Tilman Tilman skrev:
En sak jag verkligen kan rekommendera är att skruva en trälist mot anhållet som är en bra bit längre än anhållet och utan urtag i mitten. Det blir mycket stadigare, särskilt vid ändarna. Och så röd riktning såklart.
Bra tips!

Röd, alltså mot mig? Känns spontant icke-intuitivt att dra fräsen mot sig själv.
 
ullemont ullemont skrev:
Bra tips!

Röd, alltså mot mig? Känns spontant icke-intuitivt att dra fräsen mot sig själv.
Anhållet passar väl även på motsatta sidan av fräsen? Så, om du flyttar det till andra sidan o vänder fräsen ett halvt varv så puttar du fräsen från dig samtidigt som du har fräsens framsida mot dig. För fräsningar där anhållet följer en utvändig kant är det normala att ha anhållet på högersidan av fräsen om man ser den framifrån, ditt sitter för tillfället på vänstersidan.
 
ullemont ullemont skrev:
Bra tips!

Röd, alltså mot mig? Känns spontant icke-intuitivt att dra fräsen mot sig själv.
Du kan ju stå var du vill, jag skulle stå parallellt med spåret och fräsa från vänster till höger.
Fräser du i den motsatta riktningen så behöver du pressa fräsen hårt mot anhållet hela tiden, det är väldigt svårt att hålla kontroll över den. Men det har du redan upptäckt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.