Ja det blir nog att plocka fram rörtång, hammare och smörjolja.
Färsen verkade väldigt prisvärd med många bra tillbehör, men nä det blir inga mer köp av Makita. Hmm intressant, det är ändå Japanskt märke, brukar ju kunna leverera kvalité.... jaja

leby skrev:
Ska inte spännhylsan sitta fast i muttern, det gör det bo Boschen jag har och den som vectrex säger, släpper vid andra trögheten... Tror det är då som spännhylsan släpper från konan under om hylsan är lös kanske inte det sker?
Nu är vi nog nåt på spåren. Nä, på makitan snäpper man inte in spännhylsan i muttern och det är nog här skon klämmer. Kolla 4.40 och nån minut framåt här där killen ratar makitas spännmutterlösning https://youtu.be/5vi0-AUJkWw

Det positiva med den videon är dock att han verkar kunna snäppa in en vanlig hylsa i muttern (?, kolla inte så noga). Isåfall finns det hopp.

Prova att knacka stålet inåt, det brukar få det att släppa om det fastnat. På andra maskiner i alla fall. Bäst är de där spännhylsan sitter ihop med muttern och dras med ut när man lossar muttern. Kolla ut du inte kan hitta en sådan som tillbehör det har jag gjort.

Ola C skrev:
Kolla 4.40 och nån minut framåt här där killen ratar makitas spännmutterlösning [länk]

Det positiva med den videon är dock att han verkar kunna snäppa in en vanlig hylsa i muttern (?, kolla inte så noga). Isåfall finns det hopp.
Innan jag köpte min RT0700CX5J (som för övrigt inte ännu har använts) så såg jag bl.a. ovan killes YT-filmer. Han verkade ju, som jag förstår det, tycka maskinen generellt var bra, men spännhylsorna kassa. Letade lite efter sådana "normala" 6mm & 8mm spännhylsor som tysken använder, men har inte funnit. Är det någon som vet var man kan finna sådana att inhandla? Eller kanske något annat bra alternativ?

Som ni säger, tysken i videon ni länkar till, påtalar problemet med orginal-spännhylsan.
Han har även någon sorts snäppmutter som fäster i den övre hylsan... Ja, var köper man en sådan tro ?

frav: gör dig själv en tjänst och nyttja öppet köp, lämna tillbaka!

Jag har för övrigt inte fått loss stålet ännu. Tyvärr kan jag inte banka på det inåt heller då detta stål även har skäregg på toppen...

Tror ni man kan reklamera denna produkt mot bakgrund av problemet ?

Efter att ha kollat filmen i lugn o ro så ser det ut som han visar ett helt annat spännhyssystem, dvs både hylsa och mutter är av annat märke. Hurivida denna setup med snäpp in hylsa/mutter sedan passar på hans makita eller om han bara visar den för att visa hur en bra lösning ser ut förtäljer inte videon.

Här får man ju tokspel på tillverkarna, det finns bra standarder för sånt här, er20 exempelvis, hur svårt kan det vara att då använda denna standard? Då kan man ha hylsorna i sin metallsvarv, metallfräs och träfräs, alla hylsor passar i alla maskiner. Nu ska varenda tillverkare av trämaskiner uppfinna en egen hylsstandard.:thumbdown:

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
mekkar mulle skrev:
frav: gör dig själv en tjänst och nyttja öppet köp, lämna tillbaka!
Det var nog bara 14-dagars ånger & returrätt, så det är passerat med råge.

Menar du på att maskinen i övrigt är så dålig? Eller är det "bara" spännhylsan som är problematisk?

Tänk på att aldrig bottna skaftet i hålet. Stoppa i, dra ut en några mm, och spänn åt. En konstruktion där spännkonan inte snäpper i muttern är ju värdelöst. Tyvärr. Jag skulle nog försöka att skruva åt muttern i botten, men inte spänna åt den och ordna med någon typ av mellanlägg kring det skaft som är blottat, typ rörhalvor och slangklämma, och sedan tvinga ut med muttern. Sedan byta till en korrekt konstruerad spännkona med mutter. Det borde finnas något annat fabrikat som passar. Kanske får man offra frässtålet.

frav: Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa maskinen såpass mycket att göra ett uttalande om övriga funktioner.
Men gällande faktum att frässtålet fastnar, det är ju ungefär som att köpa sig en ny och fin bil med alla möjliga fräsiga finesser och extrautrustning, men om då inte ratten fungerar så är ju bilen fullkomligt värdelös.

har du fått lös den? Annars köper jag gärna maskinen av dig. Har haft en likadan maskin och ångrar mycket att kag sålde den.

Du kan lägga en träbit på stålet innan du knackar det inåt.
Men innan du testar det, så kan du testa att skruva tillbaka muttern, men inte dra åt, och knacka på sidan på muttern på 3-4 ställen runt om. Dra gärna i stålet samtidigt.

Du har 2 års skydd av konsumentköplagen, första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Dvs säljaren måste visa på handhavandefel vilket är extremt svårt. Speciellt då detta verkar vara ett känt problem. Har 6 månader passerat? För den är väl svenskköpt?

Reklamationsrätten är 3 år, inte två år. Sedan kan jag inte tro att detta är olöst ännu.

Dåså, Case closed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.