Hej
Jag ska snart montera ett begagnat handfat och undrar lite över två hål jag inte kommer åt (röda pilar).
De mindre hålen (blåa pilar) är ju tillgängliga från andra sidan.
Handfatet ska stå på en tillhörande porslinspelare.
Eftersom handfatet ska stå mot en vägg där det finns ett hålrum bakom väggen som jag kommer åt, tänkte jag att man kunde använda ett gipsankare (som jag frågar efter i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-heter-en-sadan-haer.502763/#post-5458460 )
Självklart beställde jag ett för stort, så gripklorna går inte in i hålet.
Möjligt att handfatet kommer stå fint utan att förankra med dessa hål, men det hade känts skönt att kunna säkra även där.
Jag ska snart montera ett begagnat handfat och undrar lite över två hål jag inte kommer åt (röda pilar).
De mindre hålen (blåa pilar) är ju tillgängliga från andra sidan.
Handfatet ska stå på en tillhörande porslinspelare.
Eftersom handfatet ska stå mot en vägg där det finns ett hålrum bakom väggen som jag kommer åt, tänkte jag att man kunde använda ett gipsankare (som jag frågar efter i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-heter-en-sadan-haer.502763/#post-5458460 )
Självklart beställde jag ett för stort, så gripklorna går inte in i hålet.
Möjligt att handfatet kommer stå fint utan att förankra med dessa hål, men det hade känts skönt att kunna säkra även där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde ta bild underifrån, men det är endast de små hålen som är tillgängliga. De stora är inne i hålrummet och jag kan inte förstå hur man kommer åt dom.D Dilato skrev:
Om ingen annan vet utan bild, så får jag försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag är i fritidshuset.
Det tror jag också. Men finns det någon metod jag inte förstått för att säkra med hjälp av de hålen jag pratar om, så gör jag hellre det än limmar.N Niq skrev:
Det handlar nog mer om att det är trevligt med en intakt vägg om man, mot förmodan, skulle behöva byta handfat i framtiden.D Dilato skrev:
Känns mer gediget med fastskruvat än limmat.
Men jag är med på vad du menar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Kanske snarare att väggen går sönder om det bara är en gipsskiva. Ett handfat ska väl sitta så bra att det sitter kvar även om någon snubblar och lägger hela sin vikt på det för att inte ramla omkull. Handfat brukar väl sitta fast i två reglar eller i en kortling.D Dilato skrev:
Håller ett handfat verkligen för att en vuxen lägger hela sin vikt på det?BirgitS skrev: