6 635 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Handskar och kärringar?
Handskar på i princip alltid, jobbar på Skanska och där är handskar krav ( och varselkläder på överkroppen, skyddsskor, hjälm, glasögon samt synligt ID-kort). Det var bökigt i början men nu är det helt naturligt, känns konstigt utan....
Apropå handskar och att slipa i pelarslip = livsfarligt har flera kollegor som brytit både fingrar och händer. Det är lite svårt att hålla emot en 2 hk elmotor med en hastighet på 2400 rpm, dilemmat är att man måste ha handskar annars bränner man sig, iband när man slipat mycket har man brännblåsor ändå rakt igenom handskarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Kamelen skrev: Är jag ensam om det? Att tycka att en riktig man ska inte använda handskar?
KamilenskiJakanGranit skrev:
Vi är väldigt många kärringar här på Byggahus! Förstår om du känner dig ensam som riktig man.
Fixartanten
Jag brukar sällan använda handskar, men har upptäckt ett problem med det. När man gjort något kreativt några timmar så accepterar inte min dator mina fingeravtryck längre så jag får problem att logga in pga alla smårepor på fingertopparna.
Skulle vilja ha tips om bra handskar att använda när man rensar slånbuskar. Hustrun råkade på rosfeber i höstas efter att en tagg repat handleden på henne och hon fått in kroppens egna bakterier i såret.
Skulle vilja ha tips om bra handskar att använda när man rensar slånbuskar. Hustrun råkade på rosfeber i höstas efter att en tagg repat handleden på henne och hon fått in kroppens egna bakterier i såret.
Jag sällar mig stolt till skaran av kärringar här. 
Självklart handskar när man arbetar, det finns rätt handske för varje tillfälle, allt från tunna montagehandskar till grova svin-narv-handskar. Täta handskar vid betongjobb, splitter och nålsäkra handskar när man håller på och plockar krossat glas.
Varma isolerade handskar, tunna svala osv osv.
En riktig karl, förlåt - kärring, har minst 5 olika sorts handskar i sin garderob.
När man arbetar med roterande maskiner är dock den rätta handsken ingen handske alls, annars står man där en dag och undrar varför det saknas lite bitar av kroppen. :O
Förutom vid maskinjobben så finns det naturligtvis tillfällen då även den allra tunnaste smidiga handsken är lite för klumpig.
Men knalla in på Jula en dag och botanisera lite bland handskarna, dom är inte dyra där, men inte alltid av allra högsta klass. Köp några olika intressanta alternativ, och om det är någon modell som faller dig på läppen men slits ut för fort kan man ju försöka hitta något liknande av bästa kvalitet.
Men att jag sen i praktiken tyvärr glömmer att dra på mig handskarna då och då är inte bra. Men jag jobbar på det.
Självklart handskar när man arbetar, det finns rätt handske för varje tillfälle, allt från tunna montagehandskar till grova svin-narv-handskar. Täta handskar vid betongjobb, splitter och nålsäkra handskar när man håller på och plockar krossat glas.
Varma isolerade handskar, tunna svala osv osv.
En riktig karl, förlåt - kärring, har minst 5 olika sorts handskar i sin garderob.
När man arbetar med roterande maskiner är dock den rätta handsken ingen handske alls, annars står man där en dag och undrar varför det saknas lite bitar av kroppen. :O
Förutom vid maskinjobben så finns det naturligtvis tillfällen då även den allra tunnaste smidiga handsken är lite för klumpig.
Men knalla in på Jula en dag och botanisera lite bland handskarna, dom är inte dyra där, men inte alltid av allra högsta klass. Köp några olika intressanta alternativ, och om det är någon modell som faller dig på läppen men slits ut för fort kan man ju försöka hitta något liknande av bästa kvalitet.
Men att jag sen i praktiken tyvärr glömmer att dra på mig handskarna då och då är inte bra. Men jag jobbar på det.
Har du provat Texet dusch-peeling-tvål någon gång?skalman1 skrev:

http://www.texogen.se/texogen/product.asp?dept_id=17&pf_id=7053
Jag har också enormt torra händer, åtminstone vintertid, men denna tvål tycker jag tar svår smuts fantastiskt bra men torkar inte alls ut huden så mycket.
Och jag tvättar hela kroppen med den, från knoppen till sno**** om jag någon gång har lyckats skita ner mig något otroligt gruvligt.
Jag vet inte riktigt var man kan köpa den, mina flaskor kommer via bekantas bekanta typ, köpt direkt från en av Texets ambulerande försäljare. Men sök runt på hemsidan, så klarnar det kanske.
Var försiktig med kemikalierna.silversmeden skrev:
Jag har hållt på lite med fotoframkallning. Och när jag ett tag hade det som en arbetsuppgift så kom mina händer allt för frekvent i kontakt med framkallningsvätskorna, och plötsligt en dag var kroppens funktion/försvar helt nedbruten så efter varje gång jag slabbat lite så ruttnade huden.
Ett par dagar efter slabbandet började det ömma, sen blev huden mörkfläckig, sen föll allt skinn av och jag hade knallröda jätteömma händer.
Jaja, det kom inte riktigt helt på en gång, men problemen accelererade i alla fall rätt häftigt, och efter varje framkallningstillfälle hade jag 2 veckor med nästan oanvändbara händer, så det blev bråttom att finna en ersättare då jag inte kunde fortsätta. :S
Mikael_L skrev:Har du provat Texet dusch-peeling-tvål någon gång?
[bild]
[länk]
Jag har också enormt torra händer, åtminstone vintertid, men denna tvål tycker jag tar svår smuts fantastiskt bra men torkar inte alls ut huden så mycket.
Och jag tvättar hela kroppen med den, från knoppen till sno**** om jag någon gång har lyckats skita ner mig något otroligt gruvligt.
Jag vet inte riktigt var man kan köpa den, mina flaskor kommer via bekantas bekanta typ, köpt direkt från en av Texets ambulerande försäljare. Men sök runt på hemsidan, så klarnar det kanske.
Tack för tipset!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag förbrukar ett par montörshandskar/ 1,5 månad ungefär.
Blev direkt satt med handskar när jag började praktisera som elektriker och sedan dess känns det konstigt att jobba utan. De brukar ofta hänga med på hela dagarna, när man jobbar, sitter i bilen osv. Åker av när man ska pilla med småkablar, M4-skruv, kulo eller dyligt.

//Patrik
Blev direkt satt med handskar när jag började praktisera som elektriker och sedan dess känns det konstigt att jobba utan. De brukar ofta hänga med på hela dagarna, när man jobbar, sitter i bilen osv. Åker av när man ska pilla med småkablar, M4-skruv, kulo eller dyligt.

//Patrik
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Väldigt sällan jag använder handskar.. Innan jag blev kontorsråtta så jobbade jag med service och hade händerna i olja och fett hela dagarna, gissa om jag fick torrsprickor. Handskar? Väldigt sällan antingen så glömde jag dem eller så blev jag irriterad på dem när jag skulle ta ett 3mm borr eller pilla med m5 skruv, då kunde de flyga all världens väg.
I förrgår förbrukade jag dock ett par, kånkade på sten och betong hela dagen, typ 10-12 ton. Handskarna var borta på ett flertal fingrar efter den dagen =)
I förrgår förbrukade jag dock ett par, kånkade på sten och betong hela dagen, typ 10-12 ton. Handskarna var borta på ett flertal fingrar efter den dagen =)