17 850 läst ·
268 svar
18k läst
268 svar
Handikappanpassning när man bygger hus
Nu börjar allting trilla ner på jag vet inte vilka nivåer. Jag vet inte varför du börjar blanda in BB för? väntar du barn? Eller är det för att du vill visa vilka astronomiska kostnader det blir för kommunen då dessa måste anpassa ett befintligt boende?Staffan2000 skrev:
Vad är det med er egentligen?
"Handikappade skall få bo var dom vill!"
"Alla vill ha stora badrum!"
"Det finns mer än pengar!"
Vilken värld lever ni i? Inte i min iallafall, för i min dimension finns det många som inte får allt de pekar på, och stället sig helt främmande till det bortskämda fyrtiotalistiska betonghäcksgnället som fyllt denna tråd! Häpnadsväckande verklighetsfrånvänt!
Hela vår tillvaro styrs av pengar. Dom räcker inte till allt. Antingen handikappanpassas alla bostäder, trots att bara en liten del kommer att brukas av de som behöver den, eller så fortsätter BB i Sollefteå att ha öppet. Listan kan göras oändlig.
Ett skräckexempel på tokinvestering i handikappanpassning, är eftermonteringen av rullstolslyftar i Oslos pendeltåg, dom är inte bara ivägen, dom samlar damm också. Avändandet är så lågt att "konduktörerna" måste gå på rullstolslyftkurs vart annat år. Flera jag pratat med har aldrig använt lyftarna överhuvudtaget! Så "Odjuret" och övriga -är detta väl använda pengar, eller har erat egenintresse inga gränser?
Vänliga hälsningar
Staffan
MEn med ditt resonemang så kan man trycka undan alla dessa människor som sitter i rullstol? De är inte värda något? Ska jag skratta eller gråta? Finns det verkligen kvar så trångsynta människor?
Är det du som ska bestämma vem som ska bo var? Vi pratar om anpassningar som inte handlar om stora badrum. Ett badrum som är godkänt är 165*210cm är det ett stort badrum? Dessa anpassningar är inga stora kostnader om dessa görs redan på ritningsstadiet.
du måste ta reda på fakta innan du börjar kommenteraO Odjuret skrev:Du missade en viktig sak i din hyressättning. Man tar inte hänsyn till läget. De har hyresnämnden varit väldigt duktiga med att påpeka!
Jag har aldrig sagt att det är rejäla marginaler, det är du som börjat blanda in dessa siffror.
Jag bara påpekade att eftersom du ska vara så duktig å kämpa för alla som är fattiga, att du borde jobba gratis!
Det är nog omöjligt att övertyga dig om handikappsanpassningen. Du har bestämt dig att den är värdelös och kostar brutala summor. Men du har inte kunnat påvisa några egentliga siffror på att det skulle kosta så mycket!
självklart spelar läget roll. både lägenhetens läge i fastigheten och fastighetens läge.
Eller du menar att en och samma lägenheten kostar exakt lika mycket i centralaste stockholm som ute på landet, självklart är de inte så.
Utdrag ur reglerna nedan:
"Även faktorer som husets allmänna läge, boendemiljön i stort och närhet till kommunikationer påverkar bruksvärdet."
Helt rätt.
Min ursäkt för att även jag kidnappat tråden, är att jag trodde TS redan fått de svar hon behövde. Nämligen -gör inte mer än nödvändigt. Klagar likväl inspektören, ja då får du komplettera i efterhand.
Staffan
Min ursäkt för att även jag kidnappat tråden, är att jag trodde TS redan fått de svar hon behövde. Nämligen -gör inte mer än nödvändigt. Klagar likväl inspektören, ja då får du komplettera i efterhand.
Staffan
Ja så är det... en lgh kostar lika mycket oavsett var den är... Det är hyresgästföreningen som fixat till det. Sanningen är den att en lgh är billigare i stan än i förorterna. Eftersom en "nybyggd" byggd på -70 talet är dyrare än den som ligger i innerstan och är byggd -30 talet.H hul skrev:du måste ta reda på fakta innan du börjar kommentera
självklart spelar läget roll. både lägenhetens läge i fastigheten och fastighetens läge.
Eller du menar att en och samma lägenheten kostar exakt lika mycket i centralaste stockholm som ute på landet, självklart är de inte så.
Utdrag ur reglerna nedan:
"Även faktorer som husets allmänna läge, boendemiljön i stort och närhet till kommunikationer påverkar bruksvärdet."
Jag har ganska bra koll på just denna bit. Det står så vackert i reglerna men det har ingen betydelse i slutänden. Man vill gärna tro det. Det gick upp i hyresnämnden men hyresvärden förlorade.
Så fakta och verklighet. Däremot om du pratar om brf då spelar alla sådana saker roll.
"bruksvärdet, d v s att hyran är lika hög som hyran för andra likvärdiga bruksvärdesförhandlade lägenheter på orten." skriver hyresgästföreningen
3.1 Hyressättning för bostadslägenheterO Odjuret skrev:Ja så är det... en lgh kostar lika mycket oavsett var den är... Det är hyresgästföreningen som fixat till det. Sanningen är den att en lgh är billigare i stan än i förorterna. Eftersom en "nybyggd" byggd på -70 talet är dyrare än den som ligger i innerstan och är byggd -30 talet.
Jag har ganska bra koll på just denna bit. Det står så vackert i reglerna men det har ingen betydelse i slutänden. Man vill gärna tro det. Det gick upp i hyresnämnden men hyresvärden förlorade.
Så fakta och verklighet. Däremot om du pratar om brf då spelar alla sådana saker roll.
"bruksvärdet, d v s att hyran är lika hög som hyran för andra likvärdiga bruksvärdesförhandlade lägenheter på orten." skriver hyresgästföreningen
3.1.1 Bruksvärdessystemets syfte
Bruksvärdessystemets syfte är att efterlikna ett marknadssystem men samtidigt utgöra en spärr mot oskäliga hyror och trygga besittningsrätten15.
Om hyresvärden och hyresgästen tvistar om hyrans storlek, ska hyran fastställas till skäligt belopp (12 kap. 55 § JB). Hyran är inte att anse som skälig, om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.
hiss, sopnedkast, tvättstuga, särskilda förvaringsutrymmen, god fastighetsservice, garage och biluppställningsplats. Även faktorer som husets allmänna läge, boendemiljön i stort och närhet till kommunikationer påverkar bruksvärdet
En lägenhets bruksvärde bestäms bland annat av dess storlek, modernitetsgrad, planlösning, läge inom huset, reparationsstandard och ljudisolering. Förmåner som påverkar bruksvärdet kan vara tillgång till
de står ju tydligt till och med.
Dyraste hyreslägenheterna i västsverige är tex byggda i centrala Göteborg vid Teatergatan näst dyrast ligger vid Hamngatan och tredje dyrast på Eriksberg.
Alla lägenheter är nybyggda och otroligt centralt belägda med högstandard.
Självklart spelar läget enorm roll, vilket du snabbt ser på hyror på hyresrätter i en stad
Redigerat:
Precis.
Man skall aldrig ställa frågor där man kan förvänta sig ett negativt svar.
Alltså, svarar inte din kontrollansvarige -håll truten själv.
Dessutom har du ett ess i rockärmen. Du är en flicka! Vilken karl kan tvåla till en flicka som säger -oj det visste jag inte!
Staffan
Man skall aldrig ställa frågor där man kan förvänta sig ett negativt svar.
Alltså, svarar inte din kontrollansvarige -håll truten själv.
Dessutom har du ett ess i rockärmen. Du är en flicka! Vilken karl kan tvåla till en flicka som säger -oj det visste jag inte!
Staffan
Hur djävla dum får man vara! Det är ju det han redan skrivit!granis70 skrev:
På detta sätt hade jag uttryckt mig ifall jag varit en ociviliserad barbar. Som tur är, är jag en ödmjuk medelsvensson som på sin höjd skulle få ur mig ett -"det där var väl inte helt genomtänkt, men jag förstår hur du tänker".
O Odjuret skrev:Du missade en viktig sak i din hyressättning. Man tar inte hänsyn till läget. De har hyresnämnden varit väldigt duktiga med att påpeka!
Jag har aldrig sagt att det är rejäla marginaler, det är du som börjat blanda in dessa siffror.
Jag bara påpekade att eftersom du ska vara så duktig å kämpa för alla som är fattiga, att du borde jobba gratis!
Det är nog omöjligt att övertyga dig om handikappsanpassningen. Du har bestämt dig att den är värdelös och kostar brutala summor. Men du har inte kunnat påvisa några egentliga siffror på att det skulle kosta så mycket!
Det var du som skrev " Jag hoppas att du inte tar betalt för ditt arbete du lägger ner på att kunna bygga så billigt som möjligt! För det är i ditt led man kan spara oerhörda mängder!"
Jag svara att marginalerna på entreprenadsidan är lövtunna så finns inte mycket att göra där hur du nog kom fram till de.
Jag har visat massa siffror på att tillgänlighetsanpassning är kostsamt men aldrig sagt att de är värdelöst utan att man borde kunna lösa problemet på andra sätt.
Vi tar att man kan spara 5kvm i en hel lägenhet på att reducera dessa krav och lätt på vissa andra krav.
Till 2025 saknas de 500 000 lägenheter i Sverige.
500 000 * 2 * 20 000 = 50 000 000 000 kr så visst är de pengar vi pratar om.
Men de är ju inte detta som är hela grejen, utan med dessa 5kvm extra så kan man bygga enormt mycket mer lägenheter.
Men vill vara tydlig med att de finns andra regler som behöver lättas på som är rent ut sagt löjliga om vi ska klara att bygga bort bostadsbristen
Finns inget större byggbolag som är intresserade av att bygga bort någon bostadskris, varför skulle dem? Ncc Peab Skanska osv bygger inte hus och lägenheter för att de känner empati mot de som ingen bostad har, utan de vill tjäna pengar, regellättnader i all ära, men i slutänden är ja övertygad om att de vill dra in mer pengar till bolagetH hul skrev:Det var du som skrev " Jag hoppas att du inte tar betalt för ditt arbete du lägger ner på att kunna bygga så billigt som möjligt! För det är i ditt led man kan spara oerhörda mängder!"
Jag svara att marginalerna på entreprenadsidan är lövtunna så finns inte mycket att göra där hur du nog kom fram till de.
Jag har visat massa siffror på att tillgänlighetsanpassning är kostsamt men aldrig sagt att de är värdelöst utan att man borde kunna lösa problemet på andra sätt.
Vi tar att man kan spara 5kvm i en hel lägenhet på att reducera dessa krav och lätt på vissa andra krav.
Till 2025 saknas de 500 000 lägenheter i Sverige.
500 000 * 2 * 20 000 = 50 000 000 000 kr så visst är de pengar vi pratar om.
Men de är ju inte detta som är hela grejen, utan med dessa 5kvm extra så kan man bygga enormt mycket mer lägenheter.
Men vill vara tydlig med att de finns andra regler som behöver lättas på som är rent ut sagt löjliga om vi ska klara att bygga bort bostadsbristen
Självklart är byggbolagen vinstdrivande. De är viktigt att de är vinstdrivande för de för mycket av utvecklingen framåt.buspojken skrev:
Finns inget större byggbolag som är intresserade av att bygga bort någon bostadskris, varför skulle dem? Ncc Peab Skanska osv bygger inte hus och lägenheter för att de känner empati mot de som ingen bostad har, utan de vill tjäna pengar, regellättnader i all ära, men i slutänden är ja övertygad om att de vill dra in mer pengar till bolaget
Men de är ju inte de diskussionen handlar om så vet inte vart du vill komma med ditt inlägg.
De ena utesluter väl inte de andra?