Ska i höst spika fasad på nya sommarstugan. Stående panel som behandlas med tjärvitriol (grått pigment). Eftersom "färgen" inte är täckande - ska jag använda spikpistol eller handspika? Det senare alternativet tänker jag är skonsammare, dvs knäcker inte träfibrerna. Om det blir spikpistol kanske batteridrivet är att föredra framför tryckluft? Så två frågor -1. spikpistol eller inte? 2. batteri eller tryckluft i pistolen?
 
Det beror nog lite på hur mycket panel vi pratar om. Det är ganska jobbigt att spika allt för hand, däremot ser det inte så bra ut med märken från spikpistol, speciellt inte utan täckande färg.

Jag brukar köra med spikpistolen men ställa ner tryck/djup så att spiken inte går hela vägen, utan den sticker ut 5-10mm. Sedan går jag efter och slår det sista med hammaren.

Batteri eller tryckluft spelar ingen roll för resultatet. Tryckluft kan vara krångligt med slangar medans batteridrivna pistoler är väldigt tunga. Finns för/nackdelar med båda, men inget som påverkar resultatet skulle jag påstå.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt inspel JSE :D! Det blir i alla fall runt 150 kvm och senare lite till när bastu, förråd mm ska byggas. Bra idé att ställa ner trycket! Det tar jag med mig! Hantlangarungdomarna kan ju efterspika sista centimetern. Tungt kan det ju bli med pistol men det blir ju hammaren med efter ett tag ;). Får hårdköra på gymmet tills det är dags:strong:
 
  • Gilla
JSE
  • Laddar…
Rickard.
Har man en bra spikpistol kan man ganska fort justera in lagomt tryck så man bara behöver efterspika ett litet antal där träet råkar vara hårdare. Börja lågt och öka till det är lagomt helt enkelt.

Jag har hört att vissa vägrar klippta huvuden på panel och även om jag inte förstår det så kan det vara nått att tänka på innan.
 
  • Vit trädpanel med spikhål där spiken inte gått i helt, tips om justering av spikpistol nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pasi K
  • Laddar…
P Pasi K skrev:
Ska i höst spika fasad på nya sommarstugan. Stående panel som behandlas med tjärvitriol (grått pigment). Eftersom "färgen" inte är täckande - ska jag använda spikpistol eller handspika? Det senare alternativet tänker jag är skonsammare, dvs knäcker inte träfibrerna. Om det blir spikpistol kanske batteridrivet är att föredra framför tryckluft? Så två frågor -1. spikpistol eller inte? 2. batteri eller tryckluft i pistolen?
Jo, det gäller att ställa in spikpistolen så spikskallen inte försvinner ner i träet. Gör man bara det rätt så ser det bättre ut, särskilt om man är nybörjare på att spika. Det är oundvikligt att man missar ibland och slår märken bredvid spiken.

Vad är det för panel? Lockläkt?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har man en bra spikpistol kan man ganska fort justera in lagomt tryck så man bara behöver efterspika ett litet antal där träet råkar vara hårdare. Börja lågt och öka till det är lagomt helt enkelt.

Jag har hört att vissa vägrar klippta huvuden på panel och även om jag inte förstår det så kan det vara nått att tänka på innan.
Tack för svar! Ska se till att fixa en bra spikpistol. Har köpt lite Makita-grejer 18 V. Verkar inte finnas spikpistol i den serien. Är det alltid klippta huvuden till spikpistol?


Rickard. Rickard.ag skrev:
Har man en bra spikpistol kan man ganska fort justera in lagomt tryck så man bara behöver efterspika ett litet antal där träet råkar vara hårdare. Börja lågt och öka till det är lagomt helt enkelt.

Jag har hört att vissa vägrar klippta huvuden på panel och även om jag inte förstår det så kan det vara nått att tänka på innan.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har man en bra spikpistol kan man ganska fort justera in lagomt tryck så man bara behöver efterspika ett litet antal där träet råkar vara hårdare. Börja lågt och öka till det är lagomt helt enkelt.

Jag har hört att vissa vägrar klippta huvuden på panel och även om jag inte förstår det så kan det vara nått att tänka på innan.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har man en bra spikpistol kan man ganska fort justera in lagomt tryck så man bara behöver efterspika ett litet antal där träet råkar vara hårdare. Börja lågt och öka till det är lagomt helt enkelt.

Jag har hört att vissa vägrar klippta huvuden på panel och även om jag inte förstår det så kan det vara nått att tänka på innan.
 
A andersmc skrev:
Jo, det gäller att ställa in spikpistolen så spikskallen inte försvinner ner i träet. Gör man bara det rätt så ser det bättre ut, särskilt om man är nybörjare på att spika. Det är oundvikligt att man missar ibland och slår märken bredvid spiken.

Vad är det för panel? Lockläkt?
A andersmc skrev:
Jo, det gäller att ställa in spikpistolen så spikskallen inte försvinner ner i träet. Gör man bara det rätt så ser det bättre ut, särskilt om man är nybörjare på att spika. Det är oundvikligt att man missar ibland och slår märken bredvid spiken.

Vad är det för panel? Lockläkt?[/QUOTE

Tack för svar! Är väl inte helt nybörjare gick bygg en gång i tiden men bara 2 år som färdig snickare för typ 40 år sen:p

Det blir falspanel, raka kanter i varierande bredder, 70-95-120
 
  • En enskild träplanka av furu isolerad på vit bakgrund
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal träpanel med ett smalt, vertikalt fönster på en byggnadsfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pasi K skrev:
Tack för svar! Ska se till att fixa en bra spikpistol. Har köpt lite Makita-grejer 18 V. Verkar inte finnas spikpistol i den serien. Är det alltid klippta huvuden till spikpistol?
Klippta huvuden är de där som har högre vinkel, 34⁰ eller vad det är. De mer raka, 21⁰ ha runda huvuden som vanlig spik. Och det är väl det du ska ha till panel, det är klart snyggast.

Det blir väl lite känsligare på din typ av panel. Det gäller att få det rakt, krokiga linjer stör ögat. Snörslå för att få det vågrätt, nån liten mall för att få spiken på samma avstånd från kanten.

Jag är också av den filosofin att det ska räcka att spika falspanelen på ena sidan, den med den överskjutande falsen. Den andra änden kläms fast av panelen bredvid. Då kan panelbrädorna ändra sig med luftfuktigheten utan att dra ut spikarna.
 
Rickard.
P Pasi K skrev:
Är det alltid klippta huvuden till spikpistol?
Nej, det finns med runda huvuden men om det finns med runda huvuden till alla pistoler vet jag inte. Jag vet om två modeller med runt huvud och det är rundbandad spik och "vanliga" bandade spikar med huvudet förskjutet för att funka i maskinen. Har aldrig spikat panel men någon av dom så har inga rekommendationer.
 
  • Gilla
Pasi K och 1 till
  • Laddar…
Det finns maskinspik med runt huvud också.
Dewalt 692 tar 31-34° med rund skalle (offset).
 
  • Gilla
Pasi K
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej, det finns med runda huvuden men om det finns med runda huvuden till alla pistoler vet jag inte. Jag vet om två modeller med runt huvud och det är rundbandad spik och "vanliga" bandade spikar med huvudet förskjutet för att funka i maskinen. Har aldrig spikat panel men någon av dom så har inga rekommendationer.
Ni alla är ju bara bäst! Så jäkla bra att man bara kan kasta ut en få bra svar! Ska börja kolla runt lite på marknaden !
 
F Fluxor skrev:
Det finns maskinspik med runt huvud också.
Dewalt 692 tar 31-34° med rund skalle (offset).
tack! Då är det bara att ta fram "googlemaskinen" och kolla upp
:D
 
  • Gilla
Pasi K
  • Laddar…
Kanon! Ska kolla vidare. Bra att göra research i god tid för när det väl är dags så gäller det att få huset vädertätt!
 
Hej Pasi
Vad är det för virke och profil du har på panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.