5 084 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Handöverfräs, Bosch, Makita, Trend mm?
Hej på er,
Jag är i en situation där jag allt eftersom verktyg inte längre håller måttet, eller när jag upptäcker användningsområden som mina nuvarande verktyg inte klarar, byter ut dem mot dyrare och helt klart bättre grejer.
Nu har jag ett projekt på gång där jag tänkte använda min nuvarande Bosch POF 1400 i ett fräsbord. Men ju mer jag går igenom mina behov och vilka funktioner som finns på min fräs så inser jag att det kan bli lite bökigt. Inte för att tala om att den inte är i bästa skick längre. 2 av 5 skruvhål i bottenplattan är ur funktion, så att skruva upp den relativt tunga saken i endast 3 x 4mm skruvar och köra på högsta varv känns inte betryggande.
Jag har hittills hållit mig till blå Bosch och Makita i mina verktygsval. Jag har en Makita styrskena med tillhörande frästillbehör som passar rakt av på min Bosch. Jag hoppas att även en nyare blå Bosch ska passa den också. Om inte finns det Boschtillbehör som passar på Makitas skena.
Så nu tittar jag i första hand på Makita och Bosch för en ny fräs. Men jag har även sneglat en del på Trends fräsar eftersom de verkar ha ett ganska bred publik för applicering just i fräsbord, rätta mig om jag har fel.
Men Makita och Bosch har överlägset flest tillbehör och smarta appliceringar i systemtänk, så det ser ut att bli någon av dessa.
Jag har kikat på Bosch GMF 1600 CE som ger en fördel med att det skulle vara möjligt att ha den fasta botten mer eller mindre permanent monterad i fräsbordet, med möjlighet att reglera höjden uppifrån, eller underifrån beroende på hur man ser det, med medföljande nyckel. Samt kunna plocka ur motorn och fästa i sänkdelen när jag vill. Den verkar klara både 12 och 8 mm. Stort utbud av tillbehör.
Sen har vi Makita RP2301FCX, Kraftigare motor, ska också klara att höjas underifrån, stort utbud av tillbehör, klarar 12 och 8 mm. Den är en variant med endast en form av botten, sänkbar. Den verkar dock skottsäker och ser ut att klara den misshandel jag brukar utsätta mina verktyg för.
Prismässigt verkar de ligga ungefär lika i pris. På Boschen får jag offra effekt mot att få olika bottnar att arbeta med, flexibilitet. Makitan är mer begränsad, men med kraftigare motor och kanske en mer stryktålig design.
Frågan är hur mycket tillbehören kommer spela roll framöver då jag tror att minst 80% av användningen kommer vara i bordet?
Så innan jag slår till på den ena eller den andra skulle det vara intressant att få lite andra synvinklar, synpunkter och förslag från Byggahus.se eminenta medlemmar. Gärna lite erfarenheter från den ena eller den andra modellen.
Jag är i en situation där jag allt eftersom verktyg inte längre håller måttet, eller när jag upptäcker användningsområden som mina nuvarande verktyg inte klarar, byter ut dem mot dyrare och helt klart bättre grejer.
Nu har jag ett projekt på gång där jag tänkte använda min nuvarande Bosch POF 1400 i ett fräsbord. Men ju mer jag går igenom mina behov och vilka funktioner som finns på min fräs så inser jag att det kan bli lite bökigt. Inte för att tala om att den inte är i bästa skick längre. 2 av 5 skruvhål i bottenplattan är ur funktion, så att skruva upp den relativt tunga saken i endast 3 x 4mm skruvar och köra på högsta varv känns inte betryggande.
Jag har hittills hållit mig till blå Bosch och Makita i mina verktygsval. Jag har en Makita styrskena med tillhörande frästillbehör som passar rakt av på min Bosch. Jag hoppas att även en nyare blå Bosch ska passa den också. Om inte finns det Boschtillbehör som passar på Makitas skena.
Så nu tittar jag i första hand på Makita och Bosch för en ny fräs. Men jag har även sneglat en del på Trends fräsar eftersom de verkar ha ett ganska bred publik för applicering just i fräsbord, rätta mig om jag har fel.
Men Makita och Bosch har överlägset flest tillbehör och smarta appliceringar i systemtänk, så det ser ut att bli någon av dessa.
Jag har kikat på Bosch GMF 1600 CE som ger en fördel med att det skulle vara möjligt att ha den fasta botten mer eller mindre permanent monterad i fräsbordet, med möjlighet att reglera höjden uppifrån, eller underifrån beroende på hur man ser det, med medföljande nyckel. Samt kunna plocka ur motorn och fästa i sänkdelen när jag vill. Den verkar klara både 12 och 8 mm. Stort utbud av tillbehör.
Sen har vi Makita RP2301FCX, Kraftigare motor, ska också klara att höjas underifrån, stort utbud av tillbehör, klarar 12 och 8 mm. Den är en variant med endast en form av botten, sänkbar. Den verkar dock skottsäker och ser ut att klara den misshandel jag brukar utsätta mina verktyg för.
Prismässigt verkar de ligga ungefär lika i pris. På Boschen får jag offra effekt mot att få olika bottnar att arbeta med, flexibilitet. Makitan är mer begränsad, men med kraftigare motor och kanske en mer stryktålig design.
Frågan är hur mycket tillbehören kommer spela roll framöver då jag tror att minst 80% av användningen kommer vara i bordet?
Så innan jag slår till på den ena eller den andra skulle det vara intressant att få lite andra synvinklar, synpunkter och förslag från Byggahus.se eminenta medlemmar. Gärna lite erfarenheter från den ena eller den andra modellen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det möjligt att gänga hålen till M6?
Eller vill du ha en ny maskin bara för att?
Protte
Eller vill du ha en ny maskin bara för att?
Protte
@Bulldog: Japp, har kikat på Trend som sagt. De har ju ett bra renommé. Den känns direkt jämförbar med Makitan, eller bättre till och med. Jag har dock inte testat nån av dem.
@Protte: Det är inte så mycket gods runt varje hål. Kanske skulle gå, men det är inte mycket kvar runt varje hål då. Sen ska jag väl erkänna att fräsen har fungerat bra för allt jag velat göra under åren. Så lite köpdjävul är det nog. Men jag vill gärna ha en med möjlighet att justera höjden på utan behöva gräva under bordet eller lyfta ur den ur bordet.
@Protte: Det är inte så mycket gods runt varje hål. Kanske skulle gå, men det är inte mycket kvar runt varje hål då. Sen ska jag väl erkänna att fräsen har fungerat bra för allt jag velat göra under åren. Så lite köpdjävul är det nog. Men jag vill gärna ha en med möjlighet att justera höjden på utan behöva gräva under bordet eller lyfta ur den ur bordet.
Triton
Jag har själv denna och är mycket nöjd. Har dock inte hunnit bygga mitt fräsbord ännu men jag har kört den lite frihand och kan säga att den har gott med kraft och känns robust i konstruktionen. Skall även tilläggas att den är gjord för att monteras i ett fräsbord. Det med följer en "vävarm" för inställning av djupet som gör att du inte behöver krånga under bordet. Sedan är också priset för mig väldigt tilltalande då det gjorde att jag kunna satsa på fina fräsar(Vilket enligt mig är mera viktigt än fräsen). Den tar också grövre fräsar än 8 mm. Men det följer med en "krympring" som gör att du kan använda även dom.
Jag har själv denna och är mycket nöjd. Har dock inte hunnit bygga mitt fräsbord ännu men jag har kört den lite frihand och kan säga att den har gott med kraft och känns robust i konstruktionen. Skall även tilläggas att den är gjord för att monteras i ett fräsbord. Det med följer en "vävarm" för inställning av djupet som gör att du inte behöver krånga under bordet. Sedan är också priset för mig väldigt tilltalande då det gjorde att jag kunna satsa på fina fräsar(Vilket enligt mig är mera viktigt än fräsen). Den tar också grövre fräsar än 8 mm. Men det följer med en "krympring" som gör att du kan använda även dom.
Kör en T11 med och hittills har den aldrig storknat. Kör med blandat 12mm och 1/2" och i udda fall någon 8mm och med det sistnämnda har man ju så mycket kraft i maskinen att man måste ta det lite lugnt
Jag köpte för ett tag sedan en ny fräs med huvudsyfte att användas i bord. Efter att troligtvis satt någon form av rekord i velighet där jag övervägt det mesta på marknaden med 1/2" chuck, föll valet slutligen på en T11. Den känns robust och väldigt kraftfull, men känns även väldig grov i hur den är konstruerad. Där är en hel del lite vassa kanter på gjutgods, strömbrytaren känns lite seg och att montera spånutsuget var ganska bökigt. Det är inget som direkt stör, men den saknar tydligt finnes. Det märks tydligt att det är en arbetshäst och man har inte gjort något för att förfina den. Det är en milsvid skillnad känslan jämfört med min OF1010. Där känns varje detalj ordentlig genomarbetad och kvalitativ. Här har man gått på grovt och överdimensionerat. Men eftersom avsikten är att ha den i ett bord känns det inte som något som spelar någon roll. Jag vill bara ha något som är stabilt och med mycket kraft. Här får den full pott.
Anledningen att det till slut landade på T11var att jag ville ha något där jag inte behövde investera i en separat fräslyft. Det lämnade ju dock ett par kandidater. Enligt vad jag lyckades läsa mig till så hade boschen lite mer begränsad höjdjustering med den fasta basen. Plus att det verkade ganska bökigt att hantera basbytena i bordet, så jag var inte så övertygad om vinsten med det.
Triton kändes lockande ett tag men när jag läst en del om den var där en del saker som gjorde att den kändes tveksam. Dels så verkade inte deras höjdjusteringsfunktion helt pålitlig. Läste en del om att den kunde glappa några tiondels millimeter. Kanske inte spelat så stor roll om man har den i ett bord, då hjälper gravitationen nog till att hålla den i samma läge, men kör man den "rättvänd" kan det nog ha större betydelse. Vidare läste jag en del om det automatiska chucklåsningsläget. Till en början lät ju detta hur bra som helst. Men det visade sig att det hade en del konsekvenser som jag inte tycker riktigt om. För att man enkelt ska kunna byta frässtål när man har den monterad i bord har den en funktion som gör att när man hissar den hela vägen upp (max fräsdjup) så låser chucken så man med ska slippa behöva hitta någon spärr under bordet eller jobba med dubbla verktyg. Tyvärr så är detta förknippat med en del andra saker. För att undvika att man höjer (eller sänker beroende på vilket håll man håller den) fräsen för långt, måste man för att komma till det här läget stänga av fräsen med dess strömbrytare och skjuta för en lucka för att undvika oavsiktlig start av maskinen. Omtänksamt, men... Det betyder att om man har fräsen i ett bord måste man in och peta under bordet och kan inte bara använda sig av en nollspänningsbrytare placerad lättåtkomligt vid sidan av fräsbordet. Dessutom hade man med en mer konventionell lösning kunnat få lite extra fräsdjup. Det största problemet landade dock på att det verkade tämligen svåråtkomligt med spännhylsor i olika storlekar. Med en ganska spretig frässtålssamling, med både 6mm, 1/4 och 8mm så kändes tillgången på hylsor viktig. När det nu var dags för en storfräs så var naturligtvis 1/2 en förutsättning, men kompatibilitet med tidigare fräsar var också ett krav. Jag lyckades inte hitta någon som kunde sälja en 8mm hylsa till en tritonfräs. Med en så kraftig fräs ansåg jag inte att en reduceringshylsa var ett alternativ. Dels ökar det risken att stålet ska slira (sabbar höjdinställningen) och dels verkade det inte vidare smidigt att använda då de flesta stål jag har är 8mm och därmed det som kommer användas mest.
T11 är så gott som identisk med DW 625, någon tidigare Elu och ett par andra fräsar. (Bara den inbyggda fräslyften som skiljer.) Det är kanske en lite omodern konstruktion vid det här laget, men det har visat sig vara en pålitlig konstruktion utan onödiga konstigheter och tillgången på reservdelar och tillbehör är god. Det var i slutändan det som fällde avgörandet för min del.
Anledningen att det till slut landade på T11var att jag ville ha något där jag inte behövde investera i en separat fräslyft. Det lämnade ju dock ett par kandidater. Enligt vad jag lyckades läsa mig till så hade boschen lite mer begränsad höjdjustering med den fasta basen. Plus att det verkade ganska bökigt att hantera basbytena i bordet, så jag var inte så övertygad om vinsten med det.
Triton kändes lockande ett tag men när jag läst en del om den var där en del saker som gjorde att den kändes tveksam. Dels så verkade inte deras höjdjusteringsfunktion helt pålitlig. Läste en del om att den kunde glappa några tiondels millimeter. Kanske inte spelat så stor roll om man har den i ett bord, då hjälper gravitationen nog till att hålla den i samma läge, men kör man den "rättvänd" kan det nog ha större betydelse. Vidare läste jag en del om det automatiska chucklåsningsläget. Till en början lät ju detta hur bra som helst. Men det visade sig att det hade en del konsekvenser som jag inte tycker riktigt om. För att man enkelt ska kunna byta frässtål när man har den monterad i bord har den en funktion som gör att när man hissar den hela vägen upp (max fräsdjup) så låser chucken så man med ska slippa behöva hitta någon spärr under bordet eller jobba med dubbla verktyg. Tyvärr så är detta förknippat med en del andra saker. För att undvika att man höjer (eller sänker beroende på vilket håll man håller den) fräsen för långt, måste man för att komma till det här läget stänga av fräsen med dess strömbrytare och skjuta för en lucka för att undvika oavsiktlig start av maskinen. Omtänksamt, men... Det betyder att om man har fräsen i ett bord måste man in och peta under bordet och kan inte bara använda sig av en nollspänningsbrytare placerad lättåtkomligt vid sidan av fräsbordet. Dessutom hade man med en mer konventionell lösning kunnat få lite extra fräsdjup. Det största problemet landade dock på att det verkade tämligen svåråtkomligt med spännhylsor i olika storlekar. Med en ganska spretig frässtålssamling, med både 6mm, 1/4 och 8mm så kändes tillgången på hylsor viktig. När det nu var dags för en storfräs så var naturligtvis 1/2 en förutsättning, men kompatibilitet med tidigare fräsar var också ett krav. Jag lyckades inte hitta någon som kunde sälja en 8mm hylsa till en tritonfräs. Med en så kraftig fräs ansåg jag inte att en reduceringshylsa var ett alternativ. Dels ökar det risken att stålet ska slira (sabbar höjdinställningen) och dels verkade det inte vidare smidigt att använda då de flesta stål jag har är 8mm och därmed det som kommer användas mest.
T11 är så gott som identisk med DW 625, någon tidigare Elu och ett par andra fräsar. (Bara den inbyggda fräslyften som skiljer.) Det är kanske en lite omodern konstruktion vid det här laget, men det har visat sig vara en pålitlig konstruktion utan onödiga konstigheter och tillgången på reservdelar och tillbehör är god. Det var i slutändan det som fällde avgörandet för min del.
Den jag köpte levererades bara med 1/2". Jag beställde en 8mm lös. Köpte även en extra spännmutter för att slippa byta hylsa i muttern varje gång. Såg någonstans där man fick med en 1/4"-hylsa, men kombinationen 1/2" och 8mm har jag inte sett någonstans.
Jag köpte min i Storbritannien, och där är de ju inte så mycket för mm. För min del var det dock att föredra då 1/2" var önskvärt. Utbudet av prisvärda 1/2" stål är mycket större än utbudet av 12mm stål, så 12mm tycker jag känns som fel väg att gå. Känner på mig att jag på sikt kommer behöva skaffa en 1/4"-hylsa också, men för behovet jag hade just nu så räcker 8mm och 1/2".
Jag köpte min i Storbritannien, och där är de ju inte så mycket för mm. För min del var det dock att föredra då 1/2" var önskvärt. Utbudet av prisvärda 1/2" stål är mycket större än utbudet av 12mm stål, så 12mm tycker jag känns som fel väg att gå. Känner på mig att jag på sikt kommer behöva skaffa en 1/4"-hylsa också, men för behovet jag hade just nu så räcker 8mm och 1/2".
Minnet sviktar nu men jag tror jag köpte min från trend direkt. Är ett par sen nu iofs... Vet dock att den endast kom med 1/2" så hylsor och muttrar för 8mm och 12mm tog jag från ebay. Har för mig att jag köpte DW original som passar rakt av
Japp, då var en Trend T11 på väg. Blev ett inköp från Axminster med lite andra grejer. Så nu får jag en 1/2 tum, samt att jag beställde en 8 mm hylsa på en gång.
Nu ska bara leveransen klaffa också så kan jag fortsätta bygget av bordet.
Nu ska bara leveransen klaffa också så kan jag fortsätta bygget av bordet.
En fråga till er som monterat T11:an i ett bord. Använde ni M4 eller M6 när ni skruvade fast den?
Det finns ju 6 st M4 hål som håller den ordinarie basplattan. Sen finns det ju 3 st M6 hål för extrautrustning mm.
Oavsett så kan jag inte använda originalskruvarna då de är för korta.
Det finns ju 6 st M4 hål som håller den ordinarie basplattan. Sen finns det ju 3 st M6 hål för extrautrustning mm.
Oavsett så kan jag inte använda originalskruvarna då de är för korta.
Klicka här för att svara