4 782 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Handdukstork
Sida 1 av 2
Badrumsbyggandet går vidare..
Fundering nu är hur en handdukstork ska installeras?
Ska man dra fram vp rör till kakel kanten och koppla in torken direkt där så alla kablar göms. Eller ska man sätta in en apparatdosa och genom där koppla in anslutningsladd som sedan hänger vidare till torken?
Fundering nu är hur en handdukstork ska installeras?
Ska man dra fram vp rör till kakel kanten och koppla in torken direkt där så alla kablar göms. Eller ska man sätta in en apparatdosa och genom där koppla in anslutningsladd som sedan hänger vidare till torken?
Hejsan
Enligt Elinstallationreglerna så är det ok att montera en apparatdosa
i ett våtrum är indelat i 4 st zoner
Enligt Elinstallationreglerna så är det ok att montera en apparatdosa
i ett våtrum är indelat i 4 st zoner
Sitter der en stickpropp monterad på torken SKALL den monteras med stickproppsanslutning. Orsaken är att tillverkaren anser att det är rätt och det är tillverkaren som har produktansvaret.
se bara till att uttaget sitter på rätt ställe (rätt zon) och att det är skyddat av jordfelsbrytare.
se bara till att uttaget sitter på rätt ställe (rätt zon) och att det är skyddat av jordfelsbrytare.
elmont skrev:
Och då anser du att man ska special beställa en tvätt maskin utan stickpropp, då dom flesta installationer i äldre lägenheter har fast installerad tvättmaskin.
(när man köper en ny maskin till en befintlig anläggning)
/RIchard
jag läste dina andra inlägg i andra trådar, alldeles nyss.
Inte min mening att klanka ner på dig, sorry.
Knepigt av elsäkerhetsverket, men dom hänvisar ju till tillverkaren, så det e vell dax att läsa bruksanvisningarna..... (men det gör ju inte vi Män, bara damerna...)
Då har man lärt sig något mer....
Inte min mening att klanka ner på dig, sorry.
Knepigt av elsäkerhetsverket, men dom hänvisar ju till tillverkaren, så det e vell dax att läsa bruksanvisningarna..... (men det gör ju inte vi Män, bara damerna...)
Då har man lärt sig något mer....
elmont skrev:
Hejsan
Själv skulle jag montera en appartdosa med rätt IP klass, ser bra snyggare ut
och proffsigare än att ha ett uttag med stickkontakt
INstämmer med elmont gäller att följa tillverkarens anvisningar. Har han inga anvisningar och det sitter en stickpropp så gäller det att ansluta med stickpropp. Annars får man kontakta tillverkaren och se om han inte ger tillåtelse att ansluta på annat sätt. Vissa tillverkare tillåter detta mwen jag skulle då ta det skriftligt från tillverkaren......
Men hörni! Bara för att det sitter en stickpropp på en cirkulationspump, en tvättmaskin eller som i det här fallet, en handdukstork, så innebär inte det att det är förbjudet att klippa bort den och ansluta den i en anslutningsdosa. Tillverkarna monterar stickpropp på många grejer idag bara för att det ska vara smidigt att ansluta den men det kommer ju inte uppstå en fullständigt livsfarlig situation om du tar bort den. Kruxet är ju bara att då krävs det behörighet för att ansluta den.
Däremot om det blir fel på den och du vill åberopa garantin så kan tillverkaren neka med hänvisning till att man gjort egna ingrepp i produkten.
Däremot om det blir fel på den och du vill åberopa garantin så kan tillverkaren neka med hänvisning till att man gjort egna ingrepp i produkten.
Håller helt med här.sawsaw skrev:Men hörni! Bara för att det sitter en stickpropp på en cirkulationspump, en tvättmaskin eller som i det här fallet, en handdukstork, så innebär inte det att det är förbjudet att klippa bort den och ansluta den i en anslutningsdosa. Tillverkarna monterar stickpropp på många grejer idag bara för att det ska vara smidigt att ansluta den men det kommer ju inte uppstå en fullständigt livsfarlig situation om du tar bort den. Kruxet är ju bara att då krävs det behörighet för att ansluta den.
Japp, men kabel typ SKX ( H03-vv-xxxx) är EJ godkänd för fast installation.
Skall vara minst H05 (H05 =märkningen på kabel, som berättar hur pass isolerat kabel är)
Skall vara minst H05 (H05 =märkningen på kabel, som berättar hur pass isolerat kabel är)
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Där lärde jag mig något nytt. Detta forum är fantastiskt.
Jag har funderat på just om vilken anslutningskabel som helst får kopplas in fast. Hade till och med uppe frågan med min elektriker. Gällde då kabel från dosa (med dragavlastning) till transformatorerna till spottarna i köket (Han skulle koppla in det). När jag skulle köpa bla. det materialet så sa han bara att så länge det var en anslutningskabel med 1,5 kvmm så var det OK. Nu kanske H03 inte finns i 1,5 kvmm så det kanske aldrig hade kunnat bli fel. Har kollat direkt nu när jag läste, min kabel är H05. Men det känns som mer tur än skicklighet.
Jag har funderat på just om vilken anslutningskabel som helst får kopplas in fast. Hade till och med uppe frågan med min elektriker. Gällde då kabel från dosa (med dragavlastning) till transformatorerna till spottarna i köket (Han skulle koppla in det). När jag skulle köpa bla. det materialet så sa han bara att så länge det var en anslutningskabel med 1,5 kvmm så var det OK. Nu kanske H03 inte finns i 1,5 kvmm så det kanske aldrig hade kunnat bli fel. Har kollat direkt nu när jag läste, min kabel är H05. Men det känns som mer tur än skicklighet.
Nu är inte SKK/SKX godkänd att användas till värmeapparater så jag tror det sitter RKK på en handdukstork. Beteckningen för RKK börjar med H05........och den märkningen betyder vilken spänning den är godkänd för, inte hur isolerad den är.e_richard skrev:
H03: 300V/300V
H05: 300V/500V