Hoppas någon här har Liebherr och kan svara på mina frågor.
Vi fick idag vår leverans av kyl & frys från Liebherr. Det är två separata enheter som är tänkta att stå intill varandra.
Vårt kök är rektangulärt och det är mer naturligt att både kyl och frys öppnas på vänster sida eftersom man alltid kommer och hämtar saker från det hållet. I manualen läser jag dock detta:
Omhängning av dörr
OBSERVERA
Risk för skador för Sida-vid-sida skåp på grund av kondensvatten!
Om ett Sida-vid-sida skåp (S...) placeras tillsammans med ett annat skåp (som SVS-kombination) skall dörrhängningen vara kvar som vid leveransen.
Häng inte om dörren.
Frågor
1) Är sida-vid-sida någon särskild kombination eller innebär det bokstavligen att om jag har min kyl och frys sida vid sida så ska jag inte hänga om dörrarna? Jag har inte hört talas om detta tidigare.
2) Enligt manualen så står det att frysen ska vara placerad till vänster efter som höger sida av frysen är uppvärmd pga minska risken för kondens. Alla ni som har kyl & frys intill varandra, har ni frysen på vänster sida om kylen?
3) Det finns med beslag så att man kan skruva ihop kyl och frys som ett "paket". Är det att rekommendera och vad är fördelarna? Är det att de blir helt jämna i framkanten? För det blir ju inte lättare att dra ut paketet eller sätta in det för den delen...