Tum och vänster värmare funkar inte på skotern, den högra blir varm
Har ohm mätt tummen till 8 och vänster till 16-17 ohm.

Vad jag googlat mig till så bör det var ok värden. Ska mäta så jag har spänning fram men tror att höger vänster handtag går på samma kontakt så det borde ju var ok där?

Om jag har ström till värmarna, vad ska man då kolla om dom inte blir varma? Eller kan det bli avbrott vid uppvärmning?
 
Vad har du för resistans i den som fungerar då?

Det kan vara lite missvisande resultat av att endast använda en multimeter för resistansmätnig. Eftersom det inte går igenom ström, och ett glapp kan visa sig först när det går igenom ström.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Vad har du för resistans i den som fungerar då?

Det kan vara lite missvisande resultat av att endast använda en multimeter för resistansmätnig. Eftersom det inte går igenom ström, och ett glapp kan visa sig först när det går igenom ström.
Ja så långt tänkte jag inte, att jag skulle mäta den som funkar 😳 ska kolla den.

Måste man ha nåt annat att mäta med för att se om det blir glapp med ström genom?
 
A
Nä multimetern i resistansläge är rätt. Finns ett avbrott upptäcks det som ett högt eller oändligt motstånd.

Multimetern använder ju ohms lag för att beräkna detta motstånd.
Om man vet två av tre parametrar i ohms lag kan den tredje alltid beräknas.

Avbrottet kan ju vara just ett glapp. Ett glapp är ofta intermittent. Avbrottet kan även uppstå var som helst i kretsen. Det behöver inte vara just slingorna i värmare/handtag glappet är i. Det kan vara en dålig kontakt eller skadad ledning på vägen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Nä multimetern i resistansläge är rätt. Finns ett avbrott upptäcks det som ett högt eller oändligt motstånd.

Multimetern använder ju ohms lag för att beräkna detta motstånd.
Om man vet två av tre parametrar i ohms lag kan den tredje alltid beräknas.

Avbrottet kan ju vara just ett glapp. Ett glapp är ofta intermittent. Avbrottet kan även uppstå var som helst i kretsen. Det behöver inte vara just slingorna i värmare/handtag glappet är i. Det kan vara en dålig kontakt eller skadad ledning på vägen.
Ska kolla om handtagen är kopplade på samma "matning" , höger funkar men inte vänster.

En sån megger eller vad det kallas som man kollar el golvvärme med, kan man använda en sån för att kolla själva värmeplattorna?

Två grannarna är elektriker och har sånna
 
Ja eller så beställer du en ny värmeelement. Skitenkelt att byta. Blås av gummit med tryckluft.
 
N Nickesågen skrev:
Ja eller så beställer du en ny värmeelement. Skitenkelt att byta. Blås av gummit med tryckluft.
Ja det vet jag men det är 2-3000 att byta allt, måste ju se till så jag vet var felet är, är det brott på kabeln så kan jag byta värmeplattan varje dag utan att det blir bättre
 
17 på den som funkar, 6 på den andra och 0 på tummen.
Tummen var det kabelbrott på precis där kabeln går in.

Svart plastdel med trasig kabel, i bakgrunden syns en multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir nog svårt att löda dit nåt men får väl göra ett försök... Köpte en ny tumgas för 2år sen men den blev inte bytt och nu är den borta så klart.... ☹️
 
Den som letar hittar ibland

Förpackning med etikett "Gashandtag med värme Ski Doo" från Rinab, artikelnummer 280561.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.