jokkmokk skrev:
Namnändrat till Maxit grovbetong, har inte hittat något på polska Maxit´s hemsida. Förstår dock inte vitsen med att transportera grus så lång väg? Har du försökt på någon betongstation att få det ihopblandat? Fraktion 0-12
Mvh
När det gäller större mängder så köper jag det färdigblandat. Är det däremot mindre mängder så kan det löna sig att köpa det från Polen.
Hmm...kan det räcka med att nämna fraction 0-12 tror du? Får göra det.

mvh
David

Kan du inte köpa bara cement och blanda in gruset själv hemma? Borde minska volymen/vikten en hel del.

hasse_f skrev:
Kan du inte köpa bara cement och blanda in gruset själv hemma? Borde minska volymen/vikten en hel del.
Blir kvaliteten tillräckligt hög för plintgrund i så fall? Hur kan man säkerställa kvaliteten?

mvh
David

Kan egentligen nada om cement, betong putsbruk etc. Det är därför jag ställer så många dumma frågor.
Nu fick jag ett samtal från säljaren i Polen som pratar om B20-kvalitet. Är detta bra nog för att göra plintgrund för envåningshus med?

mvh
David

AC skrev:
När det gäller trappor ur det högre segmentet säger jag bara Marchewka.pl. I menyn, klicka på "Schody" (trappor). Nr 15 och nr 16 är helt fantastiska.

Leca-block och dess distributörer i Gdansk-området hittar du enklast under [länk] I kartan, klicka på "pomorskie" (Pommern). Vill du ytterligare avgränsa sökområdet, välj "Gdansk" i menyn istället för "wszystkie miasta" som är default. (1. pomorskie ; 2. Gdansk). Hoppas du får till det rätt.
BAT och Chemia ser ut att ha någon slags extrapriser på Maxit-produkter (fd Optiroc).

Det kan också vara en idé att köpa direkt från fabriken i Gniew, som ligger ca 15mil från Gdansk. Du kan alltid höra dig för om deras priser på tel. (0-58) 535 24 57, fax (0-58) 535 26 57, PREFABET-GNIEW, 83-140 Gniew.
Tack för tipset förresten AC.
Har haft svåra problem att hitta rätt Leca med hållfasthet 300kPa. Fabriken du nämnde hade bra priser c:a 5 Zl exkl. moms men hade bara med hållfasthet 250kPa.
Är det någon som handlat Maxit DMS i Polen förresten?
Såg en Optirocvariant av Lecan på Castorama som var i storlek 24*24*36 och kostade 6,70 Zloty inkl. moms. Någon som vet vad det är?

mvh
David

Bob_the_builder
David skrev:
Blir kvaliteten tillräckligt hög för plintgrund i så fall? Hur kan man säkerställa kvaliteten?

mvh
David
Genom att mäta upp volymerna noggrannt. Använd exempelvis en hink att måtta med. Du kan blanda vilken kvalitet du vill. K30 räcker med marginal. Jag tror att det är K30 eller möjligen K40 i torrbruk (tex Gjuta grov). Det handlar bara om proportionerna mellan cement och grus.

Bob_the_builder skrev:
Genom att mäta upp volymerna noggrannt. Använd exempelvis en hink att måtta med. Du kan blanda vilken kvalitet du vill. K30 räcker med marginal. Jag tror att det är K30 eller möjligen K40 i torrbruk (tex Gjuta grov). Det handlar bara om proportionerna mellan cement och grus.
Min kontakt i Polen pratar om B20-kvalitet. Påstår att det skulle vara en internationell benämning. Någon som kan sprida lite ljus på det?

mvh
David

Bob_the_builder
David skrev:
Min kontakt i Polen pratar om B20-kvalitet. Påstår att det skulle vara en internationell benämning. Någon som kan sprida lite ljus på det?

mvh
David
Jag har aldrig hört den benämningen. Dock gjorde jag en snabb googling "b20 torrbetong" och fick träff på en norsk sida där man pratar om B20 och B30. Det verkar inte alldeles orimligt att man helt enkelt översätter B till K för svenska förhållanden, men det är en gissning. I så fall är B20 väl klent för en grund (tycker jag i alla fall, men starta en ny tråd i grund/mark om du vill veta mer).

Edit: hittade en annan norsk länk som tydligt beskriver klasserna: http://www.olenbetong.no/NS-EN206-1.asp. Kolla med någon av forumets grundexperter (tex Magnus Nordmark) så får du säkert ett bra svar.

Jag anade det så jag bad honom ta fram en bättre kvalitet. Nu återkom han med Cem II 32,5 R för 7,27 Zloty/25 kg. Får kolla med min konstruktör.

mvh
David

7,25 är billigt om det är momsat (22 %)
Kolla www.wbos.pl där funderade jag först på att köpa iso-block intressant lösning och bra värde. Men det blev "siporex"
Där ser du oxå att de med B20 menar våran K20 som nu är namnändrad. Själv har jag till enplanshusets grund K30 dvs numera c25/30.
När jag tidigare talade om betongstation så menade jag givetvis att du skulle beställa en storsäck med torrbruk.

Tack för tipsen Jokkmokk,
Tyvärr är det utan 22 % moms.

mvh
David

Angående att få materialet skickat direkt hem till Sverige från butikerna är det någon som provat detta och vet kostnad och hur lång tid det tar?

Castoramas postorder, har någon provat denna ännu?

Castoramas postorder, har någon provat denna ännu?
[/quote]

Kolla tråden "Resa till Polen"

Där var det någon som gjort det.

Jesca_j skrev:
Är det någon som har hyrt en container av POLFERRIES för att få över grejerna med?

Hur länge kan man ha den containern på kajen i Polen och hålla på att lasta?

Eller måste man dra den därifrån och vart ska man då ha den...det tar ju några dagar att samla ihop allt man ska ha lastat i den...?

Pris?

Ni som vet något alls om dessa containers kan ju skriva en rad. :)

Ingen som vet något? ???

Jag har en undran men först ett jättetack till alla som är så hjälpsamma med tips ang. att handla i polen.

Jag håller precis på med en stor altan där jag skall ha marksten ca 50-100m2 jag undrar om man kan köpa dessa från Polen på ngt sätt. Jag förstår att det väger mkt men kanskle det finns de som fraktar marksten i omg. Jag undrar naturligtvis även vad priserna är och vilka man köper av i Polen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.