32 864 läst ·
45 svar
33k läst
45 svar
Handhavande av vinkelslip
Finns flertalet skärmar.. Många kombinerade hörselkåpor och hel skärm. Bra på så sätt att glömmer man kåpor glömmer man skärm å vise värsa..
Det här med kast. Små maskiner märker man inte av så mycket med.. Sålänge man har rätt rotation. dvs att gnistorna går mot dig så tuggar ju maskinen skivan från dig. De värsta jag har vart med om är nog att maskinen sticker så man gör lite fula repor. Större maskiner så Måste du stå stadigt. och använda Båda händerna. Små maskiner med 125 mm skiva kör man med en hand om man ska kappa småsaker. 2 händer om man ska ha total kontroll. Men det är en vanesak också. Hade säkert gjort många mörkrädda efter mitt hanterande.
Har man bara ett fast grep som inte är krampaktigt så klara man sig bra. Och sitst men inte minst. Det är bättre att offra en maskin än sin egen hälsa.
Det här med kast. Små maskiner märker man inte av så mycket med.. Sålänge man har rätt rotation. dvs att gnistorna går mot dig så tuggar ju maskinen skivan från dig. De värsta jag har vart med om är nog att maskinen sticker så man gör lite fula repor. Större maskiner så Måste du stå stadigt. och använda Båda händerna. Små maskiner med 125 mm skiva kör man med en hand om man ska kappa småsaker. 2 händer om man ska ha total kontroll. Men det är en vanesak också. Hade säkert gjort många mörkrädda efter mitt hanterande.
Har man bara ett fast grep som inte är krampaktigt så klara man sig bra. Och sitst men inte minst. Det är bättre att offra en maskin än sin egen hälsa.
Kast får du. Om du har dåliga skivor som vibrera lätt. Eller om du lutar vinkelslippen så skivan kommer i kläm i spåret . Men du dyrare maskinerna har bromsning som motverkar detta lite. Hmm vet inte om vågar säga att själv kör utan sprängskydd och en hand på de mindre slipparna. Just för att de bir lättare att jobba med
Visst svider det till när får skiva på benet 
Tjeeena,
Hmm, för att slippa skit i ögonen vilket är faaan så otrevligt så gäller det antingen skyddsglasögon med sidoskydd eller glasögon OCH skärm !!!
Hörselskydd är såklart självskrivet...
Har själv satt eld på arbetskläder i konstfiber, ingen rolig upplevelse, tro mig!!!!
Köra bara arbetskläder i bomull numer och håller jag på med slipning, svetsning så använder jag även ett svetsar förkläde i läder.
Gör under för humöret när man slipper alla små varma saker som hoppar runt under heta jobb.
Mvh Jante
Hmm, för att slippa skit i ögonen vilket är faaan så otrevligt så gäller det antingen skyddsglasögon med sidoskydd eller glasögon OCH skärm !!!
Hörselskydd är såklart självskrivet...
Har själv satt eld på arbetskläder i konstfiber, ingen rolig upplevelse, tro mig!!!!
Köra bara arbetskläder i bomull numer och håller jag på med slipning, svetsning så använder jag även ett svetsar förkläde i läder.
Gör under för humöret när man slipper alla små varma saker som hoppar runt under heta jobb.
Mvh Jante
Produkter som diskuteras: "Hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
En grej ni glömt är att aldrig lägga ifrån er en roterande maskin. Kommer klingan i kontakt med bordet så kommer kanske maskinen flygande rätt mot dig.
Annars skyddsglasögonen kan man inte lämna bort, gör man det så får man nästan helt säkert nått i ögat och det är inte kul även om man får behålla synen.
Annars skyddsglasögonen kan man inte lämna bort, gör man det så får man nästan helt säkert nått i ögat och det är inte kul även om man får behålla synen.
En dum fråga kanske, men varför eftersnurrar en vinkelslip? Skulle det vara alltför dyrt att ha en motorbroms som stoppar skivan när man slår av den? Jag har "hört" om någon i min bekantskapskrets som lade ifrån sej vinkelslipen PÅ skarvsladden. Tjopp, så blev det becksvart i rummet.
Det finns tydligen. Säkert dyrt.Fasting65 skrev:
Vinkelslipmaskiner kan inte vara för säkra. Därför har Compact-vinkelslipmaskinernai WSB-serien utrustats med EBS det innovativa elektriska bromssystemet från FEIN. Till skillnad från en mekanisk broms vars bromskloss kan fastna på grund av oljigt slipdamm.
FEIN EVO
Jag kör mest vinkelslipen när jag kapar kakel, då är det skydd för öron, ögon och ordentliga hanskar som är det primära, och att vara försiktig när man lägger ifrån sig maskinen, så den har stannat ordentligt. Om man kör större saker och är rädd för kast så brukar jag försöka ha relativt raka armar, och kapa i en riktning som gör att den bara kan kasta åt ett för mig kontrollerat håll. Jag har inte fått några stora kast, men om det kommer så är jag så redo jag kan vara...
Säkert bara en kortslutning av motorns poler - det är ju en effektiv motorbroms. Kanske kortslutet med ett effektmotstånd så den bromsar litet lugnare. Vilketsom så är det inte direkt FEIN som kommit på idén.
Konstigt att det inte är standard på alla vinkelslipar för det är en rätt enkel grej.
Det besvärliga med broms på vinkelslipen är ju kastet. Om man bromsar klingan lika snabbt som den startar så blir ju kastet exakt lika kraftigt som det det när man startar. Så det måste bli en avvägning. Mekanisk broms blir antagligen för kraftigt, kortslutna poler (med motstånd?!) är antagligen rätt väg.
Men jag håller med, konstigt att inte de flesta kvalitetsmaskiner har broms, utan broms snurrar ju skivan otroligt länge.
Men jag håller med, konstigt att inte de flesta kvalitetsmaskiner har broms, utan broms snurrar ju skivan otroligt länge.
Rikitga skyddglasögon är helt täckade typ skidglasögon. Kostar en 2 hundring. Hände fakits en vinkelslip olycka ida på jobbet.
En lift gångade till när en kille kapade på en traversbalk å skar sig i handleden. Ett par stygn senare så var han igång igen
En lift gångade till när en kille kapade på en traversbalk å skar sig i handleden. Ett par stygn senare så var han igång igen
Tappade han vinkelslipen? Eller höll han bara den med en hand och körde in den i den andra handen? Tur att det inte slutade värreWatchmen skrev: