Byggahus.se
Hej
Handdukstork i ett av våra badrum (se bilder, svedbergs) slutade fungera. Tömde vatten , köpte nya elpatron och installerade idag. Elpatron fungerar men ingen vatten nämligen i handdukstork rör … Har skruvat vattenreglering båda håll med en av vatten lås öppet (de bilden) , inget vatten…
Vad ska man undersöka näst 🤔?
Stor tack på förhand för tips etc.
Mvh /
 
  • Badrum med handdukstork, kakelväggar, termostat, schampo och duschcreme. Neutralt färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromade rörledningar och ventiler ovanför toalettpappershållare på en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en avtagen knopp från en uppfälld handdukstork i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa den blanka muttern som är till höger om vita ratten, under där är en liten pigg och den ska vara ute, är den i botten så finns inget varmvatten till torken. Är den inne så knacka på den som en hackspett med skaftet på en morakniv eller motsvaranade, kan även behövas knacka med hammare på hela kopplet. Dra inte med tång i piggen.

Edit du får hela termostaten i handen inget vatten kommer.
 
  • Gilla
Azhar Nawaz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lossa den blanka muttern som är till höger om vita ratten, under där är en liten pigg och den ska vara ute, är den i botten så finns inget varmvatten till torken. Är den inne så knacka på den som en hackspett med skaftet på en morakniv eller motsvaranade, kan även behövas knacka med hammare på hela kopplet. Dra inte med tång i piggen.

Edit du får hela termostaten i handen inget vatten kommer.
Tack för tipset. Jag skruvade ner termostat. Pigg funkar som det ska. Ingen varmvatten till torken. .. kan det vara kopplat till att jag har stängt värme i huset (luft-vatten värmepump) under sommar månaderna? Och om jag inte orkar fortsätta detektiv arbete, är det ok om jag stänger ventil och manuellt fyller vatten i handdukstork uppifrån?
 
Hej,

Vid uppvärmning med el-patron så måste ventilen för det vattenburna systemet vara stängt.
Har du kört el-patron utan att det finns vatten i systemet så kan det vara en stor risk att el-patronen gått sönder.

Vill du ha igång värmen utan att du har värme påslaget i övriga huset så är det bara alternativet med el-patron som är aktuellt. För att detta ska fungera så ser du till att ventilen för det vattenburna systemet är stängt. fyll på vatten i handukstorken. Se till så du inte fyller hela handukstorken. vattnet måste kunna expandera då du har el-patronen som värmer vattnet. Kan inte säga exakt mängd, Men hittar du installationshandlingarna för handukstorken så finns vattenmängd troligtvis angivet.

När du senare vill använda handukstorken med det vattenburna systemet så stänger du av el-patronen, öppnar ventilen och sen får du troligtvis lufta systemet, bör finnas en avluftning-skruv.

Är handukstorken högsta punkt på värmesystem så får du fylla på systemet, (Fylla på systemet får du göra oavsett eftersom du tappat ur vatten.) är handukstorken inte högsta punkt så borde det fyllas med vatten när du öppnar ventilen och har avluftnings- skruven öppen.

Hoppas jag förstått dig rätt och att du får ordning på det :)
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
T Tyrström skrev:
Hej,

Vid uppvärmning med el-patron så måste ventilen för det vattenburna systemet vara stängt.
Har du kört el-patron utan att det finns vatten i systemet så kan det vara en stor risk att el-patronen gått sönder.

Vill du ha igång värmen utan att du har värme påslaget i övriga huset så är det bara alternativet med el-patron som är aktuellt. För att detta ska fungera så ser du till att ventilen för det vattenburna systemet är stängt. fyll på vatten i handukstorken. Se till så du inte fyller hela handukstorken. vattnet måste kunna expandera då du har el-patronen som värmer vattnet. Kan inte säga exakt mängd, Men hittar du installationshandlingarna för handukstorken så finns vattenmängd troligtvis angivet.

När du senare vill använda handukstorken med det vattenburna systemet så stänger du av el-patronen, öppnar ventilen och sen får du troligtvis lufta systemet, bör finnas en avluftning-skruv.

Är handukstorken högsta punkt på värmesystem så får du fylla på systemet, (Fylla på systemet får du göra oavsett eftersom du tappat ur vatten.) är handukstorken inte högsta punkt så borde det fyllas med vatten när du öppnar ventilen och har avluftnings- skruven öppen.

Hoppas jag förstått dig rätt och att du får ordning på det :)
Allt fungerar som det ska! Tack för hjälpen 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.