5 750 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Handukstork vs Element
Skillnaden är inte minimal, i alla fall inte enligt databladet. Den vita ger 45% mer än den i krom.v-g skrev:Dock är inte vitt mycket bättre än rostfritt. Vill man ha bra värmeavgivning är det svart man ska satsa på
Dock kan färgen även vara isolerande så hur det fungerar i ett verkligt scenario det är svårt att testa utan labb. Troligt är skillnaden högst minimal!
Detta kallas emissionsfaktor och ska kompenseras för om man tex kollar med IR-kamera på metallytor för att få rätt värde.
Mao köp den du tycker är snyggast![]()
Best. nr Färg Vid DT 30 °C Vid DT 50 °C
5976 Vit 218 W 417 W
5980 Krom 149 W 286 W
Skillnaden är stor mellan målat och kromat.v-g skrev:Dock är inte vitt mycket bättre än rostfritt. Vill man ha bra värmeavgivning är det svart man ska satsa på
Dock kan färgen även vara isolerande så hur det fungerar i ett verkligt scenario det är svårt att testa utan labb. Troligt är skillnaden högst minimal!
Detta kallas emissionsfaktor och ska kompenseras för om man tex kollar med IR-kamera på metallytor för att få rätt värde.
Mao köp den du tycker är snyggast![]()
Jag har gått utbildning i industritermografering och har just studerat element i olika färger.
Spray måla halva elementet med silverfärg och behåll andra halvan med org. elementfärg.
tittar du med terograferingskamera så ser den silvermålade ytan sval ut.
Håller du ex handen ett par cm framför de olika ytorna så känner du även att det är enorm skillnad på värmestrålningen. du kan inte bomma, även med förbundna ögon.
yttemperaturen är dock den samma så fysisk kontakt med en handuk värmer lika bra.
så skall du ha det som element skall du nog tveklöst välja den vita.
Har ni kanske funderat på varför just plåttermosar är i blank metall/kromade? samma sak gäller för lastbilar som kör ut asfalt...just det...kromade flak.
dock kan jag avslöja att kolören spelar mindre, näst intill obefintlig, roll.
däremot är just elementfärg framtagen för att avge hög värmestrålning (hög emessivitet), vilket också visade sig i våra tester.
Har ni ett strykjärn med kromad platta kan ni själva testa med att hålla handen framför. det strålar inte mycket för att vara över 100 grader varmt.
Har ni sedan möjlighet att jämföra med ett teflonbehandlat (eller måla ert kromade med element färg...) så märker ni att skillanden är enorm!
min slutsats var alltså :
Skall du ha den som handukstork och är den elansluten så är det nog fördel att ha den kromad. Då har du minst effektförluster genom värmestrålning till omgivningen.
Skall du ersätta ett element, välj Målat!
Skall du ha den som handukstork och är den elansluten så är det nog fördel att ha den kromad. Då har du minst effektförluster genom värmestrålning till omgivningen.
Skall du ersätta ett element, välj Målat!
Och jag kan bara tillägga att jag hade rejält fel. Tyvärr hittade jag inga bra jämförelser mellan en vitt och en kromad handdukstork.
Men i jämförelse med ett element är ändock båda dåliga, jag har mina mest för handdukarna iaf
Men i jämförelse med ett element är ändock båda dåliga, jag har mina mest för handdukarna iaf
Klicka här för att svara