a.o.f a.o.f skrev:
7,2 miljoner har Swish och betalningarna ökar så det är inte bara jag som tycker det är enklare. Om jag skulle betala med Klarna skulle jag vara tvungen att skriva in all info som namn o.s.v. eftersom jag inte är kund hos dem. Mobilen har jag oftast i närheten medan kortet ligger i plånboken som jag måste gå och hämta.
Aha dina förutsättningar, men förklara gärna hur det blir lättare för MIG.
Med ditt resonemang så kan du ta ett exempel med någon som inte är kund hos Swish och jämföra med.

Att Swish är en suverän utveckling tillsammans med Bank-ID är jag den första att hålla med om. Tror dock inte att dom 7,2 miljoner kunder Swish har, har skaffat det för att ersätta Klarna;)
 
tttomten tttomten skrev:
Och jag kan knappast bli tydligare än så här.

Klickar jag på direktbetalning så betalar jag förvisso inte direkt utan på kredit på mitt kreditkort MED deras säkerhet.
Då tänker jag att det nog kan bli tydligare i alla fall. :cool:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då tänker jag att det nog kan bli tydligare i alla fall. :cool:
Vad behöver förtydligas?

edit, eller försöker du göra dig lustig?
Om du inte förstår att direktbetalning avser mottagande part och kreditkortet är mitt val så är det nog kört att förtydliga mera.
 
Redigerat:
a.o.f a.o.f skrev:
Behöver inte kreditkort och skulle jag behöva så skulle jag inte välja Klarna.
Vad har detta med frågan att göra?
Tror förövrigt inte Klarna ger ut kreditkort.
 
Vi (Rubank Verktygs AB med tex hyvlar.se) har Svea som grundbetalning (faktura, delbetalning, kort och direktbetalning). Genom att inte använda deras egna snabbkassa (tänk Klarna Checkout) så har vi möjligheten att också erbjuda Swish och Paypal.
Vi har medvetet valt att lägga faktura och delbetalning (bägge är faktura alternativ) längst ner i valen på betalsätt. Vi har Swish som förstaval (förvalt) och sedan Kort, Paypal. Vi har ca 40% betalningar på Swish (och det stiger hela tiden) och ca 25% på kort. Faktura har stadigt gått ner och ligger nu kanske på 15% från ca 30% för några år sedan. Paypal som vi haft i några månader ökar stadigt. Troligtvis på kort/fakturas bekostnad.

Jag kan tycka att "snabbkassorna" från klarna/svea mfl är väldigt smidiga när jag handlar själv, men man lämnar ifrån sig alldeles för mycket information tycker jag och jag vill ha valfrihet att betala på det sättet som jag för stunden finner bäst för mig.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 3 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Är det någon som jag som böjar välja bort företag som använder sig av betaltjänster typ klarna, svea ekonomi o allt vad dom nu heter
Förut när man bestäälde något så fick man en faktura av det företag man handlat av o i dom flesta fall så framgick det väldigt tydligt vad o vem man handlat av.
Nu vet man knappt vad man betalar för o till vem, betal alternativen är väldigt ofta inte möjliga att använda, jag brukar försöka direkt betala men när man försökt tre gånger så blir man less o tar en faktura som ibland visar sig vara flera olika fakturor där man inte riktigt vet vad o varför.
Jag vill helst handla av svenska handlare ännu hellre lokala men här så är det ofta inte möjligt.
Är det någon annan som upplever detta.
känner inte igen ngt av ovanstående...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Klarna lägger till ett autogiro utan att meddela vilket är helt galet.
Klarna använder autogiro som betalningsmetod för direktbetalning. Det upplystes jag om första gången jag valde direktbetalning som betalningsalternativ. Det fick mig att tänka efter både en och två gånger innan jag gick vidare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Aha dina förutsättningar, men förklara gärna hur det blir lättare för MIG.
Med ditt resonemang så kan du ta ett exempel med någon som inte är kund hos Swish och jämföra med.

Att Swish är en suverän utveckling tillsammans med Bank-ID är jag den första att hålla med om. Tror dock inte att dom 7,2 miljoner kunder Swish har, har skaffat det för att ersätta Klarna;)
Hade jag bara kort att välja mellan hade jag ändå undvikt webbshopar med Klarna.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Hade jag bara kort att välja mellan hade jag ändå undvikt webbshopar med Klarna.
Det är tydligt att du inte gillar Klarna:D

Att kasta ut sig påståenden som inte är sanna och sen inte svara på direkt tilltal tycker jag är svagt.
Slut från mig.
 
G
Dheri Dheri skrev:
Vad bra att det ser ut så där nu. För nåt år sedan brukade faktura vara förvalt för mig och jag fick göra ett antal klick på små länkar för att kunna välja att betala direkt.
Har för mig att det varit uppe i riksdagen och debatterats om huruvida faktura ska få vara förvalt eller ej. Har det blivit någon lag som reglerar detta eller är det självsanering?

Jag har märkt att det är varierat beroende på site.
I en del så är betala direkt synligt direkt/förvalt, andra är delbetala eller betala senare och betala direkt är dolt.

Jag tror det är siteägaren som bestämmer hur det ska se ut på betalsidan och de får troligen några kr extra för köp som betalas senare eller avbetalas, mot att få betalt direkt.




Nyfniken Nyfniken skrev:
Edit: Och läser du #67 ovan så försöker de fortfarande lura in en i ett konto hos dem.

Vad är det som är sååå hemskt att ha ett konto hos ett företag?
Kan det tänkas att konto-rädda personer tillhör den äldre generationen
och är väldigt teknikrädda?
 
jackt jackt skrev:
Vi (Rubank Verktygs AB med tex hyvlar.se) har Svea som grundbetalning (faktura, delbetalning, kort och direktbetalning). Genom att inte använda deras egna snabbkassa (tänk Klarna Checkout) så har vi möjligheten att också erbjuda Swish och Paypal.
Vi har medvetet valt att lägga faktura och delbetalning (bägge är faktura alternativ) längst ner i valen på betalsätt. Vi har Swish som förstaval (förvalt) och sedan Kort, Paypal. Vi har ca 40% betalningar på Swish (och det stiger hela tiden) och ca 25% på kort. Faktura har stadigt gått ner och ligger nu kanske på 15% från ca 30% för några år sedan. Paypal som vi haft i några månader ökar stadigt. Troligtvis på kort/fakturas bekostnad.

Jag kan tycka att "snabbkassorna" från klarna/svea mfl är väldigt smidiga när jag handlar själv, men man lämnar ifrån sig alldeles för mycket information tycker jag och jag vill ha valfrihet att betala på det sättet som jag för stunden finner bäst för mig.
Precis som det skall vara. Desto fler betalsätt desto fler kunder som avlsuta med köp och inte överger sin kundvagn. Om man dessutom låter kunden välja mellan PostNord, Schenker och DHL så får man ännu fler avslut. Man få många kunder i från norra Sverige då de kanske har flera mil till ett utlämningställe men väldigt nära till ett annat.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag har märkt att det är varierat beroende på site.
I en del så är betala direkt synligt direkt/förvalt, andra är delbetala eller betala senare och betala direkt är dolt.

Jag tror det är siteägaren som bestämmer hur det ska se ut på betalsidan och de får troligen några kr extra för köp som betalas senare eller avbetalas, mot att få betalt direkt.







Vad är det som är sååå hemskt att ha ett konto hos ett företag?
Kan det tänkas att konto-rädda personer tillhör den äldre generationen
och är väldigt teknikrädda?
Det är vi som är tekniksmarta som inte sprider vår information över både högt och lågt.
 
Ja Swish är bra. Bokade tågbiljetter med Swish, när jag avbokade kom pengarna tillbaka nån sekund efter jag klickat på avboka.
Men jag gillar typ Klarna när man köper grejer, då pengarna inte dras förens jag fått mitt paket.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag använde klarna app nyss för å betala mina räkningar... Blir autogiro...
Väldigt smidigt. Har aldrig blivit lurad.
Man kan inte luras när man är stor....
G GargamelSE skrev:
Jag har märkt att det är varierat beroende på site.
I en del så är betala direkt synligt direkt/förvalt, andra är delbetala eller betala senare och betala direkt är dolt.

Jag tror det är siteägaren som bestämmer hur det ska se ut på betalsidan och de får troligen några kr extra för köp som betalas senare eller avbetalas, mot att få betalt direkt.







Vad är det som är sååå hemskt att ha ett konto hos ett företag?
Kan det tänkas att konto-rädda personer tillhör den äldre generationen
och är väldigt teknikrädda?
Jag tillhör den äldre generationen, känner mig inte det minsta teknikrädd.
Har konto hos Klarna, tycker det är normal försiktighet att Bank-id krävs vid varje köp. Att Inte koppla autogiro till en förmedlare av betalningar. Att inte släppa in Klarna i min inkorg i G-mail.
Aningslöshet kan ha sitt pris, se Falcon Funds och Allra.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Aha dina förutsättningar, men förklara gärna hur det blir lättare för MIG.
Med ditt resonemang så kan du ta ett exempel med någon som inte är kund hos Swish och jämföra med.

Att Swish är en suverän utveckling tillsammans med Bank-ID är jag den första att hålla med om. Tror dock inte att dom 7,2 miljoner kunder Swish har, har skaffat det för att ersätta Klarna;)
Såg det sista som en retorisk fråga men tror att de webbutiker som inte har betalning med digitala plånböcker kommer att hamna på efterkälken. Paypal och Trustly går att betala med kreditkort och de frågar dig ingenting och du behöver inte vara kund hos dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.