10 986 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Handöverfräs Makita RT0700C eller Bosch GKF600
Nä 8mm skaft ska vara 8mm.R rågmalt skrev:Jag stod och vägde mellan Bosch och Makita och hittade Makita RT0702CX2J med ett bra erbjudande på 2500 kr. Har nu använt den för att bygga ett överskåp och tycker den är smidig och funkade väldigt bra. Det är enbart limfog jag använt så det kräver kanske inte enormt mycket kraft. Men jag upplever den som en bra fräs och kommer eventuellt bygga ett litet fräsbord till den framöver. Kommer med hylsa för 6 och 8 mm frässtål.
En nackdel är att vissa av mina 8mm frässtål från bosch har för stor diameter för att funka, oavsett vilken "manchett" man använder. Har t ex 45 grader fasstål som inte gick att använda. Men det kanske också vittnar om att de är för stora för att maskinen ska vara kraftfull och säker nog?
Om det inte råkar vara så att du fått stål i tum?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Då undrar jag om inte det är ett tecken från den store fräsguden att stålet större än vad du borde ha på den lilla fräsen. Speciellt som 8mm-hylsan inte är känd för att hålla fast stål jättestabilt.R rågmalt skrev:
Precis, jag känner nu hur han talat till mig. O store fader, diametern är allt för väldig, denna är jag ej värdig!Hep skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag tycker fräsdjupinställningen på Makitan är vinglig och opålitlig. Störande om man ska fräsa spår med exakt djup.
Jag har kollat lite närmare på detta med passande frässtål.
Till den här fräsen finns flera olika "manschetter" eller vad det heter. Alltså det som håller fräsens motor och tillåter justering upp och ner.
De mindre manschetterna har en öppning som medger ett stål med ca 25 mm diameter.
Den större manschetten som har fjädring och är en "plunge base" har en mycket större öppning och kan nog husera ett stål med diameter 50mm. Nu tror jag inte det är lämpligt med så stort stål till en så liten maskin.
Ledsen att det blev lite rörigt.
Till den här fräsen finns flera olika "manschetter" eller vad det heter. Alltså det som håller fräsens motor och tillåter justering upp och ner.
De mindre manschetterna har en öppning som medger ett stål med ca 25 mm diameter.
Den större manschetten som har fjädring och är en "plunge base" har en mycket större öppning och kan nog husera ett stål med diameter 50mm. Nu tror jag inte det är lämpligt med så stort stål till en så liten maskin.
Ledsen att det blev lite rörigt.
Klicka här för att svara