32 864 läst ·
45 svar
33k läst
45 svar
Handhavande av vinkelslip
Vad använder du för ansiktsskydd? Har letat runt en del utan att hitta något som riktigt faller mig i smaken.ByggaNytt skrev:+ Lååångbyxor kan oftast vara en fördel med tanke på gnistsprutet
+ Personligen kör jag skyddsglasögon + helt ansiktsskydd
+ Riktiga hörselkåpor
En maskin jag känner största respekt för är min gröna 230 mm Hitachi vinkelslip, när den startas känner man verkligen gyrokraften, med diamantklingan skär den i betong som om det vore smör
![]()
Jag ser inte att detta någonsin blev riktigt besvarat ...jon_h skrev:
Till vinkelslipen finns det dels kapskivor. EJ avsedda för slipning med sidan, vilket nu många ändå gör (mig själv inräknad).
Sen finns det slipskivor. Dom är tjockare för att det är pålagt slipmaterial på sidan av skivan, typ.
Dessa ska användas för slipning. En gång i tiden hade jag två små vinkelslipar för att inte behöva byta skiva.
Men dessa var B&D så det är ju rätt många år sedan som dom gick sönder ...
Efter att en kapskiva splittrats och det mesta hamnat på/i mina bara ben (blåshorts is king) är jag rätt noga med att köra kap med kapskiva och slip med slipskiva. Tipset med två vinkelslipar är riktigt bra, så hade vi det i verkstan jag hade tillgång till en gång i tiden. Kör man mycket vinkelslip lönar det sig nog att köpa två slipar, SÅ dyra är de faktiskt inte.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Man bör dessutom tänka på att inte använda för gamla skivor. I kapskivor bakelit används som bindemedel som bryts ner med tiden. När skivorna är gamla ökar risken kraftigt att dom går sönder när man använder dem. Många skivor är märka i navet med bäst-före-datum numera, man brukar säga att 3 år är max lagringstid på en kapskiva.
Jag kör med ett kombinerat visir och hörselskydd som är helt suveränt. Det är mycket praktiskt då man bara har ett skydd att hålla reda på. Dessutom sitter visiret bättre då det stagas upp av hörselskydden runt öronen. Se länk nedan för den jag har.Daniel_N skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22713389
När jag jobbade i Norge var det förbjudet att hålla i VS med mindre än två händer. Det man skulle kapa skulle sitta fast riktigt.
Kör alltid med extra skyddsbrillor utan på mina vanliga (vill inte ha slipsprut på dessa(det är det ändå såklart
)) samt hörselkåpor. Försöker också alltid ha handskar när man kör. Är det mycket som ska kapas använder jag munskydd. Vid kapning av sten med stenskiva är det ett måste.
Förr när man var ung och dum var det bara pang på och kapa hursomhelst.
Skydd kostar så lite och medför faktist att man mår bättre efteråt när inte snoken är full med damm och det smakar metall i truten.
Kör alltid med extra skyddsbrillor utan på mina vanliga (vill inte ha slipsprut på dessa(det är det ändå såklart
Förr när man var ung och dum var det bara pang på och kapa hursomhelst.
Skydd kostar så lite och medför faktist att man mår bättre efteråt när inte snoken är full med damm och det smakar metall i truten.
När kapändarna nyper om skivan/ klingan, riskerar man kast, t e x när man kapar ett stålrör och röret böjer sig så att snittet i röret får en negativ vinkel mot klingan( såhär: \ l / ). Det kan resultera i både kast och skivsprängning. Om man kapar en bit av röret och sedan roterar det innan man fortsätter kapa så får man ett säkrare snitt. Till sist bör man bryta av den sista biten (om det är möjligt, med hänsyn till materialet) och slipa till det sista med en slipskiva.jon_h skrev:Under vilka omständigheter riskerar man kast egentligen? Hur förebygger man detta bäst? Jag är personligen livrädd för vinkelslipar sedan jag råkade kapa upp handleden med en sådan för ett par år sedan (helt mitt fel, lade ner den innan den stannat och kom sedan åt den med armen), men tvingas använda dem i jobbet ibland.
En annan viktig sak är att kontrollera hur snabbt din maskin snurrar och hur många rpm skivan är gjord för.
Slipa aldrig med kapskivor.
Ha gärna handskar, men kavla upp skjortan. Risken är stor att lösa skjortärmar fastnar i roterande verktyg och att gnistor letar sig in vid handleden.
Om det är obehagligt med gnistsprutet kan man köpa en Euromaski, annars skall man ha godkända skyddsglasögon.
Tänk på damm och gaser som frigörs vid kapning / slipning. Betong är inte alls nyttigt. Galv kan man bli direkt sjuk av (galvfrossa).
Akkurat det med kast, har blåbosch en fin løsning på med sin kickback beskyttelse. Vet ikke om andre merker har det?tihimasmo skrev:När kapändarna nyper om skivan/ klingan, riskerar man kast, t e x när man kapar ett stålrör och röret böjer sig så att snittet i röret får en negativ vinkel mot klingan( såhär: \ l / ). Det kan resultera i både kast och skivsprängning. Om man kapar en bit av röret och sedan roterar det innan man fortsätter kapa så får man ett säkrare snitt. Till sist bör man bryta av den sista biten (om det är möjligt, med hänsyn till materialet) och slipa till det sista med en slipskiva.
En annan viktig sak är att kontrollera hur snabbt din maskin snurrar och hur många rpm skivan är gjord för.
Slipa aldrig med kapskivor.
Ha gärna handskar, men kavla upp skjortan. Risken är stor att lösa skjortärmar fastnar i roterande verktyg och att gnistor letar sig in vid handleden.
Om det är obehagligt med gnistsprutet kan man köpa en Euromaski, annars skall man ha godkända skyddsglasögon.
Tänk på damm och gaser som frigörs vid kapning / slipning. Betong är inte alls nyttigt. Galv kan man bli direkt sjuk av (galvfrossa).
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
Nyare "proffsmaskiner" i alla fall makita & metabo har en slirkoppling som går in om skivan skulle fastna, alltså omöjligt att köra fast.jon_h skrev:
Är du nybörjare så gäller, kapskivor för kapning o slipskivor för slipning. Precis som det låter
Med kapskivor måste trycket alltid gå rakt in i navet, slipar du med en kapskiva, finns det stor risk att navet släpper o kapskivan sticker iväg, o då vill du inte vara i vägen. Jag gillar inte vanliga tjocka slipskivor, dom vibrerar ofta o avverknigen är så där, Jag använder mest lamellskivor till slipning.
Med kapskivor måste trycket alltid gå rakt in i navet, slipar du med en kapskiva, finns det stor risk att navet släpper o kapskivan sticker iväg, o då vill du inte vara i vägen. Jag gillar inte vanliga tjocka slipskivor, dom vibrerar ofta o avverknigen är så där, Jag använder mest lamellskivor till slipning.