Har snart hållt på med ett bygglov för bla garage i snart 1 månad, handläggaren blir aldrig nöjd, hittar nya saker hela tiden o tar alltid säg 5 dagar på sig att svara.. Orkar snart inte med detta..

Kan man ringa någon chef på kommunen o be om ny handläggare? Nån som varit i samma sits?

Detta blir du kanske inte så glad över att höra, men enligt PBL får handläggningen för lov ta upp till 10 veckor (från det att lovet är komplett, dvs alla handlingar som krävs inlämnade). Ärenden ska också behandlas i turordning.

Du kan prata med chefen om byte av handläggare, men jag vet inte om det ändrar något. Handläggare och chefer brukar ha möten och diskutera ärenden med varandra, så en ny handläggare behöver inte betyda att ärendet bedöms annorlunda.

Vad är det som handläggaren krånglar med?

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Du ska säga till handläggare vad du är missnöjd med precis som du beskrivit här. Gör det ingen skillnad ska du ta det till handläggarens chef och begära ordning och reda.
Du ska inte tiga och bocka och ta emot sånt. Handläggaren är där för att du ska få ditt bygglov i enlighet med regelverket. Inget annat. Mina egna erfarenheter är att en del folk på såna jobb skulle gjort nåt helt annat och som varken har med service eller folk att göra.

Kör hårt nu och tänk på att samhället behöver människor som vill bygga vidare på det vi har

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
Du ska säga till handläggare vad du är missnöjd med precis som du beskrivit här. Gör det ingen skillnad ska du ta det till handläggarens chef och begära ordning och reda.
Du ska inte tiga och bocka och ta emot sånt. Handläggaren är där för att du ska få ditt bygglov i enlighet med regelverket. Inget annat. Mina egna erfarenheter är att en del folk på såna jobb skulle gjort nåt helt annat och som varken har med service eller folk att göra.

Kör hårt nu och tänk på att samhället behöver människor som vill bygga vidare på det vi har
Handläggaren ska hjälpa sökanden att få till ett bygglov enligt lagar och regler, det stämmer. Men här vet vi faktiskt inte vad det är handläggaren frågar efter eller ifrågasätter i det här ärendet. Det kan vara ritningar som behövs för handläggningen, något som avviker från detaljplanen mm. TS får gärna berätta vad handläggaren anmärker på så är det lättare att förstå vad TS anser är fel?

Ofta är det i kommunikationen mellan sökanden och handläggaren som det brister, handläggaren kan ha svårt att beskriva vad som gäller och sökanden förstår inte vad handläggaren menar och tar det som gnäll.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lång story kort så skickade ja in allt i form av situationsplan samt ritning, få då att grannen måste ge ett ok då garaget e 1 meter från tomtgräns, grannen skriver på o ja mailar in, får tillbaka att ja ska komplettera godkännandet med att det är just grannen som givit ok?
Fixar det, får tillbaka att det saknas mått på ritningen (visst, glömde att ange längden på ena sidan, dock framgick det på ritningen att vad måttet var på andra sida garaget men nej.

Till sist får ja nu att det stämmer inte med måtten på situationsplanen med vad ja anger när handläggaren mäter.. Börjar tröttna snart...

Blir bara uppgivet o fan ledsen

Låter som en bagatell, skicka in det de begär. Vad är problemet?

• Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Problemet min vän är som ja gav som rubrik, handläggaren återkommer hela tiden med nya kompletteringar, är inne på mitt 5:de nu..

Bara en sån sak att man inte tror att det e grannen godkännande känns felaktigt, helt plötsligt efter 3 veckor så stämmer inte situationsplanen?? Gång på gång nya grejer

Jag hade nog ringt handläggaren i så fall, istället för att maila. Fråga mer vad mer de kräver innan du skickar in mer dokument?

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Låter som en bagatell, skicka in det de begär. Vad är problemet?
Håller med, det handläggaren frågar efter är inga konstigheter, det är information som krävs (enligt Plan -och bygglagen, inget handläggaren hittar på för att jäklas) för att ett bygglov ska kunna handläggas och bedömas på ett korrekt sätt.
Jag trodde ni hamnat i nån jobbig diskussion och bedömning kring byggnadens form, avvikelser från detaljplan etc etc. Det är där många brukar fastna.
Jag misstänker att du skulle få samma krav på kompletteringar från en annan handläggare, spelar ingen roll om du byter.

Redigerat:
  • Gilla
SNf och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Låter som dubbelmåttsättning i mina öron om man ska måttsätta två långsidor av en rektangulär byggnad? Fy fy!

Hos oss sköter kommunen grannförfrågan för att undvika problem :)

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Att grannen ska ge skriftligt godkännande vid placering 1 m från tomtgräns är väl ändå ingen nyhet? Hur den missen från din egen sida kan bli nåt som belasta handläggaren fattar jag inte. Att dessutom en efterinlämnad uppgift som den påskriften ska vara otvetydligt från grannen är väl rimligt, eller hur? ”Skriv ditt namnförtydligande, adress och telnr” hade jag sagt till grannen.

Visst är set tråkigt om myndighetspersoner jävlas och jag har egen erfarenhet av dönickar, men lasta inte egna brister på andra. En månad har gått, handläggaren svarar efter fem dagar. Påskrift av grannen var en sak, att det ska vara tydligt det är just grannen är en annan. Sen var det mått som inte stämde överens med situationsplan. Mått du ritat in själv och som blev fel eller? I slutänden blir det inte så mycket kvar som handläggaren fördröjt eller är det jag som inte fattar?
Du borde sitta ner tillsammans med handläggaren och få råd vad du ska göra steg för steg. Det är ingen iden du går till handläggarens chef och begär någon annan handläggare pga du missat ta med underskrift från grannen.

• Gilla
SNf och 12 till
  • Laddar…
Du har vad jag förstått inte lämnat in ett komplett underlag? Ritningarna skall vara skalenliga så att det går att mäta på dom. Kommunen brukar ha en checklista på hemsidan så det är bara att följa den så alla dokument är i ordning.

När det gäller grannens godkännande så sköter ofta kommunen detta själva. Tänk på att signaturen från grannen måste bevisa att grannen sett hur det ska vara. Tänk om du visat en fejk ritning som grannen tycker är okej och sedan skickas det in något annat för bygglov.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jag har kanske missförstått, men som jag tolkar TS så klagar han inte så mycket över anmärkningarna som sådana (eller ja, till viss del då). Utan mera att han inte får alla anmärkningarna på en gång, utan efter varje komplettering så får han en ny anmärkning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag har kanske missförstått, men som jag tolkar TS så klagar han inte så mycket över anmärkningarna som sådana (eller ja, till viss del då). Utan mera att han inte får alla anmärkningarna på en gång, utan efter varje komplettering så får han en ny anmärkning.

Stämmer bra det du skriver..

Återkommer med full historia när väl detta är klart med beviljat bygglov eller avslag..

M Marre 80 skrev:
Stämmer bra det du skriver..

Återkommer med full historia när väl detta är klart med beviljat bygglov eller avslag..
Jag tror handläggaren tycker att hon hjälper dig när hon säger till dig så fort hon upptäcker ett fel, eftersom du då direkt har möjlighet att åtgärda det. Alternativet är att hon granskar, samlar ihop och serverar dig alla brister på en gång, men det tar längre tid eftersom allt material måste gås igenom innan. Jag vet att olika handläggare jobbar på olika sätt.

• Gilla
Tänka och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.