4 394 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Hänga maskin på vägg dubbelgips….
Sida 1 av 3
Hej
vi ska hänga en maskin på vägg. Väggen består av dubbelgips med en plyfa bakom. Maskinen väger 65kg och har en utåtgående lucka, luckan öppnas i ovankant och vinklas utåt, där man placerar utrustning som ska rengöras. Denna utrustning väger Max 5 kg.
Alltså har vi en totalvikt på 70 kg. Max skruvlängd är 40 mm. Vi får alltså inte skruva igenom plyfa och maskinens vikt belastas i toppen
Det finns 4-6 infästningspunkter och bredden på maskinen är 45 cm, djupet 55cm, höjd 85 cm
Har ni några tips på en lämplig skruv för detta ändamål?
vi ska hänga en maskin på vägg. Väggen består av dubbelgips med en plyfa bakom. Maskinen väger 65kg och har en utåtgående lucka, luckan öppnas i ovankant och vinklas utåt, där man placerar utrustning som ska rengöras. Denna utrustning väger Max 5 kg.
Alltså har vi en totalvikt på 70 kg. Max skruvlängd är 40 mm. Vi får alltså inte skruva igenom plyfa och maskinens vikt belastas i toppen
Det finns 4-6 infästningspunkter och bredden på maskinen är 45 cm, djupet 55cm, höjd 85 cm
Har ni några tips på en lämplig skruv för detta ändamål?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Är det någon form av renrum?
Det kan nog vara lämpligt att sprida ut vikten på en större yta, med nån form av skiva, eller kanske ett stativ som går från golvet och upp...
Det kan nog vara lämpligt att sprida ut vikten på en större yta, med nån form av skiva, eller kanske ett stativ som går från golvet och upp...
Kan man inte lokalisera rören med en proffesionell väggscanner. Går att hyra.
Jag hade aldrig vågat sätta den vikten utan att få gå igenom.
är du entreprenör till byggherren så bör du avstå uppdraget, om du inte får göra ett säkert montage. Du kan bli straffrättsligt skyldig om maskinen ramlar ner och skadar någon.
är du entreprenör till byggherren så bör du avstå uppdraget, om du inte får göra ett säkert montage. Du kan bli straffrättsligt skyldig om maskinen ramlar ner och skadar någon.
Ett förslag har varit att förborra 3 mm och Max 38mm djupt och använda en ”Ikea” skruv typ denna:
https://www.hornbach.se/shop/Koppli...5x40mm-100-pack/7750475/artikel-detaljer.html
jag har svårt att se att detta ska hålla men jag är ingen ingenjör
https://www.hornbach.se/shop/Koppli...5x40mm-100-pack/7750475/artikel-detaljer.html
jag har svårt att se att detta ska hålla men jag är ingen ingenjör
det är det som bekymrar mig. Jag är ledsen att jag inte kan ge er mer information men det är ett delikat bekymmerM mojjen skrev:Kan man inte lokalisera rören med en proffesionell väggscanner. Går att hyra.
Det måste väl finnas reglar i väggen som man kan fästa i? Och stämmer inte placeringen av reglar med infästningen på maskinen så får man väl placera ytterligare en skiva på väggens framsida som ”länkar” mellan reglar och infästningar. Alltid lätt för en beställare att sätta upp en massa krav som inte går att leva upp till...