39 086 läst ·
139 svar
39k läst
139 svar
Handelsbanken, särbehandling.
Tja, hur många villor hade byggts vid det nya prisläget? Hur hade det påverkat lönerna för de inom byggbranschen?Farstatjej90 skrev:
Jo så är det. Men det är ju också avspeglat i priserna på bostäderna. Om Sverige hade haft 6% ränta på bolånen senaste 10 åren istället för 1% vad hade en villa kostat idag som idag kostar 4 miljoner? Inte 4 miljoner i alla fall. Lånen måste också bli mindre med högre räntor.
Om vi inte haft ränteavdrag heller kanske en sjuksköterska haft en chans att spara ihop till en insats också, eller vad tror du?😀
Jag tror också att det hade varit sunt för Sverige med lite högre räntor historiskt, men jag tror inte något blir bättre av att nu drivsy upp räntorna ytterligare genom att låta bankerna stå för större del av risken vid bundna räntor.
Kan ju påminna oss också om att när bankerna pratar om risk är det ägarnas utdelning och chefens bonus som riskeras. Inte banken för den garanterar ju staten...A ajn82 skrev:Tja, hur många villor hade byggts vid det nya prisläget? Hur hade det påverkat lönerna för de inom byggbranschen?
Jag tror också att det hade varit sunt för Sverige med lite högre räntor historiskt, men jag tror inte något blir bättre av att nu drivsy upp räntorna ytterligare genom att låta bankerna stå för större del av risken vid bundna räntor.
Risk i det här sammanhanget är påslaget som krävs för att i snitt få den vinstmarginal man vill ha, flyttar man över risk till banken kommer de öka sina påslag för att behålla marginalen. Så den som vill avsluta sina bundna lån i förtid skulle gynnas av en sådan förändring, alla andra får ökade kostnaderFarstatjej90 skrev:
Så kan man kanske tro att det är? Men inte i Italien då? Deras 40% skatt på övervinster var ju just det och den fungerade ju?A ajn82 skrev:Risk i det här sammanhanget är påslaget som krävs för att i snitt få den vinstmarginal man vill ha, flyttar man över risk till banken kommer de öka sina påslag för att behålla marginalen. Så den som vill avsluta sina bundna lån i förtid skulle gynnas av en sådan förändring, alla andra får ökade kostnader
https://sv.wikipedia.org/wiki/Risk_...n för ett,resultatet, dvs vinst eller förlust.Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte om du citerade fel eller nåt men om detta är någon slags argument för att svenska banker är perfekt reglerade och att all form av förändring från deras miljardvinster innebär katastrof för Sverige så tycker jag i alla fall de som kan tänkas läsa detta ska fundera på vems ärenden du går....A ajn82 skrev:
Svenska banker behöver heller inte sån här hjälp från dig, de kommer klara sig ändå. Inte bara klara sig utan bada i pengar som tidigare. Men kanske det vore bra om badet var lite mindre.
Det var en länk till dig eftersom du inte riktigt verkar vara med på hur termen risk används i ekonomiska sammanhang, och därmed inte heller hur förändring av risk påverkar pris/kostnad.Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte om du citerade fel eller nåt men om detta är någon slags argument för att svenska banker är perfekt reglerade och att all form av förändring från deras miljardvinster innebär katastrof för Sverige så tycker jag i alla fall de som kan tänkas läsa detta ska fundera på vems ärenden du går....
Svenska banker behöver heller inte sån här hjälp från dig, de kommer klara sig ändå. Inte bara klara sig utan bada i pengar som tidigare. Men kanske det vore bra om badet var lite mindre.
Det finns givetvis politiska aspekter också, speciellt i backspegeln, men din argumentation lyckas inte separera de två vilket är olyckligt då jag finner ämnet i sig intressant.
Personligen tycker jag en intressant tanke vore om man hade bytt till systemet de har i usa, där du bnär som helst kan ge banken säkerheten (din fastighet) och då bli skuldfri. När jag var yngre tyckte jag det verkade solklart bättre och något vi borde ta efter, men nu är jag mer tveksam. Hur hade det påverkat deras krav på belåningsgrad tex, kanske helt plötsligt krävt 50% kontantinsats för att minska sin risk. Eller helt vägrat lån till fastigheter i mindre attraktiva lägen osv
Detta kokar ner till att jag inte förstår saker eller inte kan hållas isär saker och att Sverige är bäst. Igen på båda två 😅A ajn82 skrev:Det var en länk till dig eftersom du inte riktigt verkar vara med på hur termen risk används i ekonomiska sammanhang, och därmed inte heller hur förändring av risk påverkar pris/kostnad.
Det finns givetvis politiska aspekter också, speciellt i backspegeln, men din argumentation lyckas inte separera de två vilket är olyckligt då jag finner ämnet i sig intressant.
Personligen tycker jag en intressant tanke vore om man hade bytt till systemet de har i usa, där du bnär som helst kan ge banken säkerheten (din fastighet) och då bli skuldfri. När jag var yngre tyckte jag det verkade solklart bättre och något vi borde ta efter, men nu är jag mer tveksam. Hur hade det påverkat deras krav på belåningsgrad tex, kanske helt plötsligt krävt 50% kontantinsats för att minska sin risk. Eller helt vägrat lån till fastigheter i mindre attraktiva lägen osv
Nej, banken förlorar inte det är marknaden som prissatt. Om räntebanan blir annorlunda så är det de som lånar ut baserat på den förväntningen (och som givetvis får lite ersättning för risken då priset lär kompensera lite över väntevärdet). Alternativkostnaden kan då vara att låna ut kort med dagens ränta så ja då förlorar någon något nu för att få en förväntad högre avkastning genom att ta lite risk på ränteutvecklingen.A ajn82 skrev:
Fast bankerna verkar ju ha väldigt dålig koll på det.A ajn82 skrev:
När jag band min ränta på 1,65% precis innan räntestegringen kunde jag binda den 8 eller 10 med samma ränta, det tyder ju på att banken har rätt dålig koll framåt.
..såhär i efterhand borde jag gjort det, men jag valde 5 år av andra skäl..
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Handelsbanken har ett väldigt decentraliserat arbetssätt så alla kunder blir "unika", man får också unika erbjudanden beroende på handläggare, kontor osvOvdimus skrev:
Hej alla!
Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.
Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.
Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.
Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.
Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!
Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?
Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse
Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Och vissa kontor/handläggare gör lite olika än andra, vissa har i uppdrag att få in kunder snarare än att gå mycket plus på bolåneaffären, andra kanske har som mål att erbjuda "en bra ränta" osv. Inom SHB har därmed handläggare (och deras chjefer) en bredare förhandlingsbas än kanske andra. Jämför tex med SBAB som sätter en ära i att likabehandla alla (och ger erbjudanden strikt baserat på ingångsvariaber).
Men det är väl egentligen inte konstigt: I affärer är det egentligen inte konstgit att det är en förhandling och din postion vs den du förhandlar med avgör erbjudandet: Det finns egentligen inget som säger att det skall vara 100% lika bara för att det är samma företag, det är nog snarare så att vi vant oss vid det pga alla digitala system där många företag lägger in rabatter osv central och pss ger "samma" erbjudande.
Är du inte nöjd med det erbjudande du fick: Gå någon annanstans.