4 813 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Handslip...
Hade otroligt svårt att sätta rubrik på tråden. Så en moderator kan gärna ändra den om den blev luddig.
Till mitt ämne:
Jag letar efter ett bättre sätt att slipa spackel på inomhus. Då vi renoverar ett rum i taget med en del spackelslipning så har jag och sambon tröttnat på att man får städa var dag i hela huset efter man slipat spackel.
Jag har sett någonstans en smart pryl. Ser ut som ett damsugarskaft som man kan koppla till en damsugare i ena änden och platta för slippapper i andra.
Verkar vara smart för att slippa damm i hela huset!
Så vad letar jag efter?
Till mitt ämne:
Jag letar efter ett bättre sätt att slipa spackel på inomhus. Då vi renoverar ett rum i taget med en del spackelslipning så har jag och sambon tröttnat på att man får städa var dag i hela huset efter man slipat spackel.
Jag har sett någonstans en smart pryl. Ser ut som ett damsugarskaft som man kan koppla till en damsugare i ena änden och platta för slippapper i andra.
Verkar vara smart för att slippa damm i hela huset!
Så vad letar jag efter?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 577 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 577 inlägg
Kanske en sk "giraff", sök på slipgiraff.
Har inte testat Decosandern men har däremot använt Mirkas Abranet-slipklots med utsug. Den är extremt bra, dels för att Abranetpapprena varar väldigt länge, dels för att utsuget tar i princip allt damm. Den klotsen är likvärdig med Decosandern vad gäller slipfunktion.
Först och främst bör du öva på din spacklingsteknik så att det blir minimalt med slipning. Där har du mest att vinna. Jag jag slipat spackel med Mirkas abranetklots och det blir helt dammfritt. Om det är mycket att slipa pga bristande spacklingsteknik, skulle jag gå på något maskindrivet. Klotsen är jobbig på väggar och i tak. Jag skulle tro att Decosandern är ett bättre alternativ för spackel. När du väl har lärt dig att spackla så blir det så lite slipning att du kan använda vilket verktyg som helst.
Det finns även från Mirka ett handslipstöd som man håller i handen istf Decosander skaftslipen, http://www.mirka.se/15F94166-3B4D-4762-AFBA-6711C8003D8B.W5Doc Den klossen är super även för mellanslipning vid lackning av möbler etc. Annars rekommenderar jag att hyra en Flex Giraff med bra dammsugare. Det är verkligen värt alla pengar med tanke på tidsbesparing, resultat och dammfrihet.
Jo jag vet att det ligger otroligt mycket i spackeltekniken. Men det är bara att inse att jag inte är en guru på området. Undra hur mycket som blir kvar på väggen i % av allt man kletar dit???mattiasp skrev:Först och främst bör du öva på din spacklingsteknik så att det blir minimalt med slipning. Där har du mest att vinna. Jag jag slipat spackel med Mirkas abranetklots och det blir helt dammfritt. Om det är mycket att slipa pga bristande spacklingsteknik, skulle jag gå på något maskindrivet. Klotsen är jobbig på väggar och i tak. Jag skulle tro att Decosandern är ett bättre alternativ för spackel. När du väl har lärt dig att spackla så blir det så lite slipning att du kan använda vilket verktyg som helst.
Du menar en vanlig slipkloss i trä? om så är fallet så har jag redan en liknande som inte gör arbetet speciellt damfritt!ClasseClas skrev:Det finns även från Mirka ett handslipstöd som man håller i handen istf Decosander skaftslipen, [länk] Den klossen är super även för mellanslipning vid lackning av möbler etc. Annars rekommenderar jag att hyra en Flex Giraff med bra dammsugare. Det är verkligen värt alla pengar med tanke på tidsbesparing, resultat och dammfrihet.
Intressant! Man får ju ca 10 sådana till priset av en Deco... kan funka då man når till taket utan stege...phl skrev:
Har en grovis. Så det är lugntNimajneb skrev:
Klicka här för att svara