Hej
Jag ska snart montera ett begagnat handfat och undrar lite över två hål jag inte kommer åt (röda pilar).

De mindre hålen (blåa pilar) är ju tillgängliga från andra sidan.

Handfatet ska stå på en tillhörande porslinspelare.

Eftersom handfatet ska stå mot en vägg där det finns ett hålrum bakom väggen som jag kommer åt, tänkte jag att man kunde använda ett gipsankare (som jag frågar efter i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-heter-en-sadan-haer.502763/#post-5458460 )

Självklart beställde jag ett för stort, så gripklorna går inte in i hålet.

Möjligt att handfatet kommer stå fint utan att förankra med dessa hål, men det hade känts skönt att kunna säkra även där.

Vit handfat med kran, omonterad, lutad mot trägolv, målarfärgfläckar, blå pilar pekar mot skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Dom hålen ska väl sitta med en bult i väggen med gänga och mutter i handfatet, typ sån här:
[länk]
Och bara hänga på dom? Finns ju ingen möjlighet att dra en mutter på insidan.
 
Redigerat:
nimhed nimhed skrev:
Och bara hänga på dom? Finns ju ingen möjlighet att bra en mutter på insidan.
Ja då vet jag inte.
Hur ser det ut underifrån?
 
D Dilato skrev:
Ja då vet jag inte.
Hur ser det ut underifrån?
Glömde ta bild underifrån, men det är endast de små hålen som är tillgängliga. De stora är inne i hålrummet och jag kan inte förstå hur man kommer åt dom.

Om ingen annan vet utan bild, så får jag försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag är i fritidshuset.
 
Det ska inte vara en "krok" ut från väggen?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
N
Violina Violina skrev:
Det ska inte vara en "krok" ut från väggen?
Är det alls meningen att det ska skruvas i dom hålen? Om det är meningen att stå på något så kanske det bara ska skruvas fast undertill?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det ska inte vara en "krok" ut från väggen?
Är inte helt med på vad du menar
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det alls meningen att det ska skruvas i dom hålen? Om det är meningen att stå på något så kanske det bara ska skruvas fast undertill?
Kan vara så, att det bara är hål för att det inte ska bildas kondensvatten inuti.
 
N
Ser ju ut att ha varit limmat tidigare. Så om man vill säkra det mot väggen så fungerar det säkert med monteringslim också. Om man har något det står på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ser ju ut att ha varit limmat tidigare. Så om man vill säkra det mot väggen så fungerar det säkert med monteringslim också. Om man har något det står på.
Det tror jag också. Men finns det någon metod jag inte förstått för att säkra med hjälp av de hålen jag pratar om, så gör jag hellre det än limmar.
 
nimhed nimhed skrev:
Det tror jag också. Men finns det någon metod jag inte förstått för att säkra med hjälp av de hålen jag pratar om, så gör jag hellre det än limmar.
Konstruktionslim blir starkare än väggen så att det ska lossa behöver du inte oroa dig för.
 
D Dilato skrev:
Konstruktionslim blir starkare än väggen så att det ska lossa behöver du inte oroa dig för.
Det handlar nog mer om att det är trevligt med en intakt vägg om man, mot förmodan, skulle behöva byta handfat i framtiden.

Känns mer gediget med fastskruvat än limmat.

Men jag är med på vad du menar
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Konstruktionslim blir starkare än väggen så att det ska lossa behöver du inte oroa dig för.
Kanske snarare att väggen går sönder om det bara är en gipsskiva. Ett handfat ska väl sitta så bra att det sitter kvar även om någon snubblar och lägger hela sin vikt på det för att inte ramla omkull. Handfat brukar väl sitta fast i två reglar eller i en kortling.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske snarare att väggen går sönder om det bara är en gipsskiva. Ett handfat ska väl sitta så bra att det sitter kvar även om någon snubblar och lägger hela sin vikt på det för att inte ramla omkull. Handfat brukar väl sitta fast i två reglar eller i en kortling.
Håller ett handfat verkligen för att en vuxen lägger hela sin vikt på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.