kamilenski skrev:
Vad???
Japp. :(

Jag måste använda stark handrengörning eftersom jag är mekaniker, så ihop med att jag har känsliga händer så blir det så ibland.
Blir knalltorr om händerna så det spricker ända ner i köttet.

Därav använder jag ofta handskar, då är jag ren när jag tar av dom så länge man inte slabbat med olja. :)

Ola78
skalman1 skrev:
Japp. :(

Jag måste använda stark handrengörning eftersom jag är mekaniker, så ihop med att jag har känsliga händer så blir det så ibland.
Blir knalltorr om händerna så det spricker ända ner i köttet.

Därav använder jag ofta handskar, då är jag ren när jag tar av dom så länge man inte slabbat med olja. :)

Antar att du använder en bra handkräm också om du har känsliga händer, om inte.....börja med det. Det är något som alla borde göra för att ta hand om sina händer. Smörjer alltid mina händer efter jobbet varje dag.

Har man bra handskar så kan man göra det mesta med dom på. Faktiskt riktigt skönt att kunna ta av handskarna och ha rena händer om man grisat runt under bilen och vill äta något, öppna bildörren eller svara i telefon. Själv använder jag handskar alldeles för sällan men slås av hur praktiskt det är när jag väl gör det. Montörshandskar i tunnt skinn med tygbaksida, de e grejor det.

Ola78 skrev:
Antar att du använder en bra handkräm också om du har känsliga händer, om inte.....börja med det. Det är något som alla borde göra för att ta hand om sina händer. Smörjer alltid mina händer efter jobbet varje dag.

Jag har förmodligen testat hela apotekets utbud. :x

Den som funkar bäst är en riktigt tjock och kladdig kräm som verkligen är fet, heter typ repair eller nåt.

Mitt på dagen brukar jag använda en handkräm som är i skumform som man sprejar på, den är bra för den torkar in snabbt och kladdar inte.

Och vad heter den?

Ola78
Håller med om att de bästa krämerna är de som är riktigt feta och kladdiga, det är nån sån jag använder på jobbet. Nackdelen är ju att de feta krämerna tar så lång tid att bli torra.

kamilenski skrev:
Och vad heter den?
Jag fick gå ut till bilen och kolla. :)

• DSCN1251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KungAnka skrev:
Har man bra handskar så kan man göra det mesta med dom på. Faktiskt riktigt skönt att kunna ta av handskarna och ha rena händer om man grisat runt under bilen och vill äta något, öppna bildörren eller svara i telefon. Själv använder jag handskar alldeles för sällan men slås av hur praktiskt det är när jag väl gör det. Montörshandskar i tunnt skinn med tygbaksida, de e grejor det.
Jag håller med, mekar jag så är det skönt just för att kunna ta telefon och göra annat utan att behöva stöka för mkt och snickrar jag så är det för att det är skönt med skydd mot stick mm. Ändå är även jag värdelös på att komma ihåg att dra på handskar.....

W
Använder också ofta handskar, finns ju dessutom väldigt bra montagehandskar som nästan sitter som ett skinn på handen :)
Fast det är väl till större delen dom gånger då jag ska hålla på med färg eller kemikalier, eller om man ska försöka släppa på en idiotbult som sitter som f**n och man har på känn att min högernäve kommer att få väldigt ont om jag drar i den där plåtkanten, balken eller vad det nu må vara. :)
Vid vedklyvning åker handskar också på :)

Använder själv handskar ibland och ibland inte, beror på vad jag ska göra. Hantera ved eller kem är fall då jag använder det.
Hjälpte dock föga i våras då jag lyckades dra en spinga genom pekfingret (sida till sida). Försökte tappert själv men det fick bli läkare som plockade den.
Funderar dock på typ PR88 eller "handske på burk" funkar det bra vid oljiga jobb? Hade varit smidigt vid vissa jobb så man kan bli ren utan alltför mycket skrubbande.
Har någon erfarenhet?

Man blir imponerad av inläggen här, känner igen en hel del som torrsprickorna som blöder bla speciellt på vintern när men trilskas med att vara utan handskar i -20 grader. Jag använder ett slipvax när jag jobbar och det är grymt mot händerna men ack så bra till silver, river bra eg till rostfritt stål.
Jag tänkte komma med ett tips när det kan va bra att ha handskar, höll på och putsa om huset och blandade kalkbruk o h-e vad det etsade händerna. I början va det ganska ok att bli av med förhårdnaderna på händerna men efter ett par veckor då j-a fanns det knappt nån hud kvar. Jag smörjde och smörjde använde kräm o dyl till slut stoppade jag händerna i olivolja och där fick dom suga åt sig. Ja det var ett tag sen, fick lägga av och köra året efter tills händerna hade läkt. Ett tips använd handskar som är täta eller jobba korta perioder inte som jag 7-5.

Handskar är ett måste, ju! Men det klart jag är ju "kärring"..... Mitt problem är att hitta handskar som håller.. dedär i skinn med tyg på baksidan för dryga hundringen är bra, men de höll inte för att lasta in mitt vedlass- hela pekfingret på handsken är borta....Förr hade jag aldrig handskar men nuförtiden alltid.

Annars finns det ju montagehandskar, smidiga, tunna.. Man måste ju inte ha tjockaste svetsarhandsken bara för att man vill ha handske...

Jag har blivit mycket bättre på att använda handskar. Man får mindre småsår, man fryser inte lika mycket när det är kallt, man får inte "solbränna" när man svetsar och man blir inte lika smutsig. På minussidan är att man för vissa uppgifter blir en aning fumligare, men då går det ju fort att tillfälligt ta av handskarna. Huruvida det gör mig till kärring ligger i betraktarens ögon.

Erik

Kamelen
Är jag ensam om det? Att tycka att en riktig man ska inte använda handskar?
Ja, du är den sista mohikanen...

Jag använder många olika sorters handskar, allt efter vad det är som görs. Allt från diskvantar till grova borrarhandskar (se länk)
http://www.ejendals.se/1198.php#itemid=128797

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.