Hej!

Jag har ett hus från 1800-talet som totalrenoveras och i stort är helt urblåst. Innertaket är handhyvlade kilsågade plank som målats med linoljefärg, sedan fått spännpapp och därefter vita masonitskivor, vi har nu tagit bort masonit och papp. Däremot så är färgen kvar och jag funderar på hur den lättast tas bort. Den har kritat rejält och är hård. Skrava är inte görligt så jag funderar på slipning eller blästring. Är det någon som har input?

I ett angränsande rum hade vi samma förutsättningar men det taket togs ned eftersom vi behövde komma åt konstruktionen, då passade vi på att köra med nylonborste över alltihop och resultatet blev väldigt bra. Jag ser dock inte att någon människa kan orka göra samma sak över huvudet i ett större rum.

Hej.
Slipa med exentrumslip, vilket tar lång tid och kommer inte åt i fördjupningar men blir slätt. Om det är tak så använd en giraffslip.

Vi slipade dock alla våra väggar med en Flex Träborste. funkar toppen. Dock kan mjukare ådringar i trädet ibland borstas bort, så om det är mycket mask mm så ser man spåren efter dom. Men med mjukaste borsten går det bra. Ger en aningen struktur på trät dock.

https://mytoolswiss.ch/de/schleifer-polierer-kalk/336-holzbuerstmaschine-flex-hbm-1002.html

Väldigt vanligt verktyg nere i alperna där dom har mycket timmerhus som renoveras.

Det förstör den handhyvlade ytan totalt om man kör med excenterslip.

Om den gamla färgen sitter fast skulle jag helt enkelt dra över med sandpapper så det mesta som kritar kommer loss och sedan måla ovanpå med ny linoljefärg.

Sitter färgen löst kan man skrapa om man värmer med speedheater.

Att blästra trä inomhus är ett fanskap som borde förbjudas i lag. Dels blir träet alldeles upprivet i ytan så det inte går att städa och dels blir allt impregnerat med sand så det blir svårt att reparera någonting i fortsättningen.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Om den gamla färgen sitter fast skulle jag helt enkelt dra över med sandpapper så det mesta som kritar kommer loss och sedan måla ovanpå med ny linoljefärg.

Att blästra trä inomhus är ett fanskap som borde förbjudas i lag. Dels blir träet alldeles upprivet i ytan så det inte går att städa och dels blir allt impregnerat med sand så det blir svårt att reparera någonting i fortsättningen.
Bättre svar än mitt :)

Finns för övrigt Isblästring för dom som inte gillar sand. Och det senaste är rengöring med laser. Sjukt coolt. Säker orimligt dyrt och komplicerat... Men ändå :)

H heimlaga skrev:

Biggle Biggle skrev:
Bättre svar än mitt :)

Finns för övrigt Isblästring för dom som inte gillar sand. Och det senaste är rengöring med laser. Sjukt coolt. Säker orimligt dyrt och komplicerat... Men ändå :)

[media]
Tack för givande svar.

Jag lutar åt att slipa eller borsta lätt före målning. När vi körde nylonborste så körde vi färglagret men släppte så fort det blev trärent. Blev bra. Testade även stålborste, det blev trärent och lite till…

Målet får nog bli att inte göra trärent utan tåla ett tak med en hel del patina. Synd att sabba ett gammalt kilsågat tak för att få en ”perfekt” yta. Någon som testat att måla linolja på gammal färg, är det något särskilt att tänka på?

Linoljefärgen är tänkt att målas i lager på lager på lager på sig själv. Man målar tunt i flera lager så blir det bra. På trärena fläckar kan man grunda först med färg som är utspädd med mycket kokt linolja och terpentin så den blir riktigt tunn.

Ottossons linoljefärg har haft en del kvalitetsproblem. Troligen för att de försöker vara måterifirmorna till lags och göra färgen mer täckande och målningbar i tjockare lager. Därför finns det skäl att undvika det fabrikatet tills orsakerna är klarlagda. Det är bättre att måla fler lager men få ett mer pålitligt resultat.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Finns det inte roterande nylonborstar som man tar bort färg "halvsnällt" med, eller är det bara önsketänkande från min sida?

I vårt gamla hus har vi kvar handhyvlat tak i de flesta rummen och både jag och besökare äskar det. I de rum där taken inte gick att rädda sitter nyare helsläta och jämnbreda brädor och ser livlösa ut. Försök rädda den handhyvlade ytan om det går.

T
Släpper färgen som sitter där idag? Isf får ni borsta/skrapa det som sitter löst men annars kan ni gå på med ny linolja med lite terpentin på den gamla färgen. Stryk på med svamp eller trasa som doppas i lite olja.
Då återför ni bindemedel till befintliga färgen och kan sen måla med ny linoljefärg på det.

Trärena ytor/färgsläpp grundas en gång innan den nya färgen stryks över hela taket

Ska absolut spara så mycket tak som möjligt 1940-2020 var dock inte nådiga årtionden för vårt hus. Vare sig för invändigt. Hade tex en extremt fin kilsågad väggpanel i köket som huggits sönder, sågats av eller tagits ned. Sen var det masonit över, bara att plocka bort den och hiva😟

Nylonborste fungerade utmärkt för att få trärent/rent på ett skonsamt sätt. Det krävde dock viss försiktighet. Att göra det på ett befintligt tak skulle förstöra även den mest tåliga och vältränade kroppen, för att inte tala om ögon och lungor.

Färgen är inte i bra skick och har delvis integrerat pappen. Får se om det går att lösa med linolja och terpentin. Tack för tipset.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Ottossons linoljefärg har haft en del kvalitetsproblem.
Ursäkta off-topic, men det var tråkigt att höra. Vi har bara börjat provmåla lite smått inför ett antal stora målningsprojekt och tyckte att vi "hittat hem" med Ottosson vad beträffar upplägg, sortiment, kundservice, pris, osv. Har tidigare målat med Gysinge men inte varit helt nöjd. Vilket alternativ är bäst idag?

C cpalm skrev:
Ursäkta off-topic, men det var tråkigt att höra. Vi har bara börjat provmåla lite smått inför ett antal stora målningsprojekt och tyckte att vi "hittat hem" med Ottosson vad beträffar upplägg, sortiment, kundservice, pris, osv. Har tidigare målat med Gysinge men inte varit helt nöjd. Vilket alternativ är bäst idag?
Jag vill inte gå och säga att någon är bäst när det finns flera bra alternativ och jag inte vet tillräckligt för att veta säkert att någon är bättre än de andra.

Det finns Uula och Ovolin och Allbäck och säkert ännu fler tillverkare.

Det har varit ren katastrof med Ottossons färg på fönsterkitt och i synnerhet fönsterkittet från Danalim men också annars har det funnits tecken på att i synnerhet Ottossons ljusa kulörer är för pigmentstarka och därför vill flaga. En god kamrat här i byn är i fönsterbranshen och åkte på ett garantiarbete som var nära att stjälpa både honom och företaget.

Jag tror egentligen inte att Ottossons gör någonting annat fel än att de försöker vara för många till lags. De större målerierna vill ha färger som täcker bra med få lager och det försöker Ottosson leverera. Med påföljden att färgen inte riktigt fungerar som den borde i andra avseenden.

C
H heimlaga skrev:
Jag vill inte gå och säga att någon är bäst när det finns flera bra alternativ och jag inte vet tillräckligt för att veta säkert att någon är bättre än de andra.
OK. Jag har god koll på vilka alternativen är, men hade hoppats på konkreta tips om vilka som håller en hög kvalitet på produkten, om nu Ottosson har problem.

Det är ju i praktiken så mycket annat som också är viktigt. T.ex. så här i en "projekteringsfas" inser man att det bara verkar vara Ottosson som tänkt på processen med kulörval och anger NCS-kod och säljer små provburkar. Enda alternativet där är Engwall & Claesson där vi kan låna enstaka provbitar max ett dygn från lokala färghandlaren 🙄

Ja, nu skall jag sluta kidnappa TS tråd. Om någon vänlig moderator kan bryta ut detta till en egen tråd kan vi ju fortsätta det spåret där.

Jag har målat en hel del med ottosons färg samt en del andra. Har deras gulockra på fönster och dörrar utvändigt utan några problem nu 5 år senare, annat än att jag skulle behöva gå på med lite halvolja på södersidan.

Däremot målade jag en utebänk för ca 10 år sen som flagnade precis som heimla beskrev. Frågan är om det är ett gammalt problem som är åtgärdat sen länge?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.