funderar på att sätta in en täljstenskamin en handöl 23t,är det någon som har erfarenehet av denna,har gett upp hoppet om luftvärmepumpar har haft 2stycken håller i 3år sen slut,men är sugen att börja elda,har 106 kvadrat med öppen planlösning,eller finns det tips på någon annan kamin..

Jag har beställt en 33T som ska installeras i början på september då samtidigt rör i skorstenen ska monteras.
Mest för myspys men vi bor på landet med strömavbrott så den ska även kunna klara av uppvärmning ensam.

Hejsan!

Hur gick det sen, blev det nån 23T? Jag hade förr en öppen spis i min gillestuga och som jag tröttnade på och satte in en 23T där samt en Contura 560T i vardagsrummet på entrévåningen. Såhär i efterhand kan jag säga att Conturan är helt överflödig, den har blivit en något dyr datorpulpet i stället eftersom Handölen värmer upp hela huset på ganska kort tid, jag har 1.5 plan med källare på 138 + 60 kvm.

Den enda nackdelen är att det väldigt lätt ryker in när man fyller på ved, jag har prövat att vara snabb, att öppna sakta och med olika sorters ved men det är svårt att komma undan viss röklukt i gillestugan. Detta upplever jag inte alls med Conturan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.