jag behöver hjälp med en hängmatta.
jag bor i ett L-format hus och undrar om man kan hänga upp hängmattan i husknutarna? det är en två personers hängmatta så vikten som knutarna behöver klara är ca 200kg.
eller finns det någon bättre lösning??? (jag har inga träd att fästa den i)

Knutarna behöver klara betydligt större krafter än så. Kraften som knutarna skall klara av är beroende av framför allt (om vikten i hängmattan är konstant) vinkeln mellan horisontalplanet och den lägsta punkten på hängmatan då man ligger i den.

Exempel: Om hängmatten hänger så att linjen mellan botten och infästningspunkten är 10grader så blir den resulterande kraften på infästningspunkten drygt 10000 N, 1 ton! Hänger du den så att den hänger ner mer i mitten så att vinkeln är 20 grader istället är kraften på infästningen endast 6000 N, 600kg. Detta är alltså kraften PER infästning.

Det kan alltså bli väldiga krafter inblandade om du hänger mattan flackt och ska man dessutom räkna in dynamiska krafter (gungning, rörelser upp och ner) så kan de bli ännu större. Så vad du fäster mattan i är väldigt viktigt. Om det funkar eller ej i ditt fall kan jag inte säga, det får någon mer insatt i huskonstruktion göra...

/Kalle

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.