Med risk för att sparka in öppna dörrar här men... Är det bara nytt du är intresserad av? Om du kan tänka dig halva nypriset för en L-N hyvel så är begagnatmarknaden vidöppen! Även om man väljer ett (oftast) dyrt ställe som Tradera. En äldre Stanley no 5 i väldigt bra skick går att hitta där. I alla fall lyckades jag. Eller en Kuntz, eller en Anchor eller en Esteel. Det finns mycket att välja på för bra pris.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
S stice skrev:
Med risk för att sparka in öppna dörrar här men... Är det bara nytt du är intresserad av? Om du kan tänka dig halva nypriset för en L-N hyvel så är begagnatmarknaden vidöppen! Även om man väljer ett (oftast) dyrt ställe som Tradera. En äldre Stanley no 5 i väldigt bra skick går att hitta där. I alla fall lyckades jag. Eller en Kuntz, eller en Anchor eller en Esteel. Det finns mycket att välja på för bra pris.
Nä - det är absolut inte nödvändigt att dem är nya. Brukar hålla ett öga på tradera osv men det är svårt att bedöma skicket och är det en någorlunda fin profil på hyveln så brukar priset sticka iväg rättt bra. Förvisso betydligt billigare än de som länkades till ovan, men lite mer av en chansning ändå.

Har köpt en del bashyvlar där, de flesta för en hundring. Så absolut går det att hitta fina grejer där.
Men några stanley profil-/listhyvlar har jag inte sett :-)

Det finns många ganska bra märken på hyvlar med järnkropp på begagnatmarknaden:

Stanley (äldre modeller utom Handyman serien)
Clifton (tillverkas ännu)
Ohio Tools
Union
Preston
Sargent
Millers Falls (ut om vissa lågprismodeller)
Siegley
Keen Kutter
WS Tools
V&B (Vaughan & Bushnell)
Woden
Record (äldre modeller)
Nooitgedagt
Hellstedts
Anchor
Estreel
Ståhls

-Om man är villig att bearbeta om passningen mellan kroppen och stålhållaren så kan man köpa en Rapier. De hade dålig passning allihop så stålhållaren sviktar ofta och är omöjlig att ställa in.
-Ibland kan man hitta bra hyvlar från Voskov (Sovjetiska statens gevärsfabrik vid Systerbäck). Märket är <B> ingjutet i kroppen. Jag har en jättebra skrubbhyvel av det fabrikatet men jag skulle inte riskera att köpa en Voskov osedd.
Ibland kan man ha tur och hitta en bra Kuntz. Jag har en som var bra från början och en som gick att fila och skava så den blev bra. De har extremt ojämn kvalitet så minst 3 av 4 exemplar duger bara till långrevssänken.

För att tillverka en profilhyvelkropp behöver man några stämjärn i olika bredder och en bra putshyvel och en bra falshyvel eller simshyvel. Ett strykmått och en vinkel och en smygvinkel och en vass morakniv. En grundhyvel med smalt bett gör arbetet lättare. En borrsväng eller batteriborrmaskin och några borrar. En stållinjal. Ett par skruvtvingar ..... och givetvis en rejäl snickarbänk där man kan spänna fast biten man arbetar med.
Skall man tillverka fler så underlättar det om man har speciella raspar för hålet. Engelsmännen kallar dem för floats. Jag har alltid klarat mig utan.

Profilhyvelbett finns att köpa. Man slipar bettet på smärgel och filar det till ungefärlig profil. Sedan härdar man det. Härdningsvärme kan man i nödfall få med blåslampa eller i en vedbrasa om man inte har en ässja. Sedan anlöper man det i ugnen i köket.
Är man fattig som jag så gör man bettet av en uppnött fil. Sandviks filar är bra. Viiala är bra. Nicholson vill spricka i härdningen. Kinafilar vill inte ta härdning så de duger inte. Då behöver man ytterligare vinkelslipmaskin och bandslipmaskin.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
Ja det är ju bara att köra igång!

Alltså, det är inte omöjligt, men man får nog försöka några gånger innan det där blir bra.
Tänk om man hade haft all den där kunskapen i fingrarna.

Bara att försöka få bettet att matcha profilen känns som att set hade tagit mig 5 blad. Men en vacker dag så kanske man har äran att prova!

Själva hyvelkroppen och så hade jag inte vart orolig för att göra, utan det är just profilen och stålet som känns krånglig.

Tycker det är krångligt nog att slipa en profilhyvel :D

Bäst går det om man slipar med en Dremel där man inte kommer åt med annat.

En smärgel med tunna slipskivor underlättar också ibland

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Bäst går det om man slipar med en Dremel där man inte kommer åt med annat.

En smärgel med tunna slipskivor underlättar också ibland
Har sett några som rekommenderar att man slipar med våtslippapper, men inget jag testat än.

Dremmel låter som att man får hålla tungan rätt i mun, annars blir det tråkigt :D

Smärgel med tunna skivor låter väldigt praktiskt.

Jag har testat våtslippapper och det var ungefär som att skita och hålla för...... ärligt talat.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Jag har testat våtslippapper och det var ungefär som att skita och hålla för...... ärligt talat.
Ofan - ja nä detta var nåt jag såg på någon av de större träsnickarnas youtubevideos. Man får nog prova sig fram lite :)

Det blev ett köp av Axminster Rider hyvlar.
Köpte mig en stöthyvel och en putshyvel. Har inte mer än konstaterat att stålen måste slipas innan användning så jag återkommer med åsikter när jag fixat till dom.

Dom ser trevliga ut iaf och vart väldigt fint paketerade.

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Har idag provat putshyveln. Är ju min första hyvel så jag är inget proffs. Däremot har jag fått hjälp av @Daniel_N med både slipning av stål och tips på inställningar och handhavande.

Hyvel tycker jag är jättefin och den gör det jag förväntar mig av den. Ge den lite kärlek med slipning och justering innan första användning så tror jag den kommer att räcka långt. Givetvis inte Lie Nelson eller Veritas känsla på allt men för dom pengarna jag betalade tycker jag den känns mycket trevlig.
Stöthyveln har jag inte provat ännu då den behöver lite mer kärlek angående slipningen. Putshyvel från Rider omgiven av träspån på en arbetsbänk, reflektion av hantverk och förberedd för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En putshyvel och träspån på en arbetsbänk med två spännande trästycken fastklämda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jac och 3 till
  • Laddar…
Hej,

hoppar in lite sent, men jag har både ”fin” hyvlar (veritas) och gamla begagnade samt en rider nummer 5.

100% samma resultat från de olika hyvlarna... Faktiskt gillar jag mina baily/bedrock bättre än veritas ”nymoderniteter”, men det är bara en smaksak...

De gamla måste fixas innan (jag har en stanley #3 som var hemsk när jag fick den i gåva, den tog 1 timme att fixa), de nya av topp 3 (veritas, lie nilsen, clifton) måste i princip bara slipas och bryta kanterna på sulan, typ 5 min. Mid range (juuma, rider, quen..., osv) tar kanske 10 minuter...

Den enda gången det är värt att köpa en ny hyvel är om du ska ha en #7 eller #8. Sulan måste vara plan (ish) och det kan ta väldigt lång tid...

Sen ska man inte underskatta det fina hantverket av speciellt Lie Nilsen och Clifton, det är något speciellt...

Men bättre snickare blir man inte av dom... :)

M
Håller helt med - det viktiga är inte hur fint verktyget är, det viktiga är att man lär sig hantera det man har.

Du kan få lika bra resultat med en trähyvel, men det finns ju vissa grejer som är bra om dem stämmer. Typ plan sula, rätt slipat stål osv.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tänkte ta upp det med trähyvlar, i sverige finns hut många som helst med super-stål från eskilstuna... Ofta laminerade som gör dem mycket enklare att slipa.

Jag har betydligt fler trähyvlar, speciellt bra som putshyvlar och grovhyvel (eng. scrub plane).

Trä mot trä glider mycket lättare och man behöver inte vaxa/olja sulan när man jobbar.

Att fixa en trähyvel är inte svårt och de är sjukt billiga, väl värt 100kr på tradera!

M
Men man ska nog inte sticka under stol med att stålhyvlarna med sin justerratt (ord?) är betydligt enklare att använda än trähyvlarna. Lite mer exakta i sin funktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.