L
Jag har inte sagt något om krymp och förlängning av linan beroende på temp ,
om vi börjar tala om spann på 100 meter kan jag följa med en bit , nu är det inte så ,
dessa korta spann är inte beroende av uträkning på några temp-kofficienter av något slag
Har spänt linor tillsammans med kraftleverantörer och aldrig snackat om förändring på
längder på linor

harry73 harry73 skrev:
Har man då förspänd linan bra, då tas temperaturkrymp upp av mer eller mindre elastisk utvidgning. Och är den fortfarande rak.
Precis, men då måste jag räkna på spänning och E-modul, och göra en massa antagande... Och det orkar jag inte i hastigheten... ;)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du pratade visst om krymp och förlängning:p
L Liteavvarje skrev:
Angående temp och dito , förlängning av lina eller inte , det kan ni glömma , har aldrig varit med om att det har påverkat upphängningen på något vis
och den finns.
Men spänner man kabeln ordentligt (som du och elbolaget antagligen gjorde) är det inget man märker direkt

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tumregeln är att stål utvidgar sig (eller krymper för den delen) med en um per meter längd och grad. Så din lina ändrar alltså längd med (grovt räknat) en kvarts millimeter räknat på 50C temperaturväxling.

När jag räknar så får jag att det skulle ge en ytterligare nedhängning på 3.5cm mitt på vajern, alltså 2.5m ut (antaget att infästningarna inte rör sig och linan är oändligt styv), vilket jag tycker verkar mycket... Så någon får gärna kolla det.
Jag får det till 25 mm nedhäng, så det ligger nog i den häraden då.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
men då måste jag räkna på spänning och E-modul, och göra en massa antagande.
Man skulle kunna uttrycka förspänning i mm utvidging. Då kan man säga att om man spänner på sommaren ska man spänna linan 0.5mm mer än när man gör det på vintern.

L
Precis, men då måste jag räkna på spänning och E-modul, och göra en massa antagande... Och det orkar jag inte i hastigheten... ;)
Är linan bra och inte upprostad eller liknade , så lägg en ny kabel på befintlig , den linan har nog suttit i en massa år och klarat sig så som den är , den är lång och kommer att svaja lite , vid övergång till huskropparna gör en svanhals på en halv meter som tar upp de vridningar som uppkommer , dom är små , men finns , så inga strama tyglar in

martin43 martin43 skrev:
Dragpåkänningarna tas ju av wiren? Inte kabeln.

Buntband som blir spröda och spricker känns inte optimalt. Finns det ingen "riktig" produkt för ändamålet? Att hänga luftledning är ju inget nytt påfund precis.
Jag har en liknande konstruktion som är ca 15år gammal och det är inga problem med buntband. Och jag har använt riktiga svarta EL-buntband.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tumregeln är att stål utvidgar sig (eller krymper för den delen) med en um per meter längd och grad. Så din lina ändrar alltså längd med (grovt räknat) en kvarts millimeter räknat på 50C temperaturväxling.

När jag räknar så får jag att det skulle ge en ytterligare nedhängning på 3.5cm mitt på vajern, alltså 2.5m ut (antaget att infästningarna inte rör sig och linan är oändligt styv), vilket jag tycker verkar mycket... Så någon får gärna kolla det.
Det här stämmer väl inte.....
Längdutvidgning för olegerat stål är 0,000012 per m och gradökning. Har vi då 5 m vajer och 50 graders ökning så blir vajern 3 mm längre och inte en kvarts millimeter. Nu är väl 50 graders tempökning väldigt mycket för man kommer nog att montera vid en medeltemp på 10-15 grader. Men från max till min temperatur är 50 grader lite i underkant. Vi på jobbet brukar som tumregel använda ca. 70 graders skillnad mellan max och min men då ligger "montage" temperaturen vid ca +10 grader och växlingen lite grov räknat i mitten på temperaturspannet. Så i detta fallet skulle vajern kunna bli ca. 1,75 mm längre vid max tempökning och ca. 1,75 mm kortare vid min tempsänkning (lite grovt räknat). Detta är lite mer än en kvarts millimeter...... om man nu skall vara petig.....

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi är petiga här :) Jag ändrar mitt svar till 87 mm.

Nu händer det grejer:
*2mm Vajer=Check
*Öglebult=Check
*Skruvkrok=Check
*N1X kabel=Check

Nu väntar jag bara på att fjädarna skall anlända. Och bestämma om jag skall använda dom... Jag ser åtminstone en teoretisk fördel med att ha dom och det är om man råkar stöta emot vajern och kablen med en stege eller dyligt. Fjädarna BORDE leda till mindre risk för skador på infästningspunkterna.

2 mm vajer, öglebult, skruvkrok och svart N1X kabel uppställda på stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Brukar dra både vajer och kabel genom ett färgat VP-rör, oftast vitt. Det går betydligt fortare än att sätta buntband och håller nog längre. Har även gjort liknande med lackade plåtrör utomhus.

I övrigt tror jag det kommer gå galant med det du har liggande där. Varför du ska ha fjädrar kan jag inte begripa, jag har då hängt betydligt tyngre saker längs vajer, 10-talet armaturer med 5G2.5 bla., aldrig använt någon fjäder. Bara öglor med dubbla vajerlås i varje ända, och en vantskruv på någon sida för att kunna spänna lättare.

R roli skrev:
Det här stämmer väl inte.....
Längdutvidgning för olegerat stål är 0,000012 per m och gradökning.
Helt riktigt! Mitt fel. Det är ju ca tio my per meter och grad, inte en. (Dvs 12 x 10E-6, inte 1.2 x 10E-6)

Vad lär man sig av det? Jo att man inte skall använda siffror som man bara lite vagt kommer ihåg från när man jobbade i ett forskningslabb för 25 år sedan, utan slå upp rätt siffra, även om man bara skall göra ett överslag. :oops: Borde jag veta. (Intressant att veta att proffsen använder 70C dock. Jag skall försöka komma ihåg att det är just det och inte 7C... :))

Som en kollega alltid gillade att påpeka: "Kom ihåg att månader i labbet kan spara dig timmar i biblioteket..." ;) Mitt eget rekord är bara ca fyra dagar. Som jag slarvade bort för att jag använde ett oscilloskop som tappat kalibreringen på tidbasen med ca 12%...

Så istället så blir längdutvidgningen ... Nej, jag tar min Mats ur skolan och säger ingenting. Den blir "inget större problem," särskilt om man förspänner lite, säger vi istället. ;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P Pyroxen skrev:
I övrigt tror jag det kommer gå galant med det du har liggande där. Varför du ska ha fjädrar kan jag inte begripa, jag har då hängt betydligt tyngre saker längs vajer, 10-talet armaturer med 5G2.5 bla., aldrig använt någon fjäder. Bara öglor med dubbla vajerlås i varje ända, och en vantskruv på någon sida för att kunna spänna lättare.
Som jag skrev, jag tror att fjädarna gör nytta den dag jag råkar stöta emot vajern. Kablen kommer nog att klara sig ändå, jag tänkte mig att sätta svanhalsar på båda sidorna.

L
Vilken höjd kommer det att hänga på , om du krattar gräsmattan , tar det emot då :) :) :)
då sitter linan för lågt :worried:

:) :) :) :)

Ca 3 meter. Risken är väl störst när man bär stegar och dyl, men vis av min egen klantighet, så kommer det att inträffa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.