hej!

funderar på hängrännor+stuprör till garaget.

taket är ca 15,5 meter långt och ca 100m2 per sida. (totalt 200m2) och jag vill endast ha stuprör på den ena gaveln, alltså bakom garaget.

när jag kollar säger anvisningarna max 10 meter, längre så ska det vara 2 stuprör.

tips på hur jag kan göra för att få allt vatten "bakom" huset?

Gå upp i lite grövre dimension på rännor och rör så att det sväljer vattnet - i övrigt är det väl mest ett estetiskt problem med att höjdskillnaden på 15 m ränna lär väl bli en 7-8 cm om du har en lutning på 5 mm/m som väl är en bra rekommendation.

Edit: Hittade Lindabs dimensioneringstabell här: http://ipaper.ipapercms.dk/lindab/se/lindabbyggkatalog2014/?Page=82

Enligt den borde du faktiskt klara dig med R100 ränna, men går du upp till R125 är du nog dimensionerad även för det blötare framtidsklimatet! :-)

Redigerat:
såg nån rekommendation på 2,5mm per meter, tror det var plannja... så det blir ju bara 4 cm i höjdskillnad på 15,5 meter.

och takfotsbrädan tänkte jag ha 150mm hög/bred, så jag vet inte om det blir ett estetiskt problem egentligen.. men kanske'?

hur mycket vatten sväljer vanliga 125mm rännor?

Ja, AMA Hus säger en minsta lutning på 2,5 mm/m (om det inte har ändrats sen jag bytte rännor) men i praktiken är det klurigt att få till utan att vatten blir stillastående någonstans (vilket inte är ett problem i sig, men det är bra om små partiklar kan sköljas med, och stående vatten vid en skarv gör att det lätt börjar rosta och läcka. Dessutom ska man nog räkna med att hus och tak kan sätta sig några mm med åren också... Jag tycker att 5 mm/m är en bra rekommendation.

"Vanliga" rännor är väl R100. R125 är modellen större, och kan vara svåra att hitta på vanliga byggvaruhus. Jag köpte direkt från Lindab. Hur mycket vatten de sväljer (liter i timmen, eller vad menar du?) kan jag inte svara på, det beror även på lutning och sånt.

jag kan ju sätta dem med ca 5 mm å, då blir det ca 8 cm på hela längden... sätter en krok högt i ena änden och en krok lågt i andra... åsså sätter jag ett snöre däremellan för att få rätt lutning.

byggmax rännor är 125 ser det ut som..

jag vet inte vad jag menade egentligen... men hur ofta regnar det så mycket så det svämmar över?
händer det några gånger på säg 10 år så har det väl ingen betydelse...

jag har en känsla som säger att det går bra med 15,5 meter långa rännor... går det absolut inte så får ni gärna stoppa mig =)

Är taket rakt så går 15 m med ett rör använd 125 ränna det som är "standard" på hus.

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
även med ytan 100 m2? alltså att den sväljer vattnet?

Jag har bara en 125mm ränna på garaget som är ca 90m2 och den har aldrig svämmat över.

Borde inte vara några problem skulle satt ett 100 rör istället för 90 men. Viktigast för att det inte ska spola över är att rännan sitter högt upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.