Jag har en prylgalen lillebror som har gått och skaffat sig en 42-tums tv. :)

Problemet är att de vill montera upp den på väggen i en hyreslägenhet. Samtidigt som den ska sitta ordentligt så måste de alltså hålla åverkan på väggen så liten som möjligt.

Hur göra? Enligt honom så är väggen i betong och de har haft problem att borra i den i andra sammanhang. Det låter alltså som att väggen är rejält hård.

Tvn väger 31 kg, finns det någon rimlig chans att montera upp den med dessa förutsättningar? Stabilt, men med liten åverkan?

En bifråga:
Vad tror ni hyresvärden (Lulebo) har för åsikter i sammanhanget? Jag har aldrig bott i hyreslägenhet... Brukar man få göra dessa ingrepp hur som helst?

Du behöver bara borra två hål för att få upp TVn, det är ju inga konstigheter. Dock är det ju helt omöjligt att borra i denna typ av betong utan en borrmaskin med slag. Med slagborr och rätt sorts borr är det ju snabbt fixat.

Menar du att det räcker att hänga den i två punkter? Tycker det låter klent.

Jag vet inte exakt vilken typ av maskin som de har använt förut (det är 55 mil mellan oss så jag är inte där alltför ofta) men tar för givet att det är en maskin med slag. Det jag menade med texten är att jag inte tror det är någon form av lättbetong utan mera troligt en väldigt hård, kompakt betongvägg.

Det räcker antagligen med EN punkt, fast då med risk att TVn snurrar runt som ett tivolihjul. ;)

30 kilo är "ingenting" när vi pratar om att fästa i en trävägg eller betongvägg.

Jag kommer väl eventuellt få smäll på fingarna av Byggaren här på forumet men databladet säger att tex en 8mm nylonplugg med rätt skruv till pallar en draglast motsvarande 80kg och en skjuvande last (dvs nedåt) på över 100kg. Säkerhetsfaktorn i båda riktningarna är satt till 6.0 om man använder största skruvdimensionen för pluggen.

Två fästpunkter håller alltså över 200kg.

MathiasS menar nog att det skall vara en borrhammare. Då är det snabbt gjort. Jag läste på ett annat forum:

"A rotary hammer is for drilling holes in concrete and a hammer drill is for playing jokes on your helper."

Ett annat citat:

"I'll never buy another hammer drill. Drills are for making holes in wood, steel, plastic, etc. Impact drivers are for driving fasteners. SDS is for making holes concrete or stone. Period."

Lulebo bryr sig inte det minsta om det är två hål borrade i väggen, hade betydligt fler när jag flyttade från lägenheten när jag köpt hus och det var Lulebo. Hade till och med fyra hål i taket efter projektorfästet...

Be lillebror hyra en borrhammare, typ Hilti, på Cramo ute på Storheden så går det undan att göra hålen. Med slagborrmaskin får man gnugga länge...

mattiasp skrev:
MathiasS menar nog att det skall vara en borrhammare. Då är det snabbt gjort. J"
Det finns slagborrmaskiner och det finns slagborrmaskiner. Jag menade slagborrmaskin. Jag har själv en AEG som funkar utmärkt till denna jobbiga betong man bygger stora hus av....

En borrhammare funkar förstås det också. ;)

Det funkar som sagt med en bra slagborr men generellt så är det ungefär samma skillnad på slagborr och borrhammare som en tändsticka och en eldkastare

Jag har en slagborrmaskin av märket Default DW158. Den är helt värdelös att borra i betong med. På inrådan av forumet har jag införskaffat en kinesborrhammare på Bauhaus. Den fungerar faktiskt lika bra som en riktig (Hilti) Den kommer naturligtvis inte att hålla lika länge, men med Bauhaus 5-årsgaranti känns det som ett bra köp.

har en biltema hammare och den duger väl. Fått byta en gång på garantin, plasten sprack. Dock saknar jag Hiltin jag hadde när jag byggde förrådet. Där fick man se upp annars var man snabbt genom tio cm betong med ett 8 mm borr men åter till urspriungsfrågan. Man kan borra hålen lite lätt nedåt också. Det gör det hela ännu starkare

ett hål som borras rejält djupt, sen en expanderbult på kanske 6mm som vid avflytt kan slås in i väggen. Håller för hur mycke som helst.

mattiasp skrev:
Jag har en slagborrmaskin av märket Default DW158. Den är helt värdelös att borra i betong med. På inrådan av forumet har jag införskaffat en kinesborrhammare på Bauhaus. Den fungerar faktiskt lika bra som en riktig (Hilti) Den kommer naturligtvis inte att hålla lika länge, men med Bauhaus 5-årsgaranti känns det som ett bra köp.
Exakt mina erfarenheter! Slagborrmaskin i betongväggarna där vi bor är kasst, med en borrhammare funkar det fantastiskt bra. Jag köpte en billig på Jula för några år sedan. Den kostade bara några hundralappar, och ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Däremot gäller det att vara något försiktig med de billigare maskinerna. Om borret "hugger tag" i väggen är det inte roligt att hålla i maskinen. Jag tror att de dyrare maskinerna, typ Hilti, har någon spärr som gör att borren stannar om själva maskinen (om ni förstår vad jag menar) börjar rotera.

Mr_XXX skrev:
ett hål som borras rejält djupt, sen en expanderbult på kanske 6mm som vid avflytt kan slås in i väggen. Håller för hur mycke som helst.
Vi pratar om 30 KILO, det är inte en hel biosalong som ska hängas upp på väggen.

Hej igen och tack för synpunkterna.

Som ett par har påpekat så är det ju "bara" 30kg. Det är antagligen inte så mycket i sammanhanget. (Jag har antagligen varit rysk ingenjör i ett tidigare liv eftersom jag gillar att överdimensionera :) )

Så förhoppningsvis ska det inte vara några problem. Det som känns lite oroande för mig är att han frågade mig hur han ska sätta upp den samtidigt som jag själv inte har möjlighet att åka dit och kolla hur det överhuvudtaget ser ut på platsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.