Jag har flytspacklat golv i källaren men har avgränsat vid golvbrunn där jag tänkte använda handspackel för att bygga fall. Letade fram att Finjas 420DR verkar vara det jag letar efter men ingen verkar ha det i lager och jag lyckas inte identifiera någon motsvarande produkt från annan tillverkare.

Någon som kan tipsa om något vettigt, eller ska jag bara blanda flytspacklet väldigt tjockt och använda det på samma sätt? Kör med Finjas 265FR som specificerar 3,2-3,6 liter vatten per säck. Har kört 3,5 och då flyter det ut väldigt lätt. Kan 3dl per säck göra så stor skillnad?

Ardex A45 eller om det är tillskjutande fukt så A46, skulle säga att det inte går att slipa så spackla bra 🙂

• Gilla
jhall
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ardex A45 eller om det är tillskjutande fukt så A46, skulle säga att det inte går att slipa så spackla bra 🙂
Tack för tipset. Är det kanske bättre att försöka få till det med flyt då? 15 minuters bearbetningstid på det där spacklet känns rätt kort.

Det är kort 😄
Men man kan blöta på lite med svamp innan det är helt hårt
Prova med flyt du, men se till att inte ha nån tid inbokad efter, för inget torkar så sakta som flytspackel om man vill att det ska torka fort.

Tejpa igen brunnen, sen skrapar du spacklet när det är lite halvhårt, så blir det nog bra.

Vissa spackel torkar dock nerifrån och upp, andra uppifrån och ner och endel torkar lika rakt igenom, eller det är iaf min uppfattning

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag valde att lägga lite tid på youtube istället och hittade en plattsättare som tipsade om hur han byggde fall. Provade och det blev riktigt bra.

Han tejpade igen golvbrunnen med silvertejp, mätte ut hur mycket flytspackel som skulle dit, blandade och hällde ut längs kanterna. Det flöt ner mot brunnen och han skopade upp och hällde längs kanten igen.

När det börjat stelna skrapade han till det lokala fallet runt brunnen. Slätt och fint, men tog en stund då man fick sitta där och ösa en halvtimme eller så.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Några dl gör en enorm skillnad på flytspackel.
Skulle gissa att 4 lit på ditt skulle bli lagom för att hälla längs kanterna och låta det sakta flyta ner mot brunnen och skapa fallet av sig själv men alla spackel beter sig olika.
Är man rädd för att det ska bli för löst så det vill rinna ner i brunnen brukar jag rek. att sätta en avstängningslist på brunnen istället så slipper man skopa och kladda ner brunnen.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Några dl gör en enorm skillnad på flytspackel.
Skulle gissa att 4 lit på ditt skulle bli lagom för att hälla längs kanterna och låta det sakta flyta ner mot brunnen och skapa fallet av sig själv men alla spackel beter sig olika.
Är man rädd för att det ska bli för löst så det vill rinna ner i brunnen brukar jag rek. att sätta en avstängningslist på brunnen istället så slipper man skopa och kladda ner brunnen.
Jag ska prova mer vatten när jag kör nästa brunn. Står 3.2-3.6 liter per säck, har kört 3.6 genom hela men det är fiberförstärkt. Ska se om man tar något mer lättrinnande kanske, men det här blev bra bara man planerade lite först.

Silvertejp i brunnen funkade finfint, med avstängningslisten får man en sån hög kant.

Hur gick det här?, jag har samma dilemma, tänkte flytspackla övriga rummet men vill handspackla runt golvbrunnen. Runt golvbrunnen är det 1 kvm övriga rummet är 16kvm. Jag har aldrig gjort detta innan och därför känns det svårt att göra i ett svep.

Precis som TS fastnade jag för Finja 420, men ingen verkar ju sälja detta. Generellt verkar det dåligt med handspackel hos Hornbach och Bauhaus utan det är flytspackel som gäller. Känns lite fel när jag vill bygga fall och snarare än att släta ut. Tips?

Paul-Staffanstorp
C Chokladmonster skrev:
Hur gick det här?, jag har samma dilemma, tänkte flytspackla övriga rummet men vill handspackla runt golvbrunnen. Runt golvbrunnen är det 1 kvm övriga rummet är 16kvm. Jag har aldrig gjort detta innan och därför känns det svårt att göra i ett svep.

Precis som TS fastnade jag för Finja 420, men ingen verkar ju sälja detta. Generellt verkar det dåligt med handspackel hos Hornbach och Bauhaus utan det är flytspackel som gäller. Känns lite fel när jag vill bygga fall och snarare än att släta ut. Tips?
Står ju ganska väl förklarat här i tråden hur man gör med flytspackel och lokalfall så jag förstår inte vad du undrar mer specifikt...

Jag föredrar ju dock en avstängningslist på brunnsflänsen om man inte är van vid spacklet så det inte riskerar rinna ner i brunnen och när det stagnerat så drar man bort listen och skrapar bort eventuellt överflöd.

Flöt först in elslingorna över hela golvet innan jag stängde av duschzonen och flöt utanför.
Våtrum med flytspacklat golv, blå avstängningslist runt golvbrunn, för att kontrollera flödet och skapa korrekt lutning vid renovering av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det torkat drog jag bort avstängningslisten och flöt lokalfallet med lite tjockare blandning så det stannade på flänsen.
Golv med flytspackel runt brunnen med avstängningslist borttagen och jämnt fall mot brunnsflänsen.
Skapa konto

Sen skrapade jag med en spackel och frigjorde brunnsflänsen samt skapade ett bra jämnt fall.
Flytspacklat golv i ett badrum med synlig brunnsfläns och elslingor inspekterade, redo för vidare bearbetning av duschzonen.
Skapa konto

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Det är jag som är trött, blev aldrig klok på vilken produkt som valdes, men det är kanske same same när det är flytspackel? Vad tycker du är bra fall? 10mm/meter? Är flytspackel att rekommendera framför handspackel för nu hittade jag nämligen en butik i närheten som hade Finja 420. Men med din förklaring verkar ju flytspackel funka fint. Tack

Paul-Staffanstorp
C Chokladmonster skrev:
Det är jag som är trött, blev aldrig klok på vilken produkt som valdes, men det är kanske same same när det är flytspackel? Vad tycker du är bra fall? 10mm/meter? Är flytspackel att rekommendera framför handspackel för nu hittade jag nämligen en butik i närheten som hade Finja 420. Men med din förklaring verkar ju flytspackel funka fint. Tack
Jag föredrar att skapa fallet med flytspackel då jag har mest erfarenhet av detta och när jag provade någon sorts handspackel för många år sen så tyckte jag det brände för fort och jag hade svårt och få till det bra.

I duschzonen ska ju fallet vara 7-20mm/m.
Jag brukar sätta mina nivåraketer runt duschzonen på 10mm över brunnsflänsen.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:

Jag körde med Finja 265 och gjorde som han här:

Delade dock in rummet i delar för att få det hanterbart med volymen.

Att tejpa igen brunnen ordentligt gjorde en jätteskillnad för då kan man flyta på utan att vara rädd för att det går över kanten. Sen skopar man bara bort det ur brunnen allt eftersom och häller längre bort samt skrapar med rätskiva när det börjar stelna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.