Jag har en 12 kV-kabel nedgrävd, och jag.tänkte handgräva lite i området. Vet på en halvmeter när var den går. Är det någon poäng med att begära utsättning?

Är det någon risk att sätta ett spett, hacka eller spade i den där och genast bita i gräset?

Spade lär inte vara något problem, hacka skulle jag inte göra. Du överlever säkert, men kabeln skadas och det kan leda till problem efter en tid.

Gör kabelanvisning mig osårbar, alltså? Jag vet ju redan var kabeln går.

Stickan56
Om du begärt kabelanvisning är det lättare att få livförsäkringen utbetald. :wow:

MVH Stickan

Kabelanvisning är ju dessutom gratis för privatpersoner så det är ju dumt att inte begära det

-MH- skrev:
Gör kabelanvisning mig osårbar, alltså? Jag vet ju redan var kabeln går.
Du ville ju veta om det är någon risk med att sätta ett spett i en 12kV-kabel, och jag tycker att mitt inlägg sammanfattar det hela ganska bra, kanske något inlindat :)

Kabelansvinsing gör kabeln mer tålig mot spett? Jag skall gräva tvärs kabeln, så det spelar ingen roll hur mycket orange det är sprejat på marken, måste ändå gräva där.

Okej, om nu någon kommer och sprejar lite, vad gör jag sen? Vilka verktyg kan jag använda utan att riskera kabelns eller mitt liv.

Stickan56
Behöver man inte ha någon form av tillstånd för att få gräva förbi sådana kablar?
Varför skall du göra det?

MVH Stickan

Vet du vart den ligger och använder bara skyffel så är det ingen fara, du kan ju kolla lite extra innan du hugger av rötterna bara.

Stickan56 skrev:
Varför skall du göra det?
Behöver lite spänning i mitt liv! ;) Kan man förresten inte linda lite tråd runt om den när man ändå är där och gräver, så kan man få lite arbetsbelysning...

Det är väll bara att gräva en sån kabel hugger du inte av med en spade, dessutom lär den ju ligga rätt djupt.

Vi kan göra en t-skarv på den så kan du nalla ström...... tror att jag har en nätstation ståendes också.

Mikael_L
Precis -MH-
Passa på och sätt en sådan här:
images

;) :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.