339 638 läst ·
410 svar
340k läst
410 svar
Handla byggmaterial utomlands
Hur är det om man inte vill ha ett IKEA kök??
Det byggs ju jätteläckra kök i Polen!
Ligger de OK till prismässigt och är det som i Sverige, att delarna tillverkas på beställning så att man måste åka två gånger för ett kök?
MvH
Thorsten
Det byggs ju jätteläckra kök i Polen!
Ligger de OK till prismässigt och är det som i Sverige, att delarna tillverkas på beställning så att man måste åka två gånger för ett kök?
MvH
Thorsten
Vi hade lite löst planerat en shoppingresa till Polen över mellandagarna, men är i vanlig ordning sent ute. När jag kollade upp färjorna från Nynäshamn så inser jag att man antingen kommer fram tolv på dagen och åker hem 18.00 med vändande färja, eller så väntar man och åker hem två dygn senare. Ingen av tiderna passar oss särkilt bra, planen var att bo 1 natt i Polen och två nätter på färjan.
Så då är ett alternativ att åka till Karlskrona (har inte kollat hur färjorna går där) eller att ta sig till något annat land.
Är det någon som har varit i Estland och handlat, eller är det Polen som gäller?
Vi kommer att åka ned med en vanlig bil och har alltså begränsad plats så det vi vill köpa är hansgrohe-blandare + kakelfix och spärrskikt.
Så då är ett alternativ att åka till Karlskrona (har inte kollat hur färjorna går där) eller att ta sig till något annat land.
Är det någon som har varit i Estland och handlat, eller är det Polen som gäller?
Vi kommer att åka ned med en vanlig bil och har alltså begränsad plats så det vi vill köpa är hansgrohe-blandare + kakelfix och spärrskikt.
En hjälp på traven från Karlskrona: http://www7.stenaline.se/servlet/se...in?data.language.id=1&data.node.id=18080#sollentuna skrev:
TACK! Nu har jag kollat lite mer och det verkar inte gå några färjor som passar oss under mellandagarna så vi får vänta några veckor. Billigast just nu verkar vara en helg i Polen från Nynäs.
Man åker ut 18.00 på fredag kväll och sen åker man hem 18.00 på söndag kväll. Man får då 1,5 dygn i Polen och natten där bor man på båten. Kostnad ca 2000 för två personer inkl. bil och en uppgradering till tvåbäddshytt med fönster.
Jag har sett att man kan resa billigare från Karlskrona och att man då får ut mer tid i Polen eftersom båtresan inte är lika lång, men för vår del innebär det ju 50 mils bilresa i vardera riktningen också.
Men är det ingen som har några kommentarer om några av baltländerna??
Man åker ut 18.00 på fredag kväll och sen åker man hem 18.00 på söndag kväll. Man får då 1,5 dygn i Polen och natten där bor man på båten. Kostnad ca 2000 för två personer inkl. bil och en uppgradering till tvåbäddshytt med fönster.
Jag har sett att man kan resa billigare från Karlskrona och att man då får ut mer tid i Polen eftersom båtresan inte är lika lång, men för vår del innebär det ju 50 mils bilresa i vardera riktningen också.
Men är det ingen som har några kommentarer om några av baltländerna??
8)Bör det göra.Inger.P. skrev:
Alldeles för knappt med tid om ni inte vet var alla grejorna ligger.
Ej tvång längre, men ta med ändå. Glöm inte det gröna kortet till bilen.
Hej!
Vi renoverar vårt hus och har tänkt att åka till Polen
och handla byggvaror,då framför allt trävaror.T.ex.
panel att sätta i taket och ek att bygga en trappa med.
Vi har även tänkt att bygga en terass i lärkträ.
Är det någon som vet var man ska hitta den här typen
av trävaror? Finns det på Praktiker eller Castorama?
Eller ska man söka på något annat ställe?
M.V.H ByggFia.
Vi renoverar vårt hus och har tänkt att åka till Polen
och handla byggvaror,då framför allt trävaror.T.ex.
panel att sätta i taket och ek att bygga en trappa med.
Vi har även tänkt att bygga en terass i lärkträ.
Är det någon som vet var man ska hitta den här typen
av trävaror? Finns det på Praktiker eller Castorama?
Eller ska man söka på något annat ställe?
M.V.H ByggFia.
Då har de ändrat sen i somras. Jag har behövt visa upp gröna kortet vid färjan båda gångerna jag bilat till Polen. Gröna kortet får du från ditt försäkringsbolag. Glöm inte att ange förare om det inte är samma som bilägare.
mvh
David
mvh
David
OK, tydligen har de slopat kravet på det gröna kortet.
Registreringsbevis i orginal för både bil och släp krävs.
Passet måste vara giltigt i minst 6 månader för att accepteras. Det innebär antagligen också att barnen också ska vara inskrivna eller ha egna pass.
Diverse info finns på: http://www7.stenaline.se/servlet/se...Main?data.language.id=1&data.node.id=1931
Registreringsbevis i orginal för både bil och släp krävs.
Passet måste vara giltigt i minst 6 månader för att accepteras. Det innebär antagligen också att barnen också ska vara inskrivna eller ha egna pass.
Diverse info finns på: http://www7.stenaline.se/servlet/se...Main?data.language.id=1&data.node.id=1931
Jag rinde mitt försäkringsbolag angående elektroniskt låssystem, och det som händer är att självrisken blir högre om man är utan, du blir inte av med ersättningen.
Ang. grönt kort så behövs det inte enligt lagarna inom EU, men den Polska tullen FRÅGADE efter det vid våran genomresa. Så för att vara säker så är det lika bra att ta med sig detta, det kostar ju inget heller....
Ang. grönt kort så behövs det inte enligt lagarna inom EU, men den Polska tullen FRÅGADE efter det vid våran genomresa. Så för att vara säker så är det lika bra att ta med sig detta, det kostar ju inget heller....
Hej
Det finns ju massor av pengar att käna bara på ett ikea kök http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...918&langId=-11&parentCats=10110*10652
Detta skåp är ca 700 kr billigare i polen .
För mig mycket underlig att en svensk tillverkad produkt (enligt ikeas säljare )är billigare utomlands än här.
Är det så Kamprad att vi svenskar med höga lönera ska sponsa låglöneländerna så dom kan hålla sin låga löner för att sen flytta tillverkningen med motiveringen att det är billigare att tillverka det utomlands .
Det finns ju massor av pengar att käna bara på ett ikea kök http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...918&langId=-11&parentCats=10110*10652
Detta skåp är ca 700 kr billigare i polen .
För mig mycket underlig att en svensk tillverkad produkt (enligt ikeas säljare )är billigare utomlands än här.
Är det så Kamprad att vi svenskar med höga lönera ska sponsa låglöneländerna så dom kan hålla sin låga löner för att sen flytta tillverkningen med motiveringen att det är billigare att tillverka det utomlands .
Håller verkligen med dig Inger P.!
Ingvar Kamprad verkade vara en företagsam människa med värme och omtanke, som sätter service och omtanke om konsumenten främst.
Dessutom föregår han med utmärkt exempel genom sunda och enkla levnasvanor, ingen glassig glidare som lagt sig till med några divalater.
Heja Kamprad!
P.S. Att det är dyrare i Sverige kan väl möjligen inte ha något att göra med skyhöga personalkostnader, skatter, moms...
D.S.
Ingvar Kamprad verkade vara en företagsam människa med värme och omtanke, som sätter service och omtanke om konsumenten främst.
Dessutom föregår han med utmärkt exempel genom sunda och enkla levnasvanor, ingen glassig glidare som lagt sig till med några divalater.
Heja Kamprad!
P.S. Att det är dyrare i Sverige kan väl möjligen inte ha något att göra med skyhöga personalkostnader, skatter, moms...
Kamprad har öppnat en massa IKEA-varuhus i Sverige, som under många år har dragit in hundratals miljoner till Sverige, skapat otaliga arbetstillfällen samt många gånger mer skatt till staten (=offentliga resurser) än vi alla här i forat betalar tillsammans under hela vår livstid.fooney skrev:
Nu blir jag litet nyfiken fooney: Vore väldigt intressant att få veta hur du kom fram till slutsatsen att detta sänker Sverige...???
Heja Kamprad !