännan nästan hela vägen (beroende på omvikningskupa)
Stort Tack plåtrickard!, du menar att det ska skilja 1 cm mellan rännkrokarna på vinkelrännan i höjd och att man sågar upp ett spår i hålet till stupröret i hängrännan? Synd att inte Plannja skriver någonting om detta, men det är väl väl känt av proffs som kan detta :).

• Bild på takkonstruktion med svart hängränna och rännkrokar, där markeringar visar områden nära takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
H Haz6909 skrev:
Stort Tack plåtrickard!, du menar att det ska skilja 1 cm mellan rännkrokarna på vinkelrännan i höjd och att man sågar upp ett spår i hålet till stupröret i hängrännan? Synd att inte Plannja skriver någonting om detta, men det är väl väl känt av proffs som kan detta :).
Ja precis... måste erkänna att jag inte läst deras montageanvisning.. men så där gör jag..

• Gilla
Haz6909
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.