Jag håller på att lägga ut armeringsjärn i sulan som ska gjutas till min grundmur.
Den undre armeringslagret lägger jag på plastfötter så det kommer upp 5 cm. Det övre lagret hade behövt vara 15 cm från botten, men så höga fötter finns inte (på byggmax i alla fall). Det vanliga när man gjuter kantbalken till en platta är väl att man använder byglar/rektanglar av armeringsjärn för att fästa övre lagret armering. Men jag har ingen armeringsjärnsbockningsmaskin och är glad om jag slipper hyra en.
Så min idé var att i stället hänga upp det övre armingslagret i najtråd som jag hänger i gjutformen. Vad tror ni om det?
Det är alltså i den överliggande brädan jag tänkte fästa najtråden som jag sen hänger armeringen i.
Den undre armeringslagret lägger jag på plastfötter så det kommer upp 5 cm. Det övre lagret hade behövt vara 15 cm från botten, men så höga fötter finns inte (på byggmax i alla fall). Det vanliga när man gjuter kantbalken till en platta är väl att man använder byglar/rektanglar av armeringsjärn för att fästa övre lagret armering. Men jag har ingen armeringsjärnsbockningsmaskin och är glad om jag slipper hyra en.
Så min idé var att i stället hänga upp det övre armingslagret i najtråd som jag hänger i gjutformen. Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså i den överliggande brädan jag tänkte fästa najtråden som jag sen hänger armeringen i.
Det går bra att göra som du tänkt att hänga upp järnen i en list/brädbit under tiden betongen hälls i och bearbetas/vibbas. När betongen väl satt sig lite och fått trögare konsistens kan du släppa på upphängningen för att få till överytan.
Du bockar armeringsjärn i denna form: _|¯|_
Men sidobenen/fötterna ska peka åt olika håll så att den inte vickar. Tittar du uppifrån på bygeln så ser den ut lite liknande detta: И
Dessa najas sedan fast i undre och övre lagret. Hoppas du förstår mina fenomenala illustrationer....
Men sidobenen/fötterna ska peka åt olika håll så att den inte vickar. Tittar du uppifrån på bygeln så ser den ut lite liknande detta: И
Dessa najas sedan fast i undre och övre lagret. Hoppas du förstår mina fenomenala illustrationer....
Man kan ju göra så också.... Men är det rätt? 
Byglarna kan du bygga i klen dimension, 8-10mm går säkert bra. Då behövs ingen bockningsmaskin!tlundberg skrev:
Om man ska peta så vore "rätt" att koppla ihop järnen med L-byglar med lämpligt avstånd, inte någon form av rappliga, lösa kattfötter. Men det var fortfarande inte vad trådstartaren eftersökte.injonil skrev:
Tänkte köra med SKB så jag slipper vibba. Ska gjuta en mur ovanpå sulan sen, så övre ytan behöver inte vara jättebra. Borde väl kunna låta brädbiten sitta?pjfj skrev:
Jag förstår precis hur du menar!Steffo1980 skrev:
10mm är det jag använder just nu som armering. Det är det grövsta de har på byggmax... Den vertikala delen på eventuella byglar ska vara 10 cm. Inte en chans att jag bockar så korta bitar för hand! 50 cm klarar jag. Kanske 40...injonil skrev:
6 mm skulle jag kanske kunna bocka för hand, med hjälp av handsläggan. Men 6 mm armeringsjärn har de inte heller på byggmax... De har bara 10 och 8 mm.Steffo1980 skrev:
Klicka här för att svara